Manen blir förstörd av eksemtäcket

FengurLaugar

Trådstartare
Hej!

Har ni med tjockmanade isisar samma problem?

Min unghäst går med eksemtäcke på nästan jämt nu, men manen blir ihop tussad och ser ut som dreadlocks och borstar man den lossnar jättemycket hår.

Har ni samma problem? Har ni nåt tips för att få det att blir bättre? Det är ju meningen att eksemtäcket ska skydda så dom inte kliar av sig all man, men nu lossnar det ju vilket som....

Gaaah! Vet inte vad jag ska göra. Under vintern har manen växt ut mycket sedan förra säsongen då han kliade av sig en del. Varför kan det inte få vara så nu då?

Tips och idéer?

Sv: Manen blir förstörd av eksemtäcket

Har ingen exemhäst. Men väl kallblod som gått med halstäcke större delen av vintern. Enda tipset är glansmedel. Dränk manen med det flera gånger i veckan. Men kliar hästen så kommer det blir tovor ändå. Men kanske besparar det manen lite.

Därför har jag inget exemtäcke på min exemhäst, kör med ökozon istället.. ;)

Därför har jag inget exemtäcke på min exemhäst, kör med ökozon istället.. ;)

Nu utesluter ju inte det eksemtäcket, tyvärr är ju inte ökozon något mirakelmedel och täcket är ju liksom A och O vid eksemhantering.

TS

I övrigt föreslår jag också glans i manen, gärna flera gånger i veckan.

Det är få förunnat att klara sig utan eksemtäcke, ökozon eller inte, så det är oftast inget val, eller snarare ett val mellan sönderkliad häst och eksemtäcke.

vet vad du menar... jag sprejar manen med foxfire. (glans spray) och tar av täcket varannan dag och borstar ur manen. det märks jätte väl om jag har fuskat och inte tagit av täcket på några dagar, rasar av man.. jag duschar hästen varannan vecka & oftare på sommaren då en häst som går med täcke hela tiden inte blir av med stöv och alla lösa hår som naturligt rasar av en häst utan täcke. hästen blir matt och i regel extra kliig.
på min första häst så hade jag manen flätad under täcket då han hade lång man. det fungerade jätte bra på honom men inte på den häst jag har nu som har tjock och inte så jätte lång man.

jag tar också gärna i mot tips ;)

Jag säger som de andra: pälsglans. (eller alltså nån sorts glansmedel för man)
Visst blir manen platt och tråkig men den blir inte lika trasseltovig så att stora delar faller av när man borstar.
I min erfarenhet i alla fall. :)

Tack för tipsen allihop :)

Ska prova med glansspray och se om det funkar även på min lilla skrutt!

Hej!

Det är ju meningen att eksemtäcket ska skydda så dom inte kliar av sig all man, men nu lossnar det ju vilket som....

Varken tips eller idé men väl en tanke ...
Eksemtäcket är inte till för att de inte ska klia av sig man och svans, det gör de med täcket på om klådan är tillräckligt stark.
Eksemtäcket är för att skydda hästen från insekterna som orsakar klådan. och de blir ju inte så snygga av att ha täcke på sig, tyvärr.

Jag också för första gången, igår lossnade en hel del från manen men det ver nog gammalt hår ändå.

Olivolja? Brukar jag ha på min. knott gillar det inte, och när hon kliar sig blir det mer glid så hon inte kliar hål. Dessutom tycker jag hon blir väldigt torr i manen av exemet, så där gör ju olivoljan lite nytta också.

Varken tips eller idé men väl en tanke ...
Eksemtäcket är inte till för att de inte ska klia av sig man och svans, det gör de med täcket på om klådan är tillräckligt stark.
Eksemtäcket är för att skydda hästen från insekterna som orsakar klådan. och de blir ju inte så snygga av att ha täcke på sig, tyvärr.

Det är till för att skydda mot insekter som orsakar klåda, alltså är det på sätt och vis till för att de inte ska klia i sönder sig också.

Jag vet att de kan klia sig även med täcke på, men det skyddar ju så att inte man och svans mm tar skada på samma sätt som om de gick utan.

Precis som flera skrivit är klådan problemet och också ett lidande för hästen. Horsol är bra mot klåda i man o svans. Alternativt att tvätta man o svans ofta med lämpligt schampo. Skulle gjort det först och sedan använt Horsol. Kanske också se över om hästen kan tillbringa somrarna på annan plats.

Precis som flera skrivit är klådan problemet och också ett lidande för hästen. Horsol är bra mot klåda i man o svans. Alternativt att tvätta man o svans ofta med lämpligt schampo. Skulle gjort det först och sedan använt Horsol. Kanske också se över om hästen kan tillbringa somrarna på annan plats.

Jag vet hur jag ska sköta min eksemhäst och vad som utlöser eksem etc, men det var inte det jag frågade om.

Jag undrade om det finns nåt man kan göra för att inte manen ska bli trasslig under täcket. Har fått tips här om glasspray och ska prova detta!

Jag vet hur jag ska sköta min eksemhäst och vad som utlöser eksem etc, men det var inte det jag frågade om.

Jag undrade om det finns nåt man kan göra för att inte manen ska bli trasslig under täcket. Har fått tips här om glasspray och ska prova detta!

Jo, det man kan göra för att manen inte skall bli trasslig är ju att angripa klådan och då kan Horsol vara värt att prova. Glasspray gör ju inte att hästen kliar mindre.

Jo, det man kan göra för att manen inte skall bli trasslig är ju att angripa klådan och då kan Horsol vara värt att prova. Glasspray gör ju inte att hästen kliar mindre.

Men det är inte klåda som TS har problem med, utan att manen blir trasslig av att eksemtäcket ligger och trycker/skaver.

Manen blir trasslig under täcket även om hästen inte kliar sig.
Bara så du vet.. :p

Hm..jag har 2 eksemhästar sedan 10 år o har inte problem med trasslig man trots täcken.

Manen slits oerhört hårt av eksemtäcket, dessutom brukar ju många eksemhästar ha en rätt taskig kvalitet på taglet och då ingår även att det kan bli skört. Även om manen inte trasslar ihop sig under täcket, så är som sagt slitaget hårt på svallet tyvärr vilket för mig är det näst största problemet när hästen inte kliar sig pga sitt eksem.

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 606
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025