Manen på ena sidan = starka sidan?

Det var väl inte det jag frågade?? tror du inte att jag vet hur rakriktning går till ;)
Om man är höger eller vänsterhant beroende på vart ens "man" ligger så tror jag inte att man byter mansida huxflux varje år dvs blir högerhänt ett år och vänsterhänt ett annat år för att sedan blir högerhänt igen..

Jag tror nämligen inte på att det har med hästens svaga eller starka sida att göra utan mer att allt det är en myt.

Jag tror oxå det är en myt..en rätt rolig myt t.o.m ;)..Så vi delar nog samma åsikt..Jag har hört att den ska ligga på den svaga sidan..men jag tror inte på det värst mycket..Tror nog att det framgick lite i mitt inlägg till dig oxå..Där skrev jag ju att det är näst intill omöjligt att träna bort höger och vänsterhänthet<--(vilket ord) :o

Visst kan de byta mansida...

Det kan absolut inte stämma. Har också hört folk säga att manen på ena sidan=på den starka sidan. Samt: Manen på bägge sidorna=liksidig häst. Dock har vi en pålle på jobbet som hade manen på båda sidorna och som inte var liksidig. Jag säger hade för ja, vid en period hade han det. Sen flätade vi över det till vänstersidan för där hade han något mer man. Men när vi tog ur flätorna (efter 5 dar) la den sig på båda sidorna igen. Det gick en och en halv vecka och sen skulle hans ägare iväg och träna, när han suttit upp ruskar hästen på huvudet och "plopp" all man lägger sig på vänster sida. Efter ytterligare en och en halv vecka var det dags för tävling, hästen duschas och får torka, ruskar på sig och "plopp" manen på båda sidor, dock något mer på vänster. Några månader senare (inga vidare försök att fläta över manen hade genomförts) skulle hästen lånas ut till en clinic. Och när jag står och fixar det sista ruskar han plötsligt på huvudet igen och "plopp" så lägger sig nästan all man på höger sida, jag står mållös, och förfärad, hästen ska ridas av en världsstjärna samma eftermiddag och manen ser för jävlig ut (den var ju rykt från vänstersidan). Nu för tiden ligger all man, förutom en tuss högst upp på nacken, på höger sida efter en mycket envis och lyckad nerflätning x2. Så man kan ju försöka påverka, men hästen har alltid sista ordet när det gäller manen, det har jag fått lära mig...

jag tror inte på det där starkare o svagare sida :smirk:
min har en virvel precis där en liten manstrimma ligger "fel"
men det är min tro o åsikt ;)

mvh/Arabizar

Hade ett intressant samtal med en equiterapeut om höger och vänsterhänthet hos hästar.

Hon sa i alla fall till 99% att det är vår oliksidighet vi ser hos hästen och att hästarna sällan är ojämna på ett sådant sätt så man kan se det som på oss.

Utan helt enkelt att de är ojämnt starka. Vi är ju också ojämnt starka, men det beror ju på att vi använder en hjärnhalva mer = använder en sida av kroppen mer.

Ungefär så jag själv tänkt innan, men det var rätt kul att diskutera det med henne för att höra vad hon sa om det.

Hmm.. min häst har manen på både sidor och vänster är hans svaga. Min andra häst har manen till höger och han har ingen svag sida. Så detta funkar nog inte.. om det inte är mina hästar som är konstiga.

Mitt varmblod har manen på sin vänstra sida. Har alltid haft det, men nu har jag börjat träna högersidan mer och halva manen har faktiskt börja lägga sig på höger! :eek: :confused:
Halvblodet har manen på höger sida = hans starka sida.

ponnyn som jag rider har manen på höger sida=den svaga

spiltgrannen har manen på båda sidor (med "bassida" åt vänster) men den är den stelaste häst som jag har ridit!!

På min häst faller manen över på den svaga sidan, alltså han har mest "hals" på sin starkare sida.
Nu har pållen blivit mer liksidig och lite av manen har börjat lägga sig åt andra hållet.

min har sin man på vänster sida utom vid manken där den är till höger (ca 10cm är på "fel" sida)
så jag tror inte på stark/svag sida

Men om hästen är liksidig ska manen stå rakt upp då?!

:rofl: Tror i så fall att manen hänger på båda sidorna. Men inget jag säkert vet. Har också hört det där med manen och starka sidan men vet inte om det ligger någon sanning i det.

Lånar knapp

Men varför har min hästs man delat sig/bytt sida? :confused:

Ingen har kammat/flätat hans man annorlunda än tidigare. Den enda förändringen hos honom/i all hans skötsel är att han börjar bli liksidig.

Ha ha, min häst är fullständigt ologisk och mycket spontan, följdaktligen ligger manen till vänster. Det är ju klart som korvspad :rofl:

Min häst hade svårt att länga ut vänster sidan när han kom, men nu är det lättare att länga ut vänster sida än höger sida. Så om man går på det borde hans svaga sida vara den med manen på just nu.
Men jag har nämligen hört att den sida som är hästens starka sida är oxå den sida som är stel, alltså svårast att böja hästen i. Det var hans högra sida när han kom, men nu är vänster sida mer svårböjd. Så om man lyssnar på det blir det hans högra sida som är stark.
Nu blev det visst lite virrigt...

Det är nog egentligen mer rimligt att det är en myt eller att det handlar om höger eller vänsterhänt häst.
Men det jag undrar då är ju varför hästen byter mansida, om det är för att den är h eller v hänt så kan den ju inte bara byta?!

Re: Visst kan de byta mansida...

På din häst kan det ju inte stämma i alla fall!
Man kan ju inte byta stark/svag sida i duschen :D

Sammanfattningsvis verkar det som att vissa tror på det, andra inte. På vissa hästar verkar det stämma och andra inte... Och enligt Anders Eriksson skulle ju hästen byta mansida en gång om året. Men Jag tror att det påverkar om hästen är vänster eller högerhänt oxå.
Men det är i alla fall fler än jag som har häst som byter mansida och då kanske jag jobbar åt rätt håll med honom!

*lånar svarsknapp*

Jag har hört att manen kan ge en synvilla som gör att ryttaren ställer hästen lite mer (eller mindre, kommer inte ihåg???) åt det håll manen ligger. Därför bör man rida med knoppar eller manfläta.

mvh Jessica

Hon sa i alla fall till 99% att det är vår oliksidighet vi ser hos hästen och att hästarna sällan är ojämna på ett sådant sätt så man kan se det som på oss.

Jag har ju 4 hästar varav 2 av dom är starkare i vänstersidan och dom andra 2 är starkare i högersidan.
Jag måste ju vara den 1% då ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar