Sv: Månadskostad?
*KL*
Har tre katter.
Mat går på ungefär 500 - 600 kr/månad, dvs 150- 200 kr/katt. Eller nu stack det ju rejält iom att hanen fick njursvikt och ska äta specialfoder och då får alla tre äta det och det blir betydligt dyrare, men det är ju inte 'grundläge'
Kattsand ja. Jag tycker inte bränslepellets funkar, utan använder sant, bentonitsand eller hur det stavas. Svårt säga exakt kostnad men skulle tippa på ca 200 kr/månad i sand, dvs ca 65 kr/katt
Försäkring ca 80 kr/katt och månad. Ingen livförsäkring, bara vetvård.
Vaccination går på 300 kr vartannat år, dvs det blir inte många kronor/månad. Vaccinerar mot kattpest.
Sen kan du gärna räkna med 100 kr i månaden/katt som du sätter av för tandsanering/utökad koll hos vet en gång/år. Unga katter behöver sällan ha hjälp med munsanering, men när de blir lite äldre får de lättare tandsten, och e del katter får en tandsjukdom som heter FORL. Oavsett vilket så att förebyggande ta bort tandsten årligen när sådan finns kan spara många slantar i slutänden.
Sen är det veterinär, som är omöjlig att beräkna. Mina har dock haft mycket blygsamma veterinärkostnader, och jag har valt en låg självrisk på försäkringen. Så utslaget per månad är det inte många kronor. (Bondkatten trillade och skadade benet, det krävde ett antal besök med rtg osv. Totalsumman blev nog 6 - 7000 kr, men jag betalade totalt ca 2000 kr. Detta ska slås ut på 6 år. Hanen har på 6 år kostat ca 1000 kr i vet, ett enkelt sår och så nu njursvikt, kommer ett besök till för njursvikten om 3 v dock. Skulle läget försämras blir det betydligt dyrare/fler besök. Men utslaget per månad är det fortfarande mini. Siameshonan har kassa tänder, och har haft en analsäcksböld på prima jourtid, så hon har senaste 1 - 2 åren kostat många tusenlappar i vetvård, vet inte exakt då det är mammas katt och hon betalar, men 10 000 kr är inte för lågt räknat, varav majoriteten fått betalas ur mammas ficka - hög självrisk samt att tanderiet inte täckts av försäkringen).
Rent 'utrustningsmässigt' så har jag 2 kattlådor som inte tänker ge upp vad det verkar, avverkar en klösmöel/år (a 600 - 800 kr), samt att jag brukar snilla bort kattlådespadarna. Räknar man med leksaker, burar etc blir det kanske utslaget per månad en hundring/månad för alla tre - allt inräknat, även de där makrillburkarna
Så, cirkus en femhundring/katt räknar jag på, och hitills har det räckt utan problem.