Jag tyckte det var så krångligt att få upp o ner barn o manduca på ryggen att jag bytte till Beco Butterfly II i stället. Man bär precis som i manduca, samma komfort o ställning men man kan sätta i barnet i selen innan man tar på den- och följdaktligen kan man oxå ta av den med barnet i. Som min sambo sa när jag shoppat selen: "Coolt - man gör lixom om ungen till en ryggsäck
" (han trodde bara det var bluff att den skulle vara enklare än manducan o att jag mest blivit lite för köpglad, men tji fick han o vi älskar vår sele båda två - eller rättare sagt alla tre):
Angående mössa så är mössa o bärsele ett speciellt kapitel. Det som har funkat klockrent här är formsydd hjälmmössa med band i icke stretchigt material så att den sitter där den sitter så att säga. Funkar super, men innan vi köpte den hann vi prova några olika. Vår är från Po P, men det finns säkert andra liknande på andra ställen.
Ö h t tyckte jag det var knöligt i början med bärsele, tillbehör, trix osv, men nu älskar jag det. Jag bär L på ryggen flera ggr i veckan fortfarande o nu är han 1½år o väger 13 kg. Om vi får ett barn till tror jag jag kommer att bära det ännu mer redan från början. Som det var när L var ny så använde jag selen ute där man inte tog sig fram med vagn, numer använder jag i princip bara vagn om vi är på stan- alltid sele vid promenader etc.
Angående napp har jag inget tips annat än kanske en sådan däe napphållare så den i a f inte åker i backen. Ludde har aldrig gillat napp så vi har inte haft det problemet.