Manen *tårar*

Bambilino

Trådstartare
Det här är ett problem som rör min älskade nordsvensk.
Hon har lång och fin man, men den är tovig och ser ovårdad ut. Det gör ju även att hela hästen ser ovårdad ut:cry:
Jag har provat så himla mycket när det gäller att ha manen fint utredd. Men det som händer är att den "kortas ner" och tunnas ur. Det är väl för att det alltid släpper lite tagel när man reder ut den. Jag har provat med olika borstar, pälsglans, vatten... ja kommer inte på allla huskurer ja provat. Med pälsglans känns manen kletig efter ett tag, nästan som att man haft i sockerlösning i den eller nåt.
Men allt slutar med att manen tappar sin längd och tjocklek!
Hur gör ni för att hålla manen fin?:confused:

Sv: Manen *tårar*

ja gu en då... det där är ett elände :( Jag brukar låta manen vara trots allt... (förutom när den verkligen ser hemsk ut.. :O ) då brukar jag ta en hårborste (sliter mindre på håret) och borsta henne med pälsglans... sen så brukar jag faktis duscha henne... å hör å häpna... använda hårinpackning :O ;) fungerar faktis jätte bra.

Annars kan man ju fläta.. men jag är rädd att hon ska fastna någonstans.. eller klia sig så det far jätte mkt hår...

Hej
jag använder foxfire glans spray varannan dag, och funkar utmärkt.
Det är den orange färjade flaskan.
En av hästarna är rädd för sprutet, så ist så sprayar jag på borsten först. Och han hade verkligen äcklig man när jag köpte han, men ser mycket bättre ut nu. :)
Kom ihåg och använd en mjuk borste, tar längre tid, men blir finare resultat! =)

Tack för era svar!
Den oranga flaskan har jag provat, funkat på alla mina hästar. Men inte denna. Provat en himla många olika pälsglans allt ifrån varje dag till en gång i veckan. Det blir bara ett klibb....
När jag använt Fox Fire( eller vad den oranga heter) har manen hållt sig glansig och hal i tre till fem dagar och inte en tova, men inte på min nordis inte!
Enda gången hon har haft lite fräsch man är vid nytvättning. Men jag kan inte tvätta henne en gång i veckan, det förstör ders naturliga skydd, dessutom har jag ett kallstall. Alltså har jag ingenstans att tvätta henne på vintern:crazy:
Fler förslag?

Det här är ett problem som rör min älskade nordsvensk.
Hon har lång och fin man, men den är tovig och ser ovårdad ut. Det gör ju även att hela hästen ser ovårdad ut:cry:
Jag har provat så himla mycket när det gäller att ha manen fint utredd. Men det som händer är att den "kortas ner" och tunnas ur. Det är väl för att det alltid släpper lite tagel när man reder ut den. Jag har provat med olika borstar, pälsglans, vatten... ja kommer inte på allla huskurer ja provat. Med pälsglans känns manen kletig efter ett tag, nästan som att man haft i sockerlösning i den eller nåt.
Men allt slutar med att manen tappar sin längd och tjocklek!
Hur gör ni för att hålla manen fin?:confused:

Jag skulle råda dig att borsta den med en hårborste som de andra skrev, men jag ogillar foxfire´s pälsglans..., tycker att det är värdelöst. det finns ett på marknaden som heter Equi Star, superbra! testa det, du kan använda det när du vill, till all päls, man, svans, etc. det blir aldrig kladdigt! 'Lycka till

Använder ett blasam från Leovet till farsans lockiga ardenner som får rastaflätor bara man vänder sig om. Bli babymjukt och sliter ingenting. Finns i välsorterade hästshopar. Rekommenderas.

Hmm... Hårborste? Eller kam?
Man säger väl till oss människor att vi inte ska borsta håret, utan kamma det? just för att det sliter? eller har jag fel?

Hej.

Har haft liknande problem med en gammal häst jag haft tidigare - men det gällde svansen. Den var så tunn och ful när jag hade redat ut den, för han tappade ju så mycket tagel varje gång jag var där och fixade. Mitt tips till dig är också Equi Star - vet ej om du använt det tidigare? Jag tycker inte att manen/svansen blir äcklig efter ett par dagar, tvärtom- den är fin väldigt länge!

Mitt andra tips - och kanske det mest effektiva, är att du flätar manen på din häst när du tovat ut den. Fläta en "inbakad" från öronen mot manken, såsom flera arbetshästar har den, även frieser och liknande- då håller sig manen jättefin! (även om den ju blir lockig när du lossar flätan!) På så sätt kan du "odla den" så den blir tjock och fin igen. (Jag gjorde det på min den trista svansen jag skrev om, den höll sig fin och tovfri - + hästen fick inte bajs och kvistar i den. Snärten när han viftade flugor vad inte heller helt fel!

Hoppas det "löser" sig...

Kram från Maria

Hade själv problem med araber med dreadlocks innan jag provade cowboy magic- en silconfri creme!
Kan vara värd att testa, lycka till!!

jag tycker att glansschampo fungerar bra.. tvätta igenom manen en gång och sen red ut den med en karda till katter lr med fingrarna. (jag vågar inte röra manen med en kam lr en borste! d sliter mycket)

Ja att fläta är ju ingen dum idé, jag vet att folk brukar göra det. Men, tänker jag då, om hon kliar síg eller nåt? En fläta ska väl även sitta i max tre dygn av vad jag har hört?
Oooops, ska prova fläta. Men gisses vad jobb det lär ligga bakom:smirk: Dessutom är jag ganska kass på dessa mankamsflätor:crazy:
Men den där gelen någon prata på. vad är det?
Problemet med hennes tagel är att den blir att kännas kletig när man haft i pälsglansen. Varför då? På svansen går det rellativt bra.

Jag funderar över om det egentligen gör något att manen blir lite tunnare...som du skriver? Kanske är den "för" tät och kanske mår den bra av att vara lite tunnare? Om inte annat så blir det mindre tagel att reda ut... :idea: Bara en tanke, jag vet inte!

Jag har hört mig för lite med några vänner (hästfolk) sedan jag läste din tråd. Ett tips till dig var att tvätta manen ordentlig (kan vara svårt just nu kanske, om man inte har en spolspilta), tvätta den med ett milt hästshampoo, gnugga den inte-då tovar den bara mer, skölj noga, noga och i sista sköljvattnet tar du i balsam (utredningscreme) När den börjar torka så reder du i den med fingrar först och sedan med en borste med lite mjukare piggar - inte stål! (typ människoborste gissar jag) När manen är helt torr tar du i ett glansspray (ta ett som du vet är bra), och därefter flätar du den.

Enligt min vän (som ställer ut ibland) ska detta vara ett bra sätt att hålla manen fräsch. Hon tipsade om att lossa flätan var annan-tredje dag och borsta igenom försiktigt, för att sedan fläta igen. Om man har en häst som fnattar sig mycket mot träd, väggar odyl så kan man ju ha ett extra öga på den de närmaste dagarna- risken är kanske att den vill bli av med flätan...:eek:

Hej

Jag gör som så att jag tvättar svansen och sköljer ordentligt så sprayar jag på Foxfire medan svansen e blött då får man mkt bättre resultat har gjort detta i 10 år..
Sedan håller den sig längre mot smuts och tovor..

Gullvi

Jag funderar över om det egentligen gör något att manen blir lite tunnare...som du skriver? Kanske är den "för" tät och kanske mår den bra av att vara lite tunnare? Om inte annat så blir det mindre tagel att reda ut... :idea: Bara en tanke, jag vet inte!

Jag har hört mig för lite med några vänner (hästfolk) sedan jag läste din tråd. Ett tips till dig var att tvätta manen ordentlig (kan vara svårt just nu kanske, om man inte har en spolspilta), tvätta den med ett milt hästshampoo, gnugga den inte-då tovar den bara mer, skölj noga, noga och i sista sköljvattnet tar du i balsam (utredningscreme) När den börjar torka så reder du i den med fingrar först och sedan med en borste med lite mjukare piggar - inte stål! (typ människoborste gissar jag) När manen är helt torr tar du i ett glansspray (ta ett som du vet är bra), och därefter flätar du den.

Enligt min vän (som ställer ut ibland) ska detta vara ett bra sätt att hålla manen fräsch. Hon tipsade om att lossa flätan var annan-tredje dag och borsta igenom försiktigt, för att sedan fläta igen. Om man har en häst som fnattar sig mycket mot träd, väggar odyl så kan man ju ha ett extra öga på den de närmaste dagarna- risken är kanske att den vill bli av med flätan...:eek:

Hejsan!
Jo i och för sig, tunna ut manen är fint på vissa hästar. Men en nordsvensk ska väl ha sin kraftiga man? Tycker jag iallafall...
När det kommer till att fläta:angel: De går inte! Manen är för tjock på mitten, provad göra en hel efter mankammen.:crazy: Gick inte, blir för tjockt med man. Dessutom har jag typ ryckt av all man när jag flätat för det krävs ju att manen är utredd.... annars är den ju ändå tovig när man löser upp flätan. *aaaaaahhhhhggg*
Jag blir knäpp!

Om du har manen flätad kanske den håller sig fin längre? Jag vet att du sa att du inte gillade päls glans, men tvätta manen med schampoo sedan tar du i pälsglans och flätar manen, jag tycker att det funkar, men pälsglansen funkar inte så bra om man inte flätar oftast. Hoppas det går bra med din hästs man!:bump:

Tips från westerntränare där vi hämtade kompisens häst för ett tag sedan:

Om du vill ha LÅNG och FIN man på din häst...
Tvätta den en gång i veckan (elller mer sällan om den inte är smutsig)
...och red ut den med ett bra pälsglans.
Fläta sedan flätor (inte för hårda) och låt dem sitta till nästa gång det är tvätt.

Han menade att i USA ser alla hästar ut så till vardags (han var där och jobbade för nåt år sedan) och de har helt fantastiska manar!!!

Om jag hade lång man på min häst skulle jag lyda hans råd...men på min snaggade fjording är det inte så stor idé...he he

// M

Hej,

Vi använder också Cowboy Magic till vårt kallblod och det är helt suveränt!! Sedan pälsglans ofta och mjuk piggborste.

~Ingrid

har med problem med min arabs man, påölsglans hjälper verkligen INTE. har testat fläta den både hårt och löst men när han rullar sig så skaver han av massa man. vad ska man göra då?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
1 226
Senast: Lillefrun
·
R
Kropp & Själ Jag tappar förfärligt mycket hår, och mitt från början tunna hår med fina stån har tunnats ut så mycket på hjässan att det lyser igenom...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 617
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025