Manen *tårar*

Sv: Manen *tårar*

Det här är ett problem som rör min älskade nordsvensk.
Hon har lång och fin man, men den är tovig och ser ovårdad ut. Det gör ju även att hela hästen ser ovårdad ut:cry:
Jag har provat så himla mycket när det gäller att ha manen fint utredd. Men det som händer är att den "kortas ner" och tunnas ur. Det är väl för att det alltid släpper lite tagel när man reder ut den. Jag har provat med olika borstar, pälsglans, vatten... ja kommer inte på allla huskurer ja provat. Med pälsglans känns manen kletig efter ett tag, nästan som att man haft i sockerlösning i den eller nåt.
Men allt slutar med att manen tappar sin längd och tjocklek!
Hur gör ni för att hålla manen fin?:confused:

Vilken pälsglans har du provat? Har du testat Foxfire? Den blir inte kletig alls? Bara enormt blank o utan tovor...Lycka Till

hej! Jag har en pälsglas som jag har köpt på granngården som heter mane and tail tror jag och är vit och rosa, kostar mer än vanligt pälsglas men sitter oxå i ca 2 veckor, fungerar jätte bra på mina hästars trassilga manar och svansar!

Det här är ett problem som rör min älskade nordsvensk.
Hon har lång och fin man, men den är tovig och ser ovårdad ut. Det gör ju även att hela hästen ser ovårdad ut:cry:
Jag har provat så himla mycket när det gäller att ha manen fint utredd. Men det som händer är att den "kortas ner" och tunnas ur. Det är väl för att det alltid släpper lite tagel när man reder ut den. Jag har provat med olika borstar, pälsglans, vatten... ja kommer inte på allla huskurer ja provat. Med pälsglans känns manen kletig efter ett tag, nästan som att man haft i sockerlösning i den eller nåt.
Men allt slutar med att manen tappar sin längd och tjocklek!
Hur gör ni för att hålla manen fin?:confused:

Du kan ju fläta manen annars så den inte kan tova sig... En del arabmänniskor gör så för att manen inte ska skavas av/tunnas ur.. Gör flera flätor bredvid varandra, som om manen skulle hänga i "testar".......

Är manen smutsig är det ju lätt hänt att den känns kletig och ofräsh. Tvätta den och ha sen i glansmedlet medans den fortfarande är blöt.

Om du inte kan få ordning på den så får du klippa kort man :o:D:p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
1 226
Senast: Lillefrun
·
R
Kropp & Själ Jag tappar förfärligt mycket hår, och mitt från början tunna hår med fina stån har tunnats ut så mycket på hjässan att det lyser igenom...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 617
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025