Månadsbudget

Sv: Månadsbudget

Tänkte 800 var 6:e vecka, så drygt 600 i månaden... Men du har nog rätt, över 1000 per gång är nog att räkna med.
 
Sv: Månadsbudget

Ja, en hyfsat stor buffert, men som jag helst inte rör utom i yttersta nödfall (inte hänt hittills).

Vad går en mer heltäckande försäkring loss på?

Beror ju på vad du vill ha för livvärde/vetvård. Mitt hbl (12 år) har en skitförsäkring (50 vetvård, 30 A1 liv) och det kostar ändå 450 spänn/månad. Kolla försäkringsbolagen hemsidor, du kan räkna där utan att teckna.

Personligen tycker jag, rent krasst, att du ev köper dig problem genom att köpa häst när du studerar med den typen av utgifter. Jag hade 2 hästar när jag pluggade, men min månadskostnad för dem var runt 2000 så det gick helt ok ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Månadsbudget

200 försäkring låter lite, 600/hovslagare också i underkant/månad i stockholm. Ska du ha en hyra på 4-5000 inkl allt så får du också räkna med att antingen tillkommer långa resor till stallet (om du bor i innerstan) eller resor till träningar/ridhus. Dvs du måste ha med en post för bensinkostnader också.
 
Sv: Månadsbudget

Satt med detta häromdagen med min sambo inför bankbesök :D Han har fast och jag är för tillfället arbetslös med a-kassa (blää) Så så här ser det ut för oss två :) (hästen betalar jag dock själv)

Häst: ca 1600 kr/mån (exkl inköp av div utrustning)
Katter: ca 400 kr/mån
Boende: ca 8000 kr/mån
Telefon: ca 600 kr/ mån
Bil: ca 5000 kr/mån (exkl reparationer)
Mat: ca 3000 kr/mån
Övrigt: ca 2500 kr/mån (hemförsäkring, fackavgift, csn etc)
Sambons nöje: 1000 kr/mån (Fotbollsträningar, spel etc)

Jag har hästen billigare än vad vi bor för varje månad...
 
Senast ändrad:
Sv: Månadsbudget

Har hittills aldrig haft nån försäkring på häst, har betalat djursjukhus kontant när det behövdes, billigare i längden... Men hovis har du nog rätt om.

Velar nu mellan stall i Nacka för 3000 exkl foder o strö (tunnelbana, saltsjöbana, sen 15 min promenad = ca 40 min enkel resa) och på ryttis för 6500 inkl foder och strö (10 min promenad). Ungefär likvärdiga träningsmöjligheter.

Vet dock att jag HATAR att pendla och HATAR också att vara fattig. Valt fel sport. :(
 
Sv: Månadsbudget

Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen som student. Jag tycker det är dyrt nog att rodda runt en häst på min hyfsade lön i en mindre stad med betydligt billigare kallhyra.. foder och strö gård på ca 1300/månad för min som visserligen äter ganska mkt.
 
Sv: Månadsbudget

nu hade jag nog aldrig stallat upp på ryttis för hästens skull men också på grund av kostnaden. Jag hade häst som student, tog inget csn utan pluggade och jobbade. Det jag skulle försöka tänka på är att ta ett stall med lite pendelavstånd - gärna billigt eller möjlighet att jobba av lite hyra genom att ta några stallpass. Om hästen passar för lösdrift så skulle jag kolla på de alternativen. För pendlar man så finns det alltid något att plugga på bussen. Någon uppgift eller bok att läsa in sig på. Går hästen på lösdrift och det är en bra sådan där man turas om med tillsyn och fodringar eller får det på köpet så kan man strunta i att åka ut på hästens vilodagar - då sparar man tid och kan vila eller jobba lite till.

Båda dina stall låter dyra... vet t.ex, stall som ligger väldig nära kommunikationer med ridbana och ridhus, inkl. foder, strö in och utsläpp för 4200/ månad ca 40-50 min från centrala stockholm.

Men sedan så är jag allergisk mot lån och levde på 4000-10 000/ månad när jag pluggade, lite beroende på hur mycket jag kunde jobba. Hästen kostade 1500-2500/ månad beroende på hur mycket jag jobbade av på hyran
 
Sv: Månadsbudget

Hej!

6500 på Ryttis?? Gissar att det är det stallet där man få gå rätt lång bit för att få hästen i en hage, samt kollektivstall?? De andra stallen tar ju ganska mycket mer i hyra.

Jag hade hellre ställt hästen längre ut och betalat mindre för mer- själv betalar jag 3000 för fullservice ca 25 min från Stockholm.

Men så hade jag nog inte heller skaffat häst som student, nu när jag i flera år pluggat med häst. Jag borde så mycket ha fokuserat på mina studier och sparat pengarna till en häst som jag hade mer tid med, som det blev nu blev både häst och studier lidande.

Jag kan tänka mig att träningarna också blir dyrare än du tänker dig, samt att med fler träningar får du mindre tid för extrajobbet.

/Lavinia, har äntligen råd med hästen på riktigt!!!
 
Sv: Månadsbudget

Japp, det är det. Går förbi de där hagarna varje dag ändå, så just det är inget problem...men du får jättegärna PM:a om stallet med 3000 för fullservice :)
 
Sv: Månadsbudget

Som student föredrar jag helinackordering - då slipper man massa "extra" utgifter typ inköp av strö och foder vissa månader och har kostnaderna mer jämnt fördelade.
Stallhyra inklusive allt 2500:-
Skoning 500:-
Busskort 600:- Dessa är mina fasta månadsutgifter för hästen, och dem vill jag ha täckta med jobb.

Vaccinering, försäkring och lite sånt har jag valt att ha som "årskostnader", dem kan man spara ihop till under sommarjobb t.ex. Utrustning behövs ju mest i början, sen har man det man har. Köper mycket på hästnet också :)

Har dock jobbat "för mycket" och kommer inte få full CSN denna termin, men kan täcke mat och hyra via lånet ändå. Så ser alltså min uppdelning ut; hästpengar från jobb och annat från CSN.
 
Sv: Månadsbudget

9000 för en häst är generöst, även i sthlm så fixar du det kommer du ha råd.
Varken häst ell ryttarutrustning är åt man behöver köpa varje månad.

Att du inte vill ha resväg försvårar det lite men jag hade kollat Lidingö och vallentunahållet. Söderut finnns det stall i botkyrka ( tex ridskolan och elfvesta) som ligger nära tbanan.

Lavinia, jag tar gärna emot pm också, letar just fullservice norr om sthlm :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 430
Senast: aiquen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 562
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 651
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp