Man vet att man är en hundägare när... (spinoff på seniors lantistråd)

Sv: Man vet att man är en hundägare när... (spinoff på seniors lantistråd)

Man vet att man är hundägare när man ska iväg på middag, har på sig helt nya kläder och upptäcker att det är hundhår på sig trots att de aldrig kommit i direktkontakt med varken hundar eller otvättade kläder...

Man vet också att man är hundägare när man kollar i klädaffärer och ratar jackor m.m. för att de har för dåliga fickor (det går ju inte att ha hundbajspåsar eller leksaker/godis/klicker med då) eller inte lämpar sig för skogspromenader.

Det är också väldigt lätt att hålla koll på sjutusen medlemskap, tider för vaccinationer och betalning av försäkring, nummer till djursjukhus finns i mobilen osv. Men, om du själv råkar bli sjuk och behöver gå till läkaren har du ingen aning om vart du ska gå eller vem du ska ringa :o

Fåtöljer och soffor väljs ut med tanke på hur bekvämt det kan vara för hundarna att ligga i dem. Tex är tokigt höga armstöd dumt, eftersom hundarna gillar att ha låga armstöd som huvudkudde.

...man får bita sig i tungan när folk berättar om sina småbarn för att inte hela tiden dra paralleller till hundars beteende, inlärning och fostran.

(Jag är VÄLDIGT glad att min kompis, också mamma till min guddotter, inte alls hade något problem med att jag drog hundjämförelser när hennes barn var i 2-3-årsåldern.)

(hahah så sant...det händer inte sällan att jag drar paralleller till våra hundars beteenden när jag och mamma pratar om mina småsyskon (3 och 5 år)... :angel:)

...man lärt sig att ligga helt still i sängen så man inte råkar rulla över någon hund...

...man använder lydnadskommandon till sina småsyskon/barn...

...man råkar ropa hundens namn när man ska ropa på ett barn..

...man aldrig kan tacka ja till ett större "evenemang" utan att först säga "måste kolla med hundvakten först"...

...folk laddar upp bilder på sig själva på FB medan man själv överöser bilder på sina hundar...

...man alltid kollar att man har bajspåsar i fickorna innan man går ut, fastän hunden inte ens skulle med...

...man inte ställer in dammsugaren längre, den ska ju ändå användas dagligen....

...man är den enda som är ute i regnoväder...(förutom andra hundägare då)..

...man har pojkvännens huvud i knät och börjar klia honom bakom öronen eller under hakan :D

....Soffkuddarna av någon outgrundlig anledning verkar ha bestämt sig för att bo på golvet. Oavsett hur många gånger man lägger upp dem hoppar de ner igen 5 minuter senare :confused:

....Soffkuddarna av någon outgrundlig anledning verkar ha bestämt sig för att bo på golvet. Oavsett hur många gånger man lägger upp dem hoppar de ner igen 5 minuter senare :confused:

Här är det filtar.

...

När man har ett frysskåp och en frysbox fullknökad, men ändå bara två lådor att lägga människomat i, för resten är fyllda med färskfoder, märgben, döda fåglar, avsågade älgben..

När man anpassar möbleringen efter att hundbäddarna ska få plats (Men ändå ligger hundarna i soffan).

När man blir bortbjuden på "en fin middag" och får ringa till sin syster för att låna kläder, eftersom man inser att dom enda kläderna man äger antingen är Fjällräven, Haglöfs eller Lundhags. Och två ombyte jobbkläder.

När det ligger märgben över hela tvrumsgolvet.

Var tvungen att räkna, kom upp i 8 st...

När man tänker på hur hunden skulle kunna trivas i den ev. nya bostaden och vart hundbädden skulle kunna ligga innan man funderar på om det är värt att titta mer.
När man har mer godsaker i skafferiet åt hunden än åt sig själv.
När människor som inte tycker om hundar inte är så viktiga att umgås med.
När man funderar på en ställning/trappa/hylla i hallfönstret så att hunden ska kunna titta ut genom fönstret utan att sitta på köksbordet.
När man lägger väldigt mycket pengar på ett bra staket enbart för att hunden ska kunna ligga ute och njuta i trädgården när han vill.

När man funderar på en ställning/trappa/hylla i hallfönstret så att hunden ska kunna titta ut genom fönstret utan att sitta på köksbordet.

Påminner mig om:
När man inte kan tänka sig att flytta till en bostad där det inte går att ha sängen vid fönstret, eftersom hundarna måste kunna ligga i sängen och titta ut för att slippa springa fram och tillbaka mellan fönstret och sängen.

När man har ett kompostgaller i fönstret(!) vid sängen, för att kunna vädra ordentligt på sommaren utan att hundarna hoppar ut.

Bildbevis på båda punkterna: (LÄNK!)

Man vet att man är hundägare när man ska iväg på middag, har på sig helt nya kläder och upptäcker att det är hundhår på sig trots att de aldrig kommit i direktkontakt med varken hundar eller otvättade kläder...
Eller då man är på middag och upptäcker att till och med värden har fått hundhår på sin festklänning/soffa/golv osv.

Man vet också att man är hundägare när man kollar i klädaffärer och ratar jackor m.m. för att de har för dåliga fickor (det går ju inte att ha hundbajspåsar eller leksaker/godis/klicker med då) eller inte lämpar sig för skogspromenader.
Eller då man ratar härliga svarta sammetsbyxor eller mysiga ylleplagg för att de ändå bara samlar åt sig hundhår.

Eller då besöker någon regelbundet och upptäcker att hundhåren har flyttat dit. Permanent.

Då alla vantar (och jackfickor, oftast den högra) luktar korv eller annat hundgodis.

Då man är stamkund hos dammsugarpåseförsäljaren, har tvättmaskinen full av hår, alltid har dregel på utebyxorna (och alla andra plagg), då det alltid är fullt i diskmaskinen pga alla mat- och vattenskålar osv.

När alla kläder man äger har samma färg som hundarna för det blir liksom enklast så. Om något klädesplagg har annan färg så är materialet anpassat att lätt kunna borsta av det värsta av hundhår.

...man lite försynt ska klia sig på röven och upptäcker att det är ett stort hål i trosorna och inte fattar någonting, tills det går upp ett ljus om att man råkat sätta på sig de hemmagjorda löptiktrosorna som alltså hamnat i vanliga tvätten och sen tillbaka in i lådan. Hur trött var jag imorse? :angel:

Fyll på!

Eller att man hittar trosorna på lite alla möjliga ställen även fast man själv är helt säker på att man lade dom i tvättkorgen senast :eek:

Man reflexmässigt sätter glas eller annat mitt på soffbordet, för att det är annars så lätt att en svans välter det i förbifarten :angel:

/Camilla

Eller att man hittar trosorna på lite alla möjliga ställen även fast man själv är helt säker på att man lade dom i tvättkorgen senast :eek:

OM man, mot förmodan, hittar några så är det femhundrasjuttioelva hål i dom av någon konstig anledning...

När man följer OEC (open european championship) i freestyle och HtM på nätet....

När vantar/skor/annat bärvänligt antingen mystiskt byter plats inne eller plötsligt ligger ute på gården

När man utan problem kostar på sin älskling (hunden) tid hos fysioterapeut, veterinär eller vad som behövs - utan att själv ringa läkaren i tid (det går ju snart över)

Ställer ätbara saker längst in mot väggen högt upp för att de inte ska bli uppätna av (ständigt svältande) hunden medan de svalnar

Man ber en bekant skicka hundgodis från ett annat land för att det inte finns lika gott (enligt hunden) i Sverige

Eller när du har kompostgaller runt skorna i hallen samt ber alla gäster att ställa sina skor innanför gallret..

Att du när gästerna ska gå ändå får kommendera ut unghunden på sök då han på eget bevåg gömt ca hälften av skorna runt om i huset och i trädgården.

Att dina gäster blir utstirrade av en hund om de råkar sätta sig på fel ställe i soffan. När de flyttar på sig hoppar hunden upp och suckar nöjt när han rullar ihop sig på SIN plats.

Att du har för vana att slänga "köttresterna" på golvet när du äter middag (hade jätteproblem med det när jag levde utan hund, var så van vid att bara kunna sticka åt hunden det jag inte ville ha).

Att du vaknar i en säng som över natten blivit ca 120 cm lång...

Att du vant dig vid att vakna med ett skrev i ansiktshöjd och en tass i ansiktet... (Unghunden har ovanor).

Att du har problem att sova när du är bortrest utan hundarna eftersom du plötsligt har för mycket plats i sängen.

Att du vaknar med kramp vissa nätter eftersom du legat i samma ställning i flera timmar för att inte sparka hundarna av misstag.

Att du på promenader utan hund går med ena armen lite lätt framför dig och den andra lätt bakom dig (hundar som går i olika takt.. minst sagt).

Att du klickar åt sambon när han gör bra saker... ;)

När alla kläder man äger har samma färg som hundarna för det blir liksom enklast så. Om något klädesplagg har annan färg så är materialet anpassat att lätt kunna borsta av det värsta av hundhår.

Det är helt värdelöst att ha en trefärgad hund. :mad:

- man känner igen folk när de har med sig sina hundar, men träffar man dem utan hund tänker man "h*n såg bekant ut"....
Det där är grymt jobbigt när det händer!! :eek: Vovven känner jag igen direkt, men ägaren :confused:

Utöver allt ovanstående som stämmer in så väl så kan jag också tillägga att man kan känna sig lite "speciell" när man tänker efter och inser hur konstiga saker man egentligen gör. Jag menar, bajspåsar i all ära - men folk verkar tycka att jag är knäpp som spenderade en halv förmögenhet på att köpa ny bil i våras - en bil som enbart är till för hundarna, och som självfallet har svindyra och specialbyggda burar också.
Jag har insett att det är bäst att inte nämna att vår familjebil är billigare :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka