Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Manar

Jag har ett fullblod, köpte henne i juli med kort "vanlig" trokig man men sparar den nu så att den blir lång och fin :)

Har en Arab korsning som har lång man vid bogen ungefär..är helfin i det...så är det travaren som har krusig o tjock man nästan lika lång...o shettisen som är alldeles vildvuxen precis som mini-bergatrollet o nordsvensken som har a-la naturlig han oxå..alla är superfina..har aldrig rykt en man o fy f-n va ont..det finns faktiskt hårömma hästar oxå :mad:
Manar är som svansar helt fantastiska! :)
Dom är vackra o har fin fina funktioner liksom som vi människor glömt bort i jakt på att allt ska vara fint o lätskött :cry:
Hylla hästarnas man o svans!!!! :banana:

Och låt dom va! :bump:

araben jag rider har ALDRIG blivit klippt eller ryckt i manen, bara "arabklippet" bakom öronen. Men han har väldigt tunn och kort amn, varför? jag borstar den bara ibland. mnen det man klipper bakom öronen växer så det knakar och tjockt blir det men inte resten av manen.

Eddie med lite man

Härligt, LÅÅÅÅNG man, ända ner på frambenen och LÅÅÅNG pannlugg ändaa ner på mulen!!! Allra finast när manen är delad hela vägen - men det verkar vara svårt att få den att ligga så hela tiden - ibland vill den och ibland inte....

Min lilla mini Casper, 87 cm i manken, har vit man ända ner till knäna. Pannluggen går ner till mulen.

har låång, tjock vit man och lugg till mulen på min haflinger. Urläcker!!! :)

*Lånar*

Nordisen har lång och fin man, men shettisen har kort, tjock och lite risig man. Jag vet inte om jag ska ha stubb på honom kanske, vad tycker ni? Den är lite svår att hålla ren och fin.

"Lill"ponnyn har halvkort man, har inte gjort något med den på ett tag... Men den är väldigt tunn, så han passar i lite kortare.

Min pålla har just nu rätt kort, tjock, skabbig man. Har haft stubb innan, det är fint på henne om man klipper jämnt ;)
Var tänkt att jag skulle rycka den kort nu. Men... Jag KAN inte rycka manar :crazy: :o Så antingen kommer jag be någon göra det åt mig, eller så blir det stubb igen inom några veckor.
Lutar åt det sista.

Kort, klippt/ryckt man.
Innan hade hon helstubbat...*inte fint*

Araton skrev:
Vad har ni för frisyrer på era hästars manar? Lång, kort subbad? Vad tycker ni är snyggast? :bump:
Så lååång det bara går. Fritt växande utan ansning. Eftersom det är en islänning så är det närapå helgerån att klippa manen! ;)

Natural!

Stoet hos förra ägaren/fodervärden:

album_13_12.gif

Stoet och hingsten:

album_12_11.gif

Lång man, lite tunn på sina ställen, lång pannlugg, nästan nedanför mulen på äldsta hästen (ardenner). Ungstoet har mycket tjockare man men lite tunn pannlugg, den har inte kommit så långt än. Tycker bäst om den "naturliga" lite vilda looken. Men som sagt var så beror det nog på hästtypen vilken man det blir.
MVH Ann

Det som behövs för att manen på sikt ska bli lång, tjock och se "välmående" ut.

Ena hästen är begåvad med sådan man sedan födseln. Lång, tjock, lockig. Hur jag sköter den? Tja, plockar ur (för hand!) spånet och borstar (med mjuk borste!), ev sprayar lite pälsglans i den och borstar ur den riktigt ordentligt nån gång i veckan. I övrigt är det hädelse att sätta en sax i hennes man!

Den andra var vanvårdad när jag köpte henne och manen var otroligt risig. Då stubbade jag henne, bort med alltihop helt enkelt. Sen dess har jag hållt efter den med sax när den börjar vara lite tunn längst ut, bort med det som är lite "nött" och fult för att manen ska se bra ut när den väl växt ut.

mirjada skrev:
Jag vill ha så lång man på min arab som möjligt det tycker jag är snyggast, men min förra häst hadde jätte kort stubb och det var snyggt på honom.
Det jag ALDRIG skulle göra med min häst är "hoppehäst man" , med det menar jag en rak (ganska skarp kant) typ 15cm lång....
Det finns ingen häst som är snygg i denna frisyr (tycker jag).

Kan bara instämma. :)

min har lång man (kunde varit längre om jag gav fan i den :o )
beror helt på rasen tycker jag hur lång kort man man ska ha på sina älsklingar ;)
shettis,araber,nordsvenskar,frieser mm ska ha lång man enl mig.
halvblod,fullblod passar bäst i ryckt man.
fjordingar och vissa hästar med tunn hals passar i stubbman.

*lånar knapp*
Min arab fick ett "idotryck" i sjukhagen,förmodligen pga tristess..och KLIADE sönder sina långa fina välvårdade arab-man...jag som hade tänkt göra ett "arabklipp" bakom öronen...nu fick jag lov att jämna till den för han såg inte ricktigt klok ut..oj! så jag grinade när jag "toppade" till den...
!dm försvann..nu har han kanske mellan 15-20cm man..med rak kant..skitfult...måste rycka till den så den inte ser så klippt ut..har jag tur så växer den så den knakar;)

Eddie skrev:
araben jag rider har ALDRIG blivit klippt eller ryckt i manen, bara "arabklippet" bakom öronen. Men han har väldigt tunn och kort amn, varför? jag borstar den bara ibland. mnen det man klipper bakom öronen växer så det knakar och tjockt blir det men inte resten av manen.

Eddie med lite man

ingen som kan hjälpa mig?

Jag tycker det är finast med lång man, OM den är välvårdad och tjock! :d

Däremot passade inte min häst bra i lång man så jag klippte den och han passar mycket bättre i kort! Han fick mkt finare hals! :love:

Före
20041012.jpg

Efter
Imag0106.jpg

Senast ändrad:

*lånar knapp*

<-- Nordisen har låååång tjock man och lugg. Ardennern har något halvlångt för hon kliade sig i somras. Min ängel (vbl) hade däremot "busman". Hon såg ut som en fjant med lång man så hon fick ha ganska kort som spretade lite som den ville...

Lång och ovårdad. :devil: För tillfället ganska risig då han av någon anledning råkade riva av den i hagen vid installningen. Men den är på utväxt. :angel: Just nu slarvigt flätad så att den inte ska skava sönder mer.

Snyggast - LÅNG vild och vacker. Lång man är det vackraste som finns..

Dressyrman är det absolut fulaste :devil: *kräkas* :devil: :devil:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
2 119
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Lilltroll har lekt frisör på sig själv och har nu hår i alla möjliga längder 🙈 Så behöver alla tips ni har på korta frisyrer för en 5...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: Tantan
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 758
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka