man som går av...vad göra?

charmant

Trådstartare
Manen på min unga arab kille 3 år går av....Han hade jätte lång man när jag tog hand om honom i mars(då i väldigt dåligt skick,mager,mask mm mm)
nu nder sommaren när vi låtit honom gå och äta upp sig så går manen av på honom,den blir tunnare och tunnare och har gått av till att bli kort nere vid manken.Vill inte klippa manen på honom helt,vill gärna ha lite längre man på han.Ska jag ta mig i kragen och "trimma"ner den och liksom börja om från början och låta den växa ut?Någon som har bra förslag eller funderingar?Hans foderstat ska det inte vara något fel på så nån brist vet e sjutton om det är.Tacksam för svar

Sv: man som går av...vad göra?

Har han kliat av sig manen kanske? Förmodligen kan han ha knottallergi, som är ganska vanligt.

om han har varit undernärd, så kan det väl vara en orsak till att håret blivit skört och därför går av lättare. Jag har ingen egen erfarenhet, men jag vet att jag läst att anorexia gör att bla håret blir skört. Maten vi äter eller inte äter, påverkar kroppen och borde väl även påverka tillväxt/kvalitet på hår... bara en tanke...

Tror jag skulle säga att du skulle nog kunna klippa av manen på honom..en bit i alla fall..heldre att den blir klippt av än dras av med rötterna;)
Så resonerade jag när min pojkes man fastande mellan mitt ben och sadeln..manen drogs ju loss från rötterna!*iiiik*
Ge något fodertillskott..fins ju massor att välja mellan...ger mina Foderolja från hedemora eller vad den nu heter..den har varit väligt bra alltid.

Lycka till!

Min kompis hade en arab med jättelång man när vi var små. Hon flätade alltid upp den i en "inbakad" fläta till vardags för att skydda den mot skav från tyglarna.....

pimy skrev:
om han har varit undernärd, så kan det väl vara en orsak till att håret blivit skört och därför går av lättare. Jag har ingen egen erfarenhet, men jag vet att jag läst att anorexia gör att bla håret blir skört. Maten vi äter eller inte äter, påverkar kroppen och borde väl även påverka tillväxt/kvalitet på hår... bara en tanke...
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Kul tanke med kopplingen anorexia och fritt sommarbete (ha ha)
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Lilla skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Kul tanke med kopplingen anorexia och fritt sommarbete (ha ha)
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Hästen hade ju varit misköt innan, det var det som ledde till att den hade skör man, mannen blir ju inte bättre helt å hållet när den får en full och bra foderstat, utan det är ju håret som växer ut med denna foderstat som får bättre kvalitet än den som reddan existerade när hästen började få en bättre foderstat.

Så händer med min 2 åring oxå, håret går av med rötterna. Vad jag gjorde var att dels avmaska (var dags ändå) och tvättade manen med jodopax. Då slutade han fälla.

Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag har hört allt från svampinfektion till mask i magen. Jag har inte klippt av min häst manen, den får hämta sig naturligt, däremot så har jag borstat bort allt löst innan han fick jodopaxbehandlingen. Inte snyggt, men det tar sig igen...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
45 697
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
N
Hästvård För ca ett år sedan så kliade min häst av sig manen under sommaren på grund av alla flygfä som bet honom på halsen. Men det har inte...
Svar
3
· Visningar
765
Senast: Nova1
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 544
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur köper man en hund?
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Akvarietråden V