Manduca VS Baby Björn bärsele

ia_

Trådstartare
Har tidigare fastnat för Manduca bärsele (fräst för de är snygga :love: ) Men inte haft chans att prva någon.

Nu i helgen provade jag dock en Baby Björn och den känndes väldigt skön!

Någon som provat båda och kan rekommendera någon av dem? Enda "stora" skillnaden jag upptäckt är att manducan är för barn upp till 20 kg medans babybjörnen endast är till 13 kg...

Sv: Manduca VS Baby Björn bärsele

Jag har provat båda och har kastat Baby björn i sophinken, bokstavligen.

Den stora skillnaden är inte vikten du får bära, utan hur de är uppbyggda, för både dig och barnet.

I Manducan sitter barnet på det mest ergonomiskt riktiga sättet för små barn, med benen brett isär, i sk "grodposition". Barnet får ordentligt stöd för både stjärt och rygg, utan att överbelasta någon av delarna. Manducan ger även dig som bärare avlastning i mycket högre grad än BB.

Du kan inte bära barnet framåtvänd i Manducan, men det är också en stor fördel då små barn inte behöver/mår bra av all den stimulans det får i det läget utan möjlighet att skärma av. Vill du ha barnet så det ser framåt i Manducan sätter du den på ryggen, då kan barnet se framåt men ändå skärma av när det behövs.

BB kan du enbart bära på magen, vilket gör det omöjligt tungt när barnet blir lite stpörre, Manducan går att använda på magen, ryggen och på höften utan besvär. jag har provat alla tre sätten och kan intyga att det fungerar utmärkt!

Lycka till med ditt val av sele!

• Gilla
Reactions: Sol

Jag hade en babybjörn, men jag läste att den var dålig för små bebisars rygg, och dessutom hatade min bebis den :( Hon vred sig som en ostbåge och skrek. Jag sålde den och köpte en manduca - och skillnaden är natt och dag! MYCKET skönare för mig, Elina sitter bättre, och ja, allt är bättre. Och Elina slipper hänga i grenen när vi går utan får liksom SITTA. Grodposition, som Nevin skrev :)

Jag röstar för en Manduca, så slipper du köpa en när du insett ditt misstag, som jag gjorde :D

Jag har blivit helt övertygad om att en Manduca är bäst för mig och min kropp efter att ha läst allt jag kommit över ..

Så en Manduca står på min önskelista nu :)

Vi hade en vanlig billig och den var inte särskilt bekväm.... Men man måste ta det som plånboken tillåter. Vi hade vår son i den enbart i början, de första månaderna. Sedan var han för stor.

Manducan verkar hålla l ängre?

Manduca kan du ha länge eftersom du kan bära på ryggen i den :)

Kostar väl 900:- så den är ju billigare än en BB och för mig som har dålig rygg är det värt pengarna ..

Jag fick låna en BB active fit när Tom var 6 månader och den funkade så där, använde den mycket till Jim när han var liten, men när jag fick prova min väninnas ERGO blev jag frälst.

Så den här gången kommer jag att varva med en trikåsjal i början och sen ERGON.

BB åker i min soptunna!

Det går inte ens att jämföra. Baby Björn är ett hängredskap och Manducan en ergonomisk bärsele.

Tänk dej själv skillnaden om någon skulle lyfta upp dej enbart med en rem mellan dina ben. Eller om de skulle lyfta dej så du satt med stöd från knä till knä.

För bäraren är skillnaden att en ergonomisk sele tar den mesta vikten på höfterna och minder på axlarna.

I mina ögon fanns det aldrig nåt val.

• Gilla
Reactions: Sol

Om du mot förmodan fortfarande velar; läs vindvisslas & nevins inlägg en gång till och beställ sen en manduca :D :p

har man inte råd att köpa en sele så kan man sy en mei tai, det är bra mkt bättre än babybjörn :laugh:

Vi har precis fått vår bärsele (Baby Björn), så lilltösen har inte hunnit vänja sig vid den än.... Men just att de kan sitta framåtvänd tycker jag verkar bra.... Lilltösen vill också sitta och titta framåt och även om hon så skulle kunna sitta i en annan men måste titta över axeln framåt, tror jag att hon inte skulle trivas. Vem sjutton vill bära omkring på en tjugo-kilos unge? :eek:12 kg är ungefär när de börjar bli två år, räcker alldeles utmärkt. Vill de sedan sitta hos en mer, då får de sitta på axlarna! :cool:

Du menar alltså att din rygg/axlar ska klara en 2åring på magen ?

Ingen säger väl att du absolut inte får ha en BB heller ;) utan bara olikheterna mellan selarna.

Sedan är det upp till var och en att besluta vilken sele man vill ha.

Senast ändrad:

Jag kommer nog att få bära min när han närmar sig 20 kilo, han väger närmare 13 idag och är 13 månader... Men jag skulle aldrig, inte ens idag bära honom någon längre stund på magen! Han åker gärna på ryggen, han ser ordentligt och kan ändå luta sig mot mammas rygg när det behövs.

En sak som jag för övrigt ser som en fördel med att bära sina barn över huvud taget, det är att man har kontroll på både barn och omgivningen. Var på marknad för några veckor sedan, och maken till idioter var längesen jag såg!! Det knuffades på barnvagnen och en del var nästan i den!!!

BB har ju ryggplatta som stöd för ryggen för mamman sedan har den också stöd för barnets nacke. :cool:
Jag har precis börjat använda den! Vi får se framöver men just nu är jag nöjd med den!

Har varit på marknad med barnvagn och även cityfest. Folk verkar flytta på sig lättare när de ser annat folk komma med barnvagn! Det var inga problem för oss att vara på marknad eller cityfest! :cool: Men visst ser jag fördel att ha tex en sele som BB där barnet då kan sitta och titta framåt när den vill.

Varför kör du med sådana smileys för ? Känns lite otrevligt ..

Jag har hittills inte hört en enda person som orkar bära sitt barn på två år fram på magen, oavsett sele..

Räcker det med bara en Manduca, även när barnet är nyfött?
Eller bör man ha en sjal också, vilken då isf?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka