R
Raderad medlem 132722
Jag tappade hår när jag hade B12 brist, men det kollade de väl på blodprovet?
Ja, det låg på 360 pmol/L. Refrensintervall 150-650.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tappade hår när jag hade B12 brist, men det kollade de väl på blodprovet?
Min kompis har tappat massor med hår på grund av giftstruma.Stressad allmänläkare på vårdcentral, alla mina värden var bra. Det var vad hon kom fram till.
Min kompis har tappat massor med hår på grund av giftstruma.
Jag skulle just skriva att det kunde vara värt att kolla för hypotyreos.
Om du googlar så ser du att det finns många som inte mår bra trots att de medicineras med levaxin och värdena är ok.
Jag är en av dem som endast levaxin inte funkar på. Jag tappade massor av hår, frös, hade ont i kroppen, var trött/helt död i stort sett, gick upp i vikt etc etc.
Nu med en medicin som har både levaxin, liothyronin och naturlig hormonNDT(svinkörtel) mår jag bra.
Tyvärr är det inget som skrivs ut i Sverige. Så jag har fått åka utomlands för det.
I Sverige är kunskapen om sköldkörtelproblematik extremt låg. Och man diagnosticerar på annat vis.
Går man med i sköldkörtelföreningen kan de rekommendera läkare. Det kostar någon hundralapp. Kanske kan vara värt det om du mår dåligt.
Jag har läst att du och någon annan skrivit om det där buke förut, men inte riktigt kopplat till mina egna besvär. Kanske för att jag har så många sjukdomar att jag inte orkat ta tag i detta också. Astma, allergi, känslig själ osv. Men jag har exakt de problemen du beskriver ovan. Kanske ska jag faktiskt sätta mig in i det här med hypotyreosen lite mer. Till vilket land är det du har åkt, och räcker det med en gång? Gör de något annat än kollar värden?
Jag åkte till en vän i Spanien. Men han tar inga nya patienter.
Jag vet att de rekommenderar läkare i Norge och Finland tex.
Jag fick ta en hel hög olika blodprov som man inte tar alla av i Sverige. Sen fick jag också ta tempen varje morgon när jag vaknade i 1-2 månader. Har man undertemp så är det något som ihop med det andra kan tyda på hypotyreos. Jag hade rejäl undertemp varje morgon. Gick ofta upp på natten och åt för att inte frysa.
Sen minns jag faktiskt inte riktigt vad man mer gjorde. Vi hade ju läkarbesök och pratade igenom symptom etc så klart.
Min allergi har blivit bättre sen dess. Förutom att jag hade hypotyreos så fick jag reda på att jag var gluten- och laktos-intolerant. När jag strök det ur kosten blev jag dels sjuk mindre ofta, dels av med allergier etc.
Jag fick utöver medicin också hjälp att lägga om kosten för att hjälpa mina hormoner.
Du kan få lite av mig
Nej men seriöst, jag förstår att det känns jobbigt.. Jag tycker absolut att du ska ligga på så att de kollar ordentligt på vc.
Sen är det kanske så att det är ärftligt och att det också drabbar kvinnor helt enkelt? Personligen hade jag hellre rakat av håret än att ha det långt och glest. Det är ju jättesnyggt med rakat/kortklippt och vill man kan man ju alltid köra snygga huvudbonader också!
OK. Intressant! Vad fint att höra att du är bättre. Hur snabbt vände det med medicinen? Jag har låg temp, men om det är undertemp vet jag inte. Sover med tjockt täcke året om, även mitt i sommaren. Andra symptom jag har som jag aldrig tagit upp med läkare är att halsen är öm utanpå, och känns lite svullen.
Jag brukar tänka så när jag ser folk med mycket hår. Snälla, ge mig bara lite, det kommer inte synas på dig! Men du som har så himla mycket hår kan ju fatta vad traumatiskt det är att bli gleshårig. Det är fruktansvärt. Och ja, blir det ingen ordning på det kommer jag raka av skiten och gå så, eller ha huvudbonad av något slag. Det där med ärftlighet var ju vad läkaren sa, vilket jag mer eller mindre accepterade. Men nu känner jag att jag skulle vilja kolla upp lite mer. Det är så satans deppigt att plocka dessa sjok av hår från duschsilen varje dag. Usch!
Du kan få lite av mig
Nej men seriöst, jag förstår att det känns jobbigt.. Jag tycker absolut att du ska ligga på så att de kollar ordentligt på vc.
Sen är det kanske så att det är ärftligt och att det också drabbar kvinnor helt enkelt? Personligen hade jag hellre rakat av håret än att ha det långt och glest. Det är ju jättesnyggt med rakat/kortklippt och vill man kan man ju alltid köra snygga huvudbonader också!
Jag har en kompis som alltid haft väldigt tunt hår, fina strån och färre strån än tex jag har.
Hon ledsnade på att hårbotten lös igenom trotts klippningar, färgningar etc för att dölja. Hon klippte först kort. Skitsnyggt!
Sen rakade hon av allt. Jävlar vad vacker och cool hon var!
Jag har en kompis som alltid haft väldigt tunt hår, fina strån och färre strån än tex jag har.
Hon ledsnade på att hårbotten lös igenom trotts klippningar, färgningar etc för att dölja. Hon klippte först kort. Skitsnyggt!
Sen rakade hon av allt. Jävlar vad vacker och cool hon var!
Hade hon så utan att hon var sjuk? Somliga passar verkligen i rakat.
Ja, nu är hon under behandling och de håller på att försöka ställa in medicinen rätt. Det tog ett tag innan de kom fram till rätt diagnos, det var alla möjliga spekulationer först och till en början togs hon inte ens på allvar utan läkarna påstådde att det var psykiskt...Ajdå. Behandlas hon på något sätt? Jag har motsatsen, hypotyreos, men värdena är ok enligt referensvärden. Nu när jag läser på lite ser jag dock att jag har besvär som kan orsakas av obehandlad hypotyreos, bland annat muskel-och ledvärk som kommer och går, samt lite annat, som såklart kan bero på vad som helst.
Ja, nu är hon under behandling och de håller på att försöka ställa in medicinen rätt. Det tog ett tag innan de kom fram till rätt diagnos, det var alla möjliga spekulationer först och till en början togs hon inte ens på allvar utan läkarna påstådde att det var psykiskt...
Det låter ju onekligen som att du behöver kollas upp, men något du kan göra under tiden (och hemma!) är hårbottensmassage. Ökat blodflöde i hårbotten kan ge bättre hårväxt och mindre håravfall.
Min kompis var tillsammans med en typ 30-årig man vid ett tillfälle. Han hade typ ingen behåring på bröstet alls, men efter 7 månaders kli-på-bröstkorgen som sömnritual var det enorm skillnad. Det syntes väldigt tydligt på fotona från sommaren vs från semesterresan ett halvår senare.