Månadsbudget

ihnfsa

Trådstartare
Jag hoppas att jag hamnar på rätt ställe nu, tycker inte att jag hittat riktigt vad jag söker så testar att starta en ny tråd som nygammal medlem här.

Jag står inför funderingar på att skaffa foderhäst och på sikt en egen, jag har väl rent tekniskt ekonomi för det (heltidsjobb) och är väl medveten om att det handlar om att prioritera för att ha råd med häst.

Nu söker inte jag en månadsbudget för hästhållningen för den tycker jag att jag har ganska bra koll på utan det jag är nyfiken på är hur era månadsbudgetar ser ut för en månad. Då inklusive allt hyra/häst/bil/mat/nöjen osv. ni förstår!

Tack på förhand :)
 
Sv: Månadsbudget

Vi har ingen budget sådär. Sambo drar in mellan 0 och 100.000 varje månad. Min lön är mer stabil men inte i närheten av lika hög.

Hästarna äter för ca 4000kr/mån, tre ponnyer på fri tillgång av hö (halm i ligghallen) och lite kraftfoder.
De träffar hovslagaren för 750kr var sjätte vecka (verkas), tillsammans alltså.
Försäkringarna kostar ungefär 600kr/månad, vi betalar bara för två av de då de tredje är lånad.

Så jag drar runt tre hästar för 5350kr/mån och då bara basic.

Till hösten så kommer det vara två hästar och då sjunker baskostnaderna till kanske 4000kr/mån.
Men i gengäld blir det trailer till ridhuset två gånger i veckan, 8 mil totalt. Ungefär en tusenlapp i bränsle per månad. Ridhuskortet kostar 200kr/mån.

Sen går jag gärna på kurs, det kanske inträffar maximalt 6ggr/år och brukar kosta i snitt 4000kr för en weekend med boende och allt. Tillkommer utställningar också.

Hästarna kommer väl ha en budget på i snitt 8000kr/mån men då täcker det in allt, även ny utrustning och vaccinationer. De är billigare på sommaren iom mindre grovfoder och sådär. Den lär öka i takt med att min connemara blir vuxen och ska tävlas och sådär men jag har planer på att låna ut henne då mot att jag står för vissa kostnader.

Vad gäller mat och nöjen så tja vi handlar när vi behöver och går på bio när vi vill. Har vi inga pengar så låter vi bli. Ska försöka få lite bättre ordning på allt men det tar nog ett par månader. Bra att ha koll och bra att se till att det finns en bra buffert.

Boendet kostar 10.000kr/mån fast det innebär även byggande av en "husbuffert". Det är en liten gård med stall och hagar.

Sambon har ett okänt antal fordon som kostar en massa onödiga pengar...

Så vi har noll koll men än så länge går det jämnt upp. Ev ska familjen utökas och då vill jag ha bättre koll på läget.
 
Sv: Månadsbudget

Hej!

Jag har ingen regelrätt budget. Jag har varit student och deltidsarbetande i mängder med år. Jag har levt så snålt det har behövts- min sambo som dragit in pengar har fått göra vad han velat med sina pengar. Han har såklart tagit mestadels av hyran och maten och enstaka gånger hjälpt mig med hästen.

Nu har vi 2 löner vilket innebär att jag hjälper till mer med räkningar och han får ännu mer pengar att leka med. Jag kan inte säga nåt eftersom pållan ändå kostar mer i längden.

Min pålla kostar ca 5000/månad inkl allt, har kostat både mer och mindre beroende på hur många dater vi haft med veterinär och hovslagare.

Vi har ingen bil så vi klarar oss på busskort för ca 800 kr/person och månad. Telefonerna går väl för ca 500/månad (vi behöver massor med internet pga jobbet). Internet ingår i hyran på typ 4500 och lånet tänkte vi börja betala av nu när jag fått "riktigt" jobb.

Varken han eller jag köper särskilt mycket kläder och sånt, mest det nödvändiga.

/Lavinia, van att leva snålt och har därför lite anpassningsproblem till ett liv med massor av pengar...
 
Sv: Månadsbudget

Jag har en månadsbudget som, snabbt sammanfattade och förkortad, ser ut som följer:
Har ut 20 000 kr efter skatt (fast heltidsjobb)
Hästen kostar mig ca 4 000 kr i månaden (stallhyra, mat, vaccinering, hovslagare, försäkring, osv)
Övriga månatliga utgifter uppgår till ca 10 000 kr (hyra, bil, mat, övriga försäkringar, telefon/tv, fackavgift, billån och återbetalning till CSN).
Sparar 2 500 kr i månaden.

Har alltså ca 3 500 kr över varje månad till nöjen, kläder, hästprylar osv. :)
 
Sv: Månadsbudget

Får ut runt nio från csn

stallhyra 1700
försäkring 163
ca 800 kr skoning varannan månad
gymkort 200
busskort 560

Det är de enda fasta kostnader jag har, så jag ser till att spara osv till de månader som jag kanske är utan csn/jobb och betalar hemma lite olika beroende på hur olika månader ser ut
 
Sv: Månadsbudget

Hästförsäkring: Ca 200 kr/mån
Hovslagare ink skor: 250/350 kr/mån
Kraftfoder: 150 kr/mån
Stallhyra, spån, hö: 1600 kr/mån
Bil, bensin: 800 kr/mån
Mobil: 500/600 kr/mån
Bilförsäkring: Ca 500 kr/mån (sparas undan, betalas per halvår)
Nöje/shopping: 500 kr/mån max (oftast mkt mindre)
Hund, kaniner: 100 kr/mån
Vaccination: 50 kr/månaden (? sparas undan, betalas 1 gång per år)

Typ så här ser det väl ut för mig. Jag bor hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Månadsbudget

Jag får ut cirka 11 000 kronor (jobbar som vikarie, cirka 70%)

Nu har jag inga hästar kvar eftersom att jag inte kände att jag hade råd. Jag bor på egen gård så slipper stallhyra men de övriga kostnaderna räknat för EN ..

Hö: 500 kronor (fri tillgång)
Kraftfoder: 200 kronor (färdigfoder, müsli)
Skoning: 950 kronor (varannan månad)
Försäkring: 200 kronor
Spån: 300 kronor

Och så blir hästen gärna sjuk en söndag och veterinär behöver tillkallas. I brevlådan ligger det sedan en härlig räkning på 5-6 000 kronor och allt är basavgifter i stort sett. ICKE ROLIGT!

Så utöver de vanliga kostanderna måste man ha undansparat till oväntade utgifter för hur bra försäkring man än har får man räkna med att betala en rejäl slant innan man överstiger självrisken.

I övrigt betalar jag bilen plus maten i hushållet. Maten brukar gå på runt 4 000 kronor i månaden för mig, sambon och vår dotter. Bilen kostar 1 800 kronor i lån i månaden och jag brukar tanka för runt 1 000 - 1 500 kronor i månaden. För det pendlar jag till jobbet och kör till affären, typ.
 
Sv: Månadsbudget

Snabbt räknat blir det för mig i månaden:

Stallhyra: 1500 kr
Skoning: 450 kr
Övrigt för häst: ca 500 kr
Boende: 3750 kr
Mat: 1000 kr
Bensin: 2000

= 9200 kr

Får ut ca 12 000 e.s.

Sen kommer alltid "oväntade" utgifter såsom nöjen, licens, försäkring, vaccination, tävling, ET, osv..

Försöker spara när jag kan, brukar bli minst 500 kr. Håller mig flytande och har en rätt bra buffert :)
 
Sv: Månadsbudget

Det är alltid bra att räkna men ibland vill man ju inte veta. Det fina med att ha häst är att man inte har tid för så mycket annat som kostar pengar :)

Jag får ut strax under 20 000/månad och så här ser kostnaderna ut ungefär per månad:
Hus/gård/stall/fastigheten: 5000kr
Hö: ca 3200kr
Spån:ca 350kr
Träning: ca 800kr
Hästförsäkring: ca 100kr (bara en som är försäkrad)
Mat: 1200kr
Bränsle: ca 2000kr

Kvar blir då 7300kr som till stor del sparas eller går till något "oväntat" som vaccination, verkning (verkar mestadels själv), tävling, kurs eller kanske nya kläder.

Fungerar alldeles utmärkt.
 
Sv: Månadsbudget

Får ut ca 20000
Hästen: räknar på 5000/mån, inkl träningar och skoning. Blir säkert lite mer ;)
Bensin: 1500 i snitt + billån 800 så 2300
Mat: försöker hålla mig till 300/vecka så ca 1200
boende: sammanlagt med lån, internet och telefon ca 5000
övriga räkningar ca: 5000 i snitt

Blir några hundralappar över till sparande, och det lilla andra som blir över blir lite extra nöjen av.

Jag tycker själv inte att jag lever snålt men jag köper sällan kläder och går inte ut speciellt ofta. jag klarar mig men får tänka efter och planera!
 
Sv: Månadsbudget

Jag tycker det är träningar och tävlingar som är det dyra... har iof två tjejer som rider två lektioner var i veckan. Men det är ju kostnader som går att påverka, bara rida mindra lektioner om det är lite ont om pengar.

Två ponnys hemma kostar inte så mycket.

En tusenlapp i månaden drygt i foder och strö, för båda.
Sen kostar det 1200 per ponny för skoning, var 7 v ca.
En ponnyn kostar 3500 i försäkring, den andra över 9000.
 
Sv: Månadsbudget

Hos oss ser det ut ungefär såhär:

Häst: ca 8000kr/mån
Hund: ca 1000kr/mån
Boende: ca 5000kr/mån
Bil: ca 4000kr/mån
Mat: ca 5000kr/mån

Så ser det ut för oss i stora drag, sen har vi både motorcyklar, båtar, släp, hästtransport osv som också kostar några 1000-lappar om året.
 
Sv: Månadsbudget

En häst... men äger två så när den andra kommer hem blir det några 1000-lappar till.
Tur att den andra är billig i drift :p
 
Sv: Månadsbudget

Det var inte lite pengar på en häst. Får man fråga hur alla pengar är fördelade?
Stor häst, mycket mat, släpkostnader, foder, stallhyra m.m.?

Frågar för jag håller precis på att köpa häst och det är intressant med utgifterna helt enkelt :)
 
Sv: Månadsbudget

Det var inte lite pengar på en häst. Får man fråga hur alla pengar är fördelade?
Stor häst, mycket mat, släpkostnader, foder, stallhyra m.m.?

Frågar för jag håller precis på att köpa häst och det är intressant med utgifterna helt enkelt :)

Fullblodssto, skitbillig stallhyra, svindyrt foder, ganska dyr försäkring, släpet kostar kanske 2000kr/år, träningar och bensin till och från träningar/tävlingar är äckeldyrt, normala utrustningskostnader men relativt dyr hovvård.
I höstas hade vi hovproblem med hovslagarräkningar över 10000kr på en månad :eek: :crazy:

Min andra häst är en islänning som kostar knappt hälften i underhåll...

Men det är lätt värt det :)
 
Sv: Månadsbudget

Drar upp denna tråd då jag går i hästköpartankar. Och är student. :crazy:

Jag har csn 9000 kr/mån, extrajobb runt 5000 kr. Sen är min boendekostnad ungefär 0 kr (bor i en stor ärvd lägenhet med två ytterdörrar, så jag hyr ut halva....dyrt :angel:).

Till en häst tänker jag ungefär såhär, per månad:

Stallplats inkl strö och hö (har inte valt stall än): 4-5000 kr
Kraftfoder och tillskott: 3-400 kr?
Hovslagare: 600 kr
Träningar: 1000 kr
Hästutrustning: 500-1000 kr i snitt kanske? (jag är bra på ebay :angel:)
Ryttarutrustning: 500 kr
Försäkring: runt 200 kr
Vaccinationer och likn: 100 kr

Högt räknat alltså kanske 9000 kr för att ha en häst i Stockholm. Låter det rimligt? Har jag glömt något?

Blir mer såklart om vi ska tävla sen. Eventuella räntor på själva hästköpet också, ifall jag behöver låna.

Plötsligt blev min ganska bekväma studentekonomi rätt tight :crazy:
 
Sv: Månadsbudget

Har du någon buffert om det händer något? Försäkring kostar betydligt mer än 200 om du inte bara ska ha basvetvård.
 
Sv: Månadsbudget

Har du någon buffert om det händer något? Försäkring kostar betydligt mer än 200 om du inte bara ska ha basvetvård.
Ja, en hyfsat stor buffert, men som jag helst inte rör utom i yttersta nödfall (inte hänt hittills).

Vad går en mer heltäckande försäkring loss på?
 
Sv: Månadsbudget

Hej!

600 för skoning låter väldigt lite. Min kostade som minst 750-800 var 5e vecka, nu när hon helskos kostar hon ca 1200 var 5e vecka. Sen kan man såklart ha tur att hästen inte måste skos var 5e vecka, eller så har man otur som jag :-).

/Lavinia, bor i 08-område och har rätt billig hyra.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 430
Senast: aiquen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 562
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 651
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp