Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Manar

Samma med min ena pålla.. hon kan bara inte få lång man.. men sen är hon så känslig så det går inte att rycka manen för att få den jämn o fin... Hmm... Så det får tyvärr bli saxen.. men det behövs ju inte så ofta direkt eftersom den inte växer nämnvärt... inte ens pannluggen.. men svansen är tjock o lång..

Kan man inte köpa ett hårförlängningsmedel till hästar?? :D
Eller kanske fläta in lite.. haha..

På de flesta smäckrare hästar eller hästar som varken är smäckra eller kraftiga föredrar jag kort man. På kraftigare hästar (kallblod) ska det vara lång man tycker jag. Welshar,
russ och andra ponnyraser passar ofta bra i längre man om de är kraftigare, är de smäckrare så ska man vara kort (alltid ryckt!) Fjordingar ska såklart(!) ha sin klassiska stubbman och även vissa ponnyer, både smäckrare och kraftigare kan passa bra i stubb.

Tack! Största skönheten sitter på insidan när det gäller denna herre.

Undrar bara..vad är Sideshow Bob ????

Hälsar
Rolle på Österlen

Jag kapade av Divas man när hon kommit....sliten och jäklig var den... :crazy:
Nu växer den så det knakar, och har blivit tjock - så nu ska den få växa ut och bli låååång tänkte jag :D

Gillade gamla pållens man :love:

L20aug8.JPG

min häst, som är ett kallblod, har lång man och jag skulle aldrig få för mig att klippa den.

Aahh...thanx. Annars har han blivit kallad Tommy Nilsson från tiden det begav sig (80 talet) och Tommy hade samma frisyr :D

Rolle på Österlen

*lånar knapp*
Min åring(halvblod) har aldrig blivit klippt eller ryckt så manen, luggen o svansen har fått växa fritt. I sommar blektes (av solen alltså!!) de så att topparna var orange :D Skitläckert!! Sen har hon värsta långa örontofsarna!! :eek:
Jag kommer låta henne se ut sådär hela vintern...som någon sagt tidigare...det finns ju en anledning till att de finns!!
Men sen får man väl se hur man gör...
Novelette Syns iofs rätt dåligt men ni ser iaf lite.

tycker en lång man är snyggast, dock ej lika tjock som min har (fast den är inte riktigt lång än på ett tag har ju bara haft henne i ett år å hon hade kort man när jag köpte henne),
en lång man som inte är hyppertun eller hypper tjock är klart snyggast

Shettisarna har lååång man och halvbloden korta dvs rykta manar. Stubbman (tycker jag) är bland det fulaste som finns. Finns en shettis här i närheten som man stubbat manen på och den ser verkligen inte klok ut. Fast fjordingar "ska" ju se ut så.

Min haflinger ska få ha så lång man som det bara går. Var klippt när jag fick henne men nu börjar hon se bättre ut. :love:
Mitt förra sto var ett halvblod,jag ryckte inte hennes man men det gjorde stallägaren, hon är ridskolefröken och dressyrfreak så där fick man passa både manar och öron :rofl:
Hon rider inte på min haflinger så den får jag nog ha i fred (hon var där och pillade lite innan fölvisningen nu i höstas ,men det var bara lite "tilljämning" så det gick bra) /Lisa

Mitt sto har en man på 1.20 och en lång lugg på 25 dc. hennes långa man är min stora stolthet och hon vet själv om att när jag flätar ur hennes man, så är hon dösnygg :D
Dock är hon frieser, och en sån man på t.ex. ett vanligt halvblod hade inte passat lika snyggt, men jag föredrar de halvvilda och lite långa framför dem som klipper i perfekt längd bara för att få funa knoppar på tävling..

Jag tycker helt klart att det är snyggast med välryckt, kort man! :love:

Min pålle har knappt ngn man alls just nu :(
Han var lite hack-kyckling hos förra ägaren så de andra hästarna i hagen har gnagt av all man.

Nu har den dock börjat växa ut lite så jag hyser gott mod om att den ska bli fin igen. Min tanke är att ha den ett par dm lång och hålla efter den med ryktkniven :)

Min foderhäst har främre halvan lång och gles och bakre delen är typ nån decimeter. :grin: Skulle jag få välja skulle jag stubba henne och sen låta det växa ut, men det enda ägaren har som önskemål är att jag inte rör manen, "en nordsvensk ska ha lång man". Att det ser förjävligt ut verkar inte spela någon roll. :angel:

Annars beror det på ras, jag gillar vekligen stubb på halvblod! Men har lite svårare med stubb på de grövre raserna, tror det är för att halsen ser så mycket grövre ut på en redan grov häst.

Kallblodstarvaren: lång man ner till bogen, rakad en bra bit vid nacken. Ser lite arabaktigt ut faktiskt.

D-ponnyn: Typ holländsk import, med en del fullblod och annat, kortare ryckt/klippt man.

Fjordkorsning, typ 140: Har ingen rasstandard sådär, så jag har låtit manen växa, rakar vid nacken. Klipper man den blir det helt crazy, typ en jätteplym som står ut åt alla håll. Rycka vill jag inte ens tänka på i de tvåfärgade jättemanen. :crazy:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
2 119
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Lilltroll har lekt frisör på sig själv och har nu hår i alla möjliga längder 🙈 Så behöver alla tips ni har på korta frisyrer för en 5...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Tantan
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 758
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka