Manduca vs BB comfort

Svartfot

Trådstartare
Lika bra att fråga buke oraklet innan inköp av bärsele.

Vi har en bärsjal (trikå) som är måttligt uppskattad. Och vi har en vagn som är måttligt uppskattad. Första gångerna vi provade sjalen var det högljuda protester. Hon gillar att vara nära och att bli runtburen men att inte kunna spana var inte populärt. Vagnen har fungerat ok bara man går tillräckligt ”brutalt”. Men sedan ett par dagar är den heller inte uppskattad. Det blir bättre om man fäller ner suffletten så hon ser mer. Men eftersom solen blir allt starkare är inte det en höjdarplan. Nu börjar hon bli så gammal att vi kan ha lite bättre knytningar på sjalen men det blir inte helt bra ändå. Så nu har jag börjat spana på en bärsele. Då hon e stor och vi är klena är det väldigt viktigt att den lägger mycket av vikten på höfterna.

Manducan: känns smidigare att sätta på sig och få i barnet. Billigare och snyggare.

BB comfort: fördelen är framförallt att man kan man vända på barnet. Något som jag tror kan vara bra och förlänga användningstiden då hon älskar att spana runt omkring sig.

Sv: Manduca vs BB comfort

Jag har inte provat BB comfort men har en manduca.

BB kan du iof bära framat i men det blir väldigt tungt, dock har jag bara provat i en vanligt BB men tror inte att det är sa stor skillnad.
I manducan kan du även bära pa ryggen, sa användningstiden blir lang därför. Vet inte vad maxvikten är pa en BB men manducan kan du använda till 20 kg men sa länge vill nog ingen aka sele.

Jag har en Ergo-sele (maxvikt 27 kilo) som jag varit tvärnöjd med, men jag kan inte uttala mig om de andra två.

Hur gammal är dottern? Håller hon huvudet stadigt på egen hand kan jag rekommendera att prova bära på ryggen eller höften i sjalen, då kan de titta lite mer. Solhatt på bara. Vilken knytning kör ni med idag?

Kan förtydliga vad våra behov är.

Både jag och min make är ganska smala och spinkiga (därav är det viktigt med ett höftbälte). Vår dotter är idag 2,5 månad. Hon väger 5,5 kg och är 60 cm lång. Hon är väldigt nyfiken av sig och älskar att spana från axeln. Jag hoppas att kunna bära en hel del (särskilt i sommar) då det känns smidigare än vagn.

Hur står sig Infantino eller Angelpack LX mot de ovanstående? Är det någon som kan tipsa om en annan sele?

http://www.barabus.se/produkt213/_visa+alla/infantino_-_barsele_front_2_back_rider_svart_gra.html#

Nja hon är väl inte fullständigt stabil i nacken. Inte så hon kan ligga på mage och göra en fin ”svan” under några minuter. Vagga och upprätt med benen instoppade var inte alls uppskattade. Sen har provat sittande upprätt vänd mot mig, fast jag behöll ”axelremmarna” över hennes armar för att få mer stabilitet. Detta var mer uppskattat men hon knorrade fortfarande en del.

Denna knytning var den som fungerade bäst för oss: dubbelt omslutet kryss. Med den knytningen kunde jag lätt ändra barnets position efter behag. Jag använde den också för ryggbärning, med en liten modifikation och bakåfram.

Jag har en Manduka och min tremånaders gillar inte att hon inte kan se något i den (så tyvärr är den inte så mycket använd). Hon gillar bäst att bli buren högt upp på axeln där hon har bra utsikt.

Kanske jag gör något fel? När hon sitter i selen så ser hon nästan inget alls, ansiktet är mot bröstet och axelremmarna skymmer sikten åt sidorna.

Jag hade en BB (dock oklart exakt vilken sort) och jag hade aldrig klarat mig utan den. Sonen älskade den också.
Jag tyckte den var smidig att få på sig och få ner ungen i och att man kunde ha honom framåtvänd var toppen. Jag använde den till han var runt 8 månader (han är nu 9 månader) fast på slutet hade jag den bara om vi skulle in i mataffären. Sen jag bytte vagn så han kunde sitta vid 5 månader har den använts flitigt.
Han hatade nämligen den vedervärdiga liggvagnen. Han avskyr att ligga på rygg och har gjort det sen han föddes. Inte ens ligga i famnen på rygg gick an.

Fast är ni bägge smala och spinkiga så kan ni ju kolla på nån annan ergonomisk bärsele än manducan.
Jag är lite kraftigare byggd och jag tycker att höftbältet på manducan är lite väl i det stora laget.
Beco butterfly 2 har jag hört passar bättre om man är lite mindre.
De är dessutom skitsnygga och man kan sätta in barnet i selen innnan man sätter på sig den.
Sktibra om man inte vill svinga :idea:.
Annars finns det en som heter pickolo som man kan bära framåtvänt i.
Kolla på edenbaby, de har en guide som jämför olika bärselar :).

Fast jag måste säga att BB comfort ser bra mycket trevligare ut än det tidigare tortyrredskapet.

Kanske jag gör något fel? När hon sitter i selen så ser hon nästan inget alls, ansiktet är mot bröstet och axelremmarna skymmer sikten åt sidorna.

Vår Manduca kom för några dagar sedan, och är hittills högt uppskattad av sonen som gillar att vara ihopkurad och nära - men han ser inte heller ut (han är dock betydligt mindre än Svartfots dotter - ca 3,4 kg/48 cm). Jag tror att utsikten kommer först när de blir större, men det är kanske en klen tröst just nu.

Jag har en Manduka och min tremånaders gillar inte att hon inte kan se något i den (så tyvärr är den inte så mycket använd). Hon gillar bäst att bli buren högt upp på axeln där hon har bra utsikt.

Min tjej är 3,5 månad och hon skriker också i manducan. Hon är liksom i en mellanperiod där jag får ha henne i bebisinsatsen men egentligen känns den för liten/tight för henne. Dock räcker inte benen till för att ha henne utan insatsen. Jag antar att det ska bli bättre när hon växt i selen utan bebisinsats. Jag har läst på ett annat forum att just runt åldern 3-4 månader verkar det vara vanligt att barnen är lite missnöjda i manducan.

Ts: Jag har visserligen bara en original BB-bärsele, och barnen har alltid varit nöjda att åka i den. Tyvärr är den fruktansvärd för min rygg (trots att jag inte har något som helst fel på eller ont i ryggen för övrigt). Så det var därför jag köpte manducan.

Jag skulle inte välja en BB comfort eftersom man inte kan bära på ryggen.

Beco Butterfly gillar jag mer än Manduca.

Suveränt att man kunde klä på selen på bebisen för att sedan knäppa på sig själv den.

Känns som om man måste åka runt o prova då det inte finns något ställe som har flera av de modellera jag är intresserad av… o det e ju just ta sig runt som är lite krångligt för tillfället.

Du bor ju i stockholm, kalla till en buketräff!:idea:
Höstmammorna är otroligt trevliga och jag vet att åtminstonde 3 av dem har manduca och en beco butterfly, de låter dig säkert få prova ;)

Jag hade valt bort BB då man inte kan bära på ryggen. Konstigt att de inte tänkte på det när de tillverkade den, för man antar ju att de gjorde det för att hänga med i utvecklingen o kunna konkurrera med de andra ergonomiska bärselarna.

När barnet blir lite större kan det se sig omkring bra även i en sele där de sitter emot en. Det sägs ju oxå att små barn inte bör bäras för mkt framåtvänt då det ger för mkt intryck som de inte fixar att sortera. Om barnet absolut vill bäras framåt finns det en ergonomisk sele som heter Pikkolo som man kan använda på mage både inåt o framåt o även på rygg.

Själv började jag med manduca o var jättenöjd tills det var dax för ryggbärande för ungefär ett år sedan, när han var ett halvår. Då bytte vi till Beco Butterfly II som jag tycker är enormt mycket enklare att klä på på ryggen om man är ensam. Dock finns det mga som tycker det funkar att svinga upp barnet i manducan, men jag hör inte till dem. I becon stoppar man i ungen o klär på sig unge o sele som en ryggsäck :). Bärmässigt tyckte jag manducan o Becon var likvärdiga. Vi bär vår son nästan dagligen i uppåt en timme fortfarande (vagn används däremot sällan), mest på rygg men sambon har honom även på mage i bland när de går på stan, och han är 1½ år gammal o nästan 14 kg tung.

På både mig o sambon har båda manducan o Becon suttit bra, vi är båda 175 långa o hyffsat normalbyggda (jag väger 70, sambon 80). Min minikompis på 153 cm o 45 kh lånade Manducan en gång, o det funkade, men den var i största laget för henne, så är man riktigt nätt kan den vara för stor.

Ergonomisk bärsele tycker jag personligen är det bästa av alla babyprylar vi äger (undantaget blöjor o kläder, förstås), o jag tycker det är konstigt att inte fler använde det. Inte ofta häromkring man ser någon annan som har det. Ett tips är att inte ha för halkig jacka att bära i - det gör ganska stor skillnad för hur höftbältet sitter, i a f när barnet börjar bli lite tyngre.

Lycka till!!

Senast ändrad:

Nisse
Du är ju smart du!!! Ska nog kolla om de ska ha någon träff…

Ako
Särskilt maken är smal som en sticka (klassisk datanörd) och bära på ryggen vill jag nog definitivt kunna. Så för tillfället lutar det åt en Beco Butterfly. För nu är jag så &%¤# trött på att inte komma ut. Vaktmästaren har i veckor lovat att montera de nya skenorna till yttertrappan men det har inte skett. Så jag kan nog räkna på mina tio fingrar hur många gånger vi har varit utanför dörren sedan hon föddes första mars. Det var inte riktigt så (instängd i lägenheten) jag såg min mammaledighet.

Min gissning är att det är svårt att kunna kombinera en ergonomisk sele där du kan bära barnet framåt och på ryggen. De valde då att kunna bära barnet framåt för att minska sin konkurrens.

Vi höstmammor träffas oftast en gång i veckan. Hälsa på i vår tråd. :)
Jag har både manduca och beco butterfly som du kan få prova.

Visst vet du att du kan bära framåt i sjalen också? Jag bar framåt i sjalen tills sonen var tyngre än så och tyckte inte att han vägde mycket alls :) Testa om du ändå har sjal hemma!!

Vaktmästaren har i veckor lovat att montera de nya skenorna till yttertrappan men det har inte skett. Så jag kan nog räkna på mina tio fingrar hur många gånger vi har varit utanför dörren sedan hon föddes första mars. Det var inte riktigt så (instängd i lägenheten) jag såg min mammaledighet.

Alltså nu blir det både trådkapning + att jag ber om ursäkt för att jag lägger mig i ang. alu.skenorna till trappen. Men vad har du för vagn?! Bor ni jätte många våningar upp?! Tänkte det går ju både att köra vagnen i trappen eller lämna chassiet (alt. hela vagnen fastlåst så klart!) nedanför och bara bära ner dottern i liften eller som hon är till vagnen?! Din man kanske kan hjälpa dig köra ner vagnen på morgonen och ta upp den på kvällen så behöver ni bara ha den ståendes där nere över dagen?! Ett tips bara, tycker så synd om dig som sitter fast i er lägenhet....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka