Manduca igen

Hyacinth

Trådstartare
Jag har efter lite trixade kommit på hur jag får upp dottern på ryggen, men HUR plockar jag lättast ner henne? JAg traskade glatt ut med henne på ryggen och vovven efter, efter 10 meter var mössan på näsan och nappen tappad:D Efter att ha vänt hem och stått och trasslat i trappuppgången gick vi in, och vände på paketet i soffan och bar på mage:D Tips?

Sv: Manduca igen

Nej man det var därför vi skaffade bärryggsäck istället. Mycket oskönare att bära med, men mer praktiskt när man är själv. Dessutom tyckte han det var roligt att komma upp och se lite mer! (Och sprattla med benen)

Jag knäpper upp axelremmarna, eller alltså, bandet mellan dem och så lättar jag lite på remmarna, sen lutar jag mig framåt och (knäpper numer även upp midjeremmen innan jag...) bumpar ner barnet så jag får honom under högerarmen med "fötterna före". Då är det bara att ställa ner honom på marken och göra det man ska. :)
Gör likadant med MT och sjal oxå.

Angående mössa så rekomenderar jag väpnarluva! Mössa är helkasst på ryggen! Ffa som jag helst sjalar på ryggen och då ha rjag trasslat av mössan långt innnan jag ens knytit färdigt. ;) Napp har vi aldrig behövt på ryggen, han är nöjd bara han får vara nära så där har jag inget tips.

Hon står ju inte själv än, är sex ^ånader. Läskigt att öva tycker jag, är rädd att tappa henne.

Du kan ju sätta henne ner. ;) Herrn här hemma har precis börjat stå, så innan (och ofta nu oxå) var det bara att dumpa ner honom på rumpen. :)

Jag stod i dubbelsängen ibörjan! Men jag har aldrig tappat. Är man osäker så tror jag man håller lite extra så man tappar dem inte iaf. :) Det är bara att ge sig katten på att det ska fungera! Jag var manisk på att få det att fungera och övade som bara den. Även med mjukdjuren när sonen inte ville mer. ;)

Jag tyckte det var så krångligt att få upp o ner barn o manduca på ryggen att jag bytte till Beco Butterfly II i stället. Man bär precis som i manduca, samma komfort o ställning men man kan sätta i barnet i selen innan man tar på den- och följdaktligen kan man oxå ta av den med barnet i. Som min sambo sa när jag shoppat selen: "Coolt - man gör lixom om ungen till en ryggsäck ;)" (han trodde bara det var bluff att den skulle vara enklare än manducan o att jag mest blivit lite för köpglad, men tji fick han o vi älskar vår sele båda två - eller rättare sagt alla tre):

Angående mössa så är mössa o bärsele ett speciellt kapitel. Det som har funkat klockrent här är formsydd hjälmmössa med band i icke stretchigt material så att den sitter där den sitter så att säga. Funkar super, men innan vi köpte den hann vi prova några olika. Vår är från Po P, men det finns säkert andra liknande på andra ställen.

Ö h t tyckte jag det var knöligt i början med bärsele, tillbehör, trix osv, men nu älskar jag det. Jag bär L på ryggen flera ggr i veckan fortfarande o nu är han 1½år o väger 13 kg. Om vi får ett barn till tror jag jag kommer att bära det ännu mer redan från början. Som det var när L var ny så använde jag selen ute där man inte tog sig fram med vagn, numer använder jag i princip bara vagn om vi är på stan- alltid sele vid promenader etc.

Angående napp har jag inget tips annat än kanske en sådan däe napphållare så den i a f inte åker i backen. Ludde har aldrig gillat napp så vi har inte haft det problemet.

Jag tyckte det var så krångligt att få upp o ner barn o manduca på ryggen att jag bytte till Beco Butterfly II i stället. Man bär precis som i manduca, samma komfort o ställning men man kan sätta i barnet i selen innan man tar på den- och följdaktligen kan man oxå ta av den med barnet i. Som min sambo sa när jag shoppat selen: "Coolt - man gör lixom om ungen till en ryggsäck ;)" (han trodde bara det var bluff att den skulle vara enklare än manducan o att jag mest blivit lite för köpglad, men tji fick han o vi älskar vår sele båda två - eller rättare sagt alla tre):

Angående mössa så är mössa o bärsele ett speciellt kapitel. Det som har funkat klockrent här är formsydd hjälmmössa med band i icke stretchigt material så att den sitter där den sitter så att säga. Funkar super, men innan vi köpte den hann vi prova några olika. Vår är från Po P, men det finns säkert andra liknande på andra ställen.

Ö h t tyckte jag det var knöligt i början med bärsele, tillbehör, trix osv, men nu älskar jag det. Jag bär L på ryggen flera ggr i veckan fortfarande o nu är han 1½år o väger 13 kg. Om vi får ett barn till tror jag jag kommer att bära det ännu mer redan från början. Som det var när L var ny så använde jag selen ute där man inte tog sig fram med vagn, numer använder jag i princip bara vagn om vi är på stan- alltid sele vid promenader etc.

Angående napp har jag inget tips annat än kanske en sådan däe napphållare så den i a f inte åker i backen. Ludde har aldrig gillat napp så vi har inte haft det problemet.

Hej!

Vilket band på väpngaluvan är det du menar, som ska vara av stumt material?

Sen undrar jag vad ni gör nu när det är kallt och ni snabbt ska ut en kortis med ungarna, tex gå till affären o handla eller ut på kissrunda med vovven. Då behöver man ju inte klä dem för så mkt o det ska ju inte vara bylsigt där inne i selen heller. Och vad har ni på er? När jag varit ute med sele har jag tagit på mig typ munkjacka (fast utan luva så lillis inte har den i ansiktet), täckjacka...känns väldigt bökigt att klämma in under alla spännena. Eller?

Jag har inte använt väpnarluva, det var någon annan :).
Vi har haft en hjälmmöss i bävernylon eller liknande med hakband, alltså en mössa som ska var lagom stor just nu o inte kan töja sig hit o dit.

Jag klär på mig själv så jag inte fryser - kanske lite mindre än om jag inte skulle bära, man blir ju varm på ryggen ändå. Windstopper funkade bra ner till nollan ungefär, sedan blev det jacka. L har haft vanlig uteoverall (reima- inte jättetjock) på sig nu i vinter, o när det har varit riktigt kallt faktiskt bärskydd utanpå (nu pratar vi mindre än -12 grader ungefär). Barnet delar ju inte lika mkt värme med en när man bär på rygg som på mage, o han sitter ju stilla där bak.

Om man bara ska ut en kortis tror jag det räcker med tossor/skor, vantar o mössa samt bärskydd över om man har ett sådant. Annars får man ju klä på som vanligt efter väder. Jag önskar att jag hade köpt mitt bärskydd tidigare, jag köpte det nu i vinter eftersom det blev så svinkallt, men jag hade nu när jag har det o vet hur det funkar, men än gärna haft det redan förra vintern när L var ny. Om han får ett syskon i framtiden kommer det definitivt att användas mer.

Jag tycker faktiskt att det är jättelätt att hiva upp och ner Ella i Manducan (ryggläge) :D.

Ang att fixa i utspottad napp har jag inte haft några problem med eftersom Ella aldrig har napp när vi bär, men jag lossar på spännena som löper från axelbanden och håller med ena handen medan jag sätter henne på höften ( fixar det som ska fixas eller så lyfter jag ur om vi gått klart ).

Håller med ako angående mössvalet, en lagomstor hjälmmössa är för oss det bästa och jag har inte behövt rätta till mössan någon gång hittills.

Jag ska öva när monstret vaknat:D

HAr ni tips för isättning av barn i sele tar jag tacksamt emot, det finns säkert enklare sätt än mitt:)

Oftast sitter jag ner ( i bilen ) sätter E som när hon var liten ( dvs selen utlagd i knät och Ella på ) sedan ställer jag mig och sätter E på höften och svänger sedan runt henne på ryggen, lutar mig framåt så att hon vilar på ryggen medan jag spänner axelremmarna :)

Väpnarluva säger jag också. Och så har jag alltid satt upp och tagit ner som Calazirya när jag använt manducan. :)

Men väpnarluva och hjälpmössa är ju inte samma sak :D

V-luva:
160-3-3801012.jpg

Hjälmmössa:
04_ProductPage_420x420px%5C00_Main_image%5C7310012558714.jpg

Eller menade du att du använda väpnarluva kanske ?

Ludde har x-akyt sådan hjälmmössa som på bilden, o den funkar suveränt i selen.

Ella med ;) och ja jag håller med, har som jag skrev aldrig behövt stanna för att rätta till någon mössa :D

Om du inte har med någon bil då och måste ta ned barnet för att rätta till något och sen upp igen?

Jag behöver ingen bil för att rätta till någon?

Det jag skrev var att jag sitter ner när jag sätter på mig selen ( från början ), ska jag rätta till något tar jag ju aldrig ner henne (dvs hon får sitta på höften)

Nu har jag försökt igen, och upp gick toppenbra.
Ner, nja, jag får inte till det. Jag får inte till nåt bra grepp, så det känns tryggt. Men lättare än sjalen som jag aldrig fattade:D

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 932
Träning Min häst är tre år,"inriden" sent höstas,sen vilat fram tills Januari,sen riden enstaka gånger Januari/Februari,sen stått pga halka...
2
Svar
23
· Visningar
4 018
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 462
Senast: skuggi
·
Ridning Behöver hjälp med min foderhäst, hon har börjat att vägra gå framåt i ridningen. Hon har alltid varit lite seg vid ridning och har...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama