Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Araton

Vad har ni för frisyrer på era hästars manar? Lång, kort subbad? Vad tycker ni är snyggast? :bump:

Sv: Manar

Min tjej har kort ryckt man, tycker att det är snyggt men en tjock, lång och välvårdad man på endel hästar är urtjusigt!

Ja, jag vet inte hur ofta jag rycker den utan jag brukar ta efter behov. Ser jag att den börjar bli lång så är det bara börja...
Rycker lite varje dag under en period, typ 1 vecka, för min piga tycker inte det är sååå superkul. Tar man det bara lite eftersom tycker hon det är helt OK.
Sen trimmar jag alltid lite innan tävling, då är det lättare att göra snygga knoppar!

Kort och ganska så tunn man, så de lätt går at knoppa.. och det ser så mkt mer välvårdat ut. men såklart beror det ju på fråm häst till häst. men fullblod, enligt mitt tycke ska ha kort och ganska tunn man.

Min vuxna häst (hbl) har kort man. Hon har så fin hals så jag vill inte dölja den under manen :p

Min åring har lång man, ner till bogen. Jag tycker det är fint på henne. Kanske klipper den sen när hon blir större.

Min häst har ganska kort klippt man. Hon hatar att bli ryckt så det är bara att ta fram saxen, men jag brukar fixa till topparna med en trimsax så det inte ser helt rakt ut.
Testade att låta manen växa i somras, men hon såg inte klok ut..så det gör vi inte om!

Låååååååååång såklart :love:
Det ska ju vara så naturligt som möjligt! Den finns ju där av en anledning.
Har iofs en islänning :angel:
Men tycker det är finast på alla hästar!

Me is da main bitch

Låååååååååång såklart :love:
Det ska ju vara så naturligt som möjligt! Den finns ju där av en anledning.
Har iofs en islänning :angel:
Men tycker det är finast på alla hästar!

Me is da main bitch

min har väl ca 5-6 cm lång man,den e så tunn så den får man klippa lite pö om pö för att det inte ska se "klippt" ut
men eftersom det blåser så mycket här vill den inte ligga "fint 2 ner utan står rakt upp så han ser ut som en busig punkare :love:

Jag vill ha så lång man på min arab som möjligt det tycker jag är snyggast, men min förra häst hadde jätte kort stubb och det var snyggt på honom.
Det jag ALDRIG skulle göra med min häst är "hoppehäst man" , med det menar jag en rak (ganska skarp kant) typ 15cm lång....
Det finns ingen häst som är snygg i denna frisyr (tycker jag).

Vad som helst utom töntig halvblodsman funkar för mig. Kan tycka att stubb på en tunnmanad häst ser lite fånigt ut.

Hur lång manen är spelar inte så stor roll, men den ska få vara naturlig (ha ett naturligt utseende och inte vara så där löjligt rak) och välskött.

Naturell så klart!!

Fulare än fulast är när någon ha klippt med sax manen lika lång uppifrån och ner till manken. :eek:
Ännu värre om man gjort lika med pannluggen. :eek: :eek:

Då är det bättre att stubba eller få en kort rufsfrisyr.. :D

AM

Naturligt, dvs halvlång och ganska tjock man. Det passar min häst bra och han är himla fin i det. Tycker att stubbad man är det absolut fulaste som finns!

Mvh Huntress :)

Tar hand om tre hästar, en har lång (shettis) en har jättelång (kbl travare) och en har kort halvblodsman (halblod såklart!). Alla passar bäst i det dom har! Det fulaste är en tjock man som är alldeles rakt klippt som är tänkt att ligga ner men hälften står åt alla håll och kanter!

Nu har hon ''kort" man (ca 20 cm) och den ska ner till 10, rycker
lite varje dag.
När jag köpte henne hade hon halvlång tunn man, men jag ryckte
den nästan direkt, hon är mycket finare i kort man tycker jag! :)

Den ena har lång man, den är naturlig och sitter bra där den är :) lång o vit o fladdrande.
Hade kort man på honom första åren, men kom sen på att man kunde testa lång: och vackrare har han nog aldrig varit.

den andra är ett arabsto så hon har också lång man: men med "arabklippet" bakom nacken.

Härlig vildvuxen :banana: :rofl: Islandshästar :bump: :bump:
Fast när jag hade halvblod skulle den vara ca 10 cm och jämn. Så det har nog lite med raserna att göra.
Kram Suss :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
2 119
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Lilltroll har lekt frisör på sig själv och har nu hår i alla möjliga längder 🙈 Så behöver alla tips ni har på korta frisyrer för en 5...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Tantan
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 758
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023