Man på båda sidor

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Finns det någon mer än jag som har detta problem.....?
Min häst man lägger sig på båda sidorna om mankammen, det är helt hopplöst att få den fin.
Jag har provat att rycka den, klippa den men när jag kammar den o lägger den på en sida för att göra vid den ser den bra ut men sen ryster han sig o då lägger den sig på båda sidorna o den ser såklart hemsk ut efter klippning men det är hans "naturliga" läggning.

Har ni något tips hur man ska få den fin?
Ska jag rycka/klippa den på två sidor så den är jämn då?:D

Tacksam för svar:bump:

Sv: Man på båda sidor

Inte svar på din fråga, men...

Jag har hört av en hästkunnig person att det är bra om manen är på båda sidor, för då är hästen jämnt musklad. Man skulle kunna se vilken sida som var hästens svaga respektive starka sida genom att titta på hur manen låg, sa hon.

OM det stämmer - och det vet jag ju inte - så är det en fördel att manen ligger på båda sidor.

Okej =)

Kan inte säga direkt att han är speciellt musklad:grin: men men det kanske stämmer.

Jag bara tycker att det är störigt för den är aldrig fin o jämn.....

:bump:

Jag gör en manfläta när han ska vara fin. Då ligger manen prudentligt på en sida.

Till vardags har jag gett upp, han har en virvel eller något mitt i mankammen och manen lägger sig alltid på ena sidan upp till halva halsen, sedan på andra sidan. Spelar ingen roll om den får växa ut, eller hålls kort.

*kl*

Det beror ju på varför den ligger på två sidor. Virvlar kan man ju aldrig tämja.

Min häst har übertjock man och efter typ 5 års slit (jag avskyr allt annat än handryckta manar på en sida även om jag vet att det bästa är ju om hästen byter sida då och då/har manen på båda sidor om det beror på att den är jämnt muskald) så har jag äntligen nästan hittat lösningen. Åtm den bästa hittills!

Jag klipper manen, inte för kort men ändå rätt kort, med en effilersax rakt av. Då håller den ihop och allt är typ lika långt = ligger ner. Rycker jag så är det alltid kortare strån som tvingar upp manen mer eller mindre och den delar sig. Klipper man lite i taget och jämnar till några dagar ser det nästan okej ut (även om jag föredrar ryckt man hundra gånger om så går ändå klippt före den sortens ostryig man min får av att ryckas...).

Jag har inte testat att fläta den ännu dock, det kommer nog bli ett helvete...

Låt manen växa ut lite, sen flätar du hela manen och låter flätorna sitta i ett par veckor.

Min har också man på båda sidor, och ganska mycket man dessutom. Om jag vill ha den på en sida brukar jag kamma över all man på en sida och sedan fläta den eller göra tofsar så att all manen håller sig där. Efter någon dag eller så så ligger manen av sig själv på en sida. Åtminstone ett tag.

Ville bara visa kort på min haflinger, här kan vi snacka man på båda sidor :D

32752872.jpg

Fin man!

Att fläta funkar bara om manen är hyfsat mjuk och "styrbar". Min var flätad flera månader (testat allt från typ 30 små till typ 5 tjocka) och den la sig över på andra sidan som bäst efter ett fåtal dagar. Men hans man är också spikrak igen efter bara någon timme även om han är tävlingsflätad som nybadad och flätorna torkat och suttit i hela dagen. Varför fick han inte sin mors fina fina man :mad::mad:

Å min pålle :p
425354_10150662298709648_568189647_9010856_1389243176_n.jpg

På lång man är det fläta, fläta och fläta och fläta lite mer.
När han ska vara fin så tvättar jag manen och flätar den hårt när den är fuktig, sedan på med frisyrgelé som inte blir stel utan bara mot "frizz".
Funkar bra en dag eller så, inget som flaxade iväg :)

295725_10150300683784648_568189647_7685037_4833078_n.jpg

När jag vill ha hela manen på samma sida så har jag tagit manen som är på "fel" sida, gjort flätor där jag vill att manen ska vara och låtit flätorna sitta kvar 2-3 veckor. Det har alltid fungerat hittills.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 284
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 000
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka