Man sätter sommarens jordgubbar i halsen....

Dock är det inte färre som dör för att du struntar i jordgubbarna...

Det är ett vanligt feltänk. Det beror naturligtvis på vad du gör med pengarna (om du har köpt jordgubbarna). Jordgubbspengar kan definitivt rädda livet på ett barn som annars skulle ha dött på grund av t.ex. bristen på rent dricksvatten, brist på sanitet, brist på vaccin, osv.

För 49 kronor, som på ett ungefär motsvarar ett kilogram jordgubbar, så kan 30 barn vaccineras för ett flertal sjukdomar som annars kunde ha dödat dem. Ytterligare ett kilo jordgubbar kan ge drygt 80 påsar vätskeersättning, 15-20 påsar nötkräm eller 200 påsar näringspulver. Åtta kilo jordgubbar motsvarar 10 000 vattenreningstabletter. Osv.

Dock är det inte färre som dör för att du struntar i jordgubbarna...
Jag äter inte färre jordgubbar för det, Men kan ju inte låta bli att tänka på de triviala bekymmer vi har här i landet i jämförelse...
Som att exempelvis prioritea i statens utgifter för att lägga resurser på att ge möjligheter till rent dricksvatten eller rena näringsmedel.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 537
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar