Man får väl inte säga vad var det jag sa?!?

Sv: Man får väl inte säga vad var det jag sa?!?

Är det verkligen bara jag som undrar vad som pågår?
Har med stort intresse läst årsredovisningen för 2008.....Helt sanslös "satsning" som aldrig kommer att kunna hamna på plus!
I nuläget är väl hästantalet ca 50, insprunget 2008 187´ nu börjar dessutom hästarna flyttas runt (för att överdriva lite) och AC är tydligen ute ur bilden. Hon vill inte kommentera enligt en artikel.
Mitt förflutna inom bank/finans och nuvarande inom säkerhet börjar ana en uggla i mossen, kan det vara fallet månne? Eller vill vi bara konkurrera ut Gabrielsson i hästantal?
Väntar med spänning på hur många inköp det blir hos Ludde.......

PS Enligt en fd tränare till åringarna har han även börjat med uppfödning och lär ska ha någonstans att husera fölmärrar och åringar.....ingen vet vart....

Ovanstående inlägg är från 2009. Jag skrev även ett inlägg när årsredovisningen från 2010 blev offentlig, den tråden togs bort av moderator.
Dock efter att jag blivit ganska ordentligt sågad av folk som tycker att man är avundsjuk på honom! Nu ligger det inte för mig att bli avundsjuk på kriminella som dessutom har skott sig på skattebetalarnas bekostnad.
Att det inte var vita pengar var ju helt uppenbart för alla som vet hur mycket kapital det behövs för att handla hästar i den omfattning han gjorde.
Förmodligen är hela historien ganska pinsam för alla som höjt honom till skyarna eftersom han "satsade så hårt". Men nu är i alla fall rättvisa skipad och på köpet har en del personer köpt/övertagit toppstammade hästar...

Korrigering, senaste årsredovisningen är givetvis från 2009!

Är det verkligen bara jag som undrar vad som pågår?
Har med stort intresse läst årsredovisningen för 2008.....Helt sanslös "satsning" som aldrig kommer att kunna hamna på plus!
I nuläget är väl hästantalet ca 50, insprunget 2008 187´ nu börjar dessutom hästarna flyttas runt (för att överdriva lite) och AC är tydligen ute ur bilden. Hon vill inte kommentera enligt en artikel.
Mitt förflutna inom bank/finans och nuvarande inom säkerhet börjar ana en uggla i mossen, kan det vara fallet månne? Eller vill vi bara konkurrera ut Gabrielsson i hästantal?
Väntar med spänning på hur många inköp det blir hos Ludde.......

PS Enligt en fd tränare till åringarna har han även börjat med uppfödning och lär ska ha någonstans att husera fölmärrar och åringar.....ingen vet vart....

Ovanstående inlägg är från 2009. Jag skrev även ett inlägg när årsredovisningen från 2010 blev offentlig, den tråden togs bort av moderator.
Dock efter att jag blivit ganska ordentligt sågad av folk som tycker att man är avundsjuk på honom! Nu ligger det inte för mig att bli avundsjuk på kriminella som dessutom har skott sig på skattebetalarnas bekostnad.
Att det inte var vita pengar var ju helt uppenbart för alla som vet hur mycket kapital det behövs för att handla hästar i den omfattning han gjorde.
Förmodligen är hela historien ganska pinsam för alla som höjt honom till skyarna eftersom han "satsade så hårt". Men nu är i alla fall rättvisa skipad och på köpet
Jag har aldrig uppfattat det som att han blev "höjd till skyarna". Snarare att det i kullisserna hela tiden pratats om var kommer pengarna ifrån och hur är det möjligt att kunna satsa så.
gualn

Den tråden du hänvisar till togs bort på grund av att du inte följde forumreglerna, jag tycker inte att du blev sågad, folk sa till dig bara att sköta dig själv och skita i andra innan dom fanns.

Personligen har jag ganska svårt att begripa hur man kan vara så intresserad av en annan persons liv att man som privatperson sitter och går igenom dennes affärer :grin:

Och jag i min tur har ännu svårare att förstå inställningen sköt dig själv och skit i andra. Typiskt svenskt på något vis och nu råkar jag inte vara 100% svensk..
Men låtgå-inställningen att folk kan göra/strunta i vad som helst tycker jag är förkastlig.

Det får stå för dig att du tycker det är ok att en "privatperson" blåser staten och därmed oss alla med ett antal miljoner. För att till råga på allt slippa betala rättegångskostnaderna dom får vi också betala, tack för det.

"Den tråden du hänvisar till togs bort på grund av att du inte följde forumreglerna, jag tycker inte att du blev sågad, folk sa till dig bara att sköta dig själv och skita i andra innan dom fanns."

Skita i andra innan dom fanns?!? Nu förstår jag inte riktigt - du menar innan domen föll, eller?

Vad säger du då om stall Zet?
De plöjer ju ner ännu mer pengar på hästarna. Är dom kriminella ?

Absolut ingen aning, inte heller om Staffans förehavanden innan de blev offentliga.
Att just den dömda mannen har intresserat mig är dels för att det började på min hemmaplan och för att hela historien blev mer och mer som kejsarens nya kläder. Om man vet vad som pågått bakom kulisserna är det helt uppenbart att det var någon annans pengar. Att trav-Sverige väljer att blunda eftersom auktionspriserna skenade iväg är en historia i sig.

Det vi väl alla kan vara överens om är att det tyvärr förekommer en hel del svarta pengar inom sporten, både hos ägare och spelare. Om man tror något annat lever man i en drömvärld, dessvärre.

Sen att någon lever ut sina drömmar om att hitta en stjärnhäst på detta något spektakulära vis - utan att lyckas - gör väl inte direkt sporten en tjänst?

Alla som har mycket pengar är kriminella inna motsatsen bevisas Nebraska, har du inte lärt dig det:p?

Så Holger, vad blir nästa steg? Ska du snoka i varenda finansman som har häst i travsportens liv (finns med all säkerhet fler kriminella) eller ska du starta en protestaktion utanför regeringskansliet så de ändrar lagarna till dödsstraff för liknande brott? Jag är nyfiken?

Nä, jag ser inte riktigt anledningen att snoka i personers liv om man själv inte har nåt att göra med denna (men det kanske du har, vad vet jag), jag ser definitivt ingen anledning till att hänga ut dem på nätet och helt uppenbart är det ingen här som är särskilt intresserad att diskutera det. Tyvärr finns det drägg och idioter överallt, men du har ju inte startat trådar om alla andra kriminella, varför? Som sagt, ingen har höjt honom till skyarna, tror det har tisslats och tasslats på de flesta auktioner där han har köpt häst, men det spelar ingen roll, så länge han inte har haft en dom på sig är han oskyldig. Det fungerar så i Sverige vet du, och då får han väl göra vad han vill med "sina" pengar, det är knappast svensk travsports sak att kolla upp honom, det har de inget mandat till då de inte är en rättsinstans.

Och du, tråden hade inte tagits bort om den inte stred mor forumreglerna, sedan får man tycka vad man vill om dessa:angel:

Håller med Holger om att KWs agerande verkligen inte har gagnat travsporten på något sätt (om man nu inte räknar med insatsen att driva upp auktionssnittpriserna som något bra). Speciellt inte med den form av experimentverkstad som bedrevs i början av köpfesten, då mängder av toppstammade unghästar sattes hos en orutinerad amatör. Inte ens en handfull av dessa kom till start. Verkligen synd på så fina hästar.

Visst, det är fritt fram för vem som helst att köpa och göra vad de vill med sina hästar, men i detta fall blev ju utfallet ganska katastrofalt och det tycker jag är tråkigt.

Förstår inte heller inställningen att man skulle skita i vad andra har för sig. Jag tycker att det är osmakligt att lura staten (=oss alla) på pengar och sedan använda dem för att snedvrida prisnivån på de bästa unghästarna, även om KW ju till stor del lyckades schabbla till det genom att använda en inkompetent tränare till sina inköp.

Så du menar att ST ska bestämma vilken tränare som ska träna vilken häst? Snacka om att vilja ta död på travsporten. Köper jag en häst för en mille - vilket redan gagnar sporten - ska väl folk skita i om jag till exempel tränar den själv utan att ha meriter eller sätter den i träning hos Stig H?

Och jo, jag förstår att det kan sticka i ögonen på många att en amatör får chansen att få in så fina hästar, finns säkert många som skrattade bakom ryggen på henne och sa till honom "vad var det jag sa" när det gick som det gick... Svenska avundsjukan i ett nötskal :grin:

Kriminella är väl inte bra någonstans i samhället vare sig de köper hästar eller investerar i pengar utomlands för pengarna? Jag fattade som att han hade nåt med skog att göra vid den tidpunkten - så jag brydde mig inte om att luska vidare, även om tydligen flera andra gjorde det, jag vet hur mycket pengar det finns att tjäna inom skogsaffärer idag då jag jobbat med det på olika sätt själv....

Ja, det får man göra... men till vilken nytta?

Det här är en oerhört tragisk historia, utan vinnare,för att han inte klarade av att stå emot frestelsen att lura till sig stora pengar och köpa sig ett "lyckligt" liv och leva ut en dröm.

Det kommer kosta honom 4,5 års fängelse, samt 10 års näringsförbud, och han kommer knappast bli intressant för arbetsmarknaden efter han kommit ut, för vem skulle lita på honom? Han har sig själv att skylla, men får också ta konsekvenserna... Varför gotta sig i det?

Vem är avundsjuk? Vem har pratat om att låta ST bestämma vem som ska träna hästar? Jag tycker bara det är jäkligt synd att så många fina hästar uppenbarligen inte togs till vara på bästa sätt, ur sportslig synvinkel.

Det är klart att man får göra precis vad man vill med sina egenägda hästar. Men man får nog räkna med att folk reagerar om man köper upp flera potentiella kulltoppar och inte förvaltar dem på ett vettigt sätt. Rent hypotetiskt skulle ju någon galen stormrik person köpa in de mest intressanta unghästarna och skicka dem direkt till slakt. Det är ju deras hästar och de gör vad de vill med dem?:devil:

Satsande hästägare är en förutsättning för travet. Men jag tror vi klarar oss utan grovt kriminella...

Men alla branscher klarar sig väl utan grovt kriminella? Vilken bransch menar du skulle gynnas av det?

Och det finns väl många hästar som inte får ut sin fulla kapacitet? Jag vet ett flertal som säkert skulle tjäna en mille hos Stig H, Åke o.s.v, jag ser inte riktigt vad det skulle ha att göra med diskussionen att hästarna inte fått ut nåt av sitt kunnande? Det är väl alltid tråkigt, dock blir ju de flesta hästar bättre hos någon av ovanstående än vad de skulle bli hos en mindre tränare, var drar du gränsen? Varför är det synd om de hästar han har köpt och inte synd om de hästar som jag tränar, som säkert skulle få ut mer hos ett större proffs även de?

Tycker det är mycket tråkigt att du jämställer att sätta hästar hos en amatör som inte får fram deras fulla kunnande med att slakta dem, det får stå för dig men ja, äger jag en häst har jag givetvis även rätt att skicka den till slakt, vare sig jag fått den gratis eller den har kostat tio miljoner.

Jag håller med Kellie här, jag förstår inte heller varför folk ska njuta och gotta sig? Han får ju ta sina konsekvenser, borde det inte räcka? Och VARFÖR lägga ut en tråd innan han ens var utredd och en dom hade fallit? Totalt onödigt.

Men snälla du... för sista gången: jag gottar mig inte i KWs olycka! Tvärtom så tycker jag att det var väldigt synd att vi inte fick se dessa hästar löpa upp till sin potential i den sport vi både tycker om. Mitt hypotetiska slakt-resonemang är bara ett sätt att hårdra ditt resonemang; "folk ska skita i vad andra gör med sina hästar". Fast någonstans går ju gränsen även där...

Ja, SHJ och andra misslyckas helt klart också emellanåt. Men jag törs lova att många, många tränare hade haft bättre resultat med det materialet som KWs första tränare hade till sitt förfogande.

Jag har aldrig talat om att på något sätt styra vem som får träna vilka hästar. Men som jag skrev tidigare, om man ägnar sig åt spektakulära hästköp under flera år och man inte förvaltar dem bättre, så är det inte konstigt att folk har åsikter. Även om det inte finns ett skit att göra åt det och jag tycker inte heller att det ska styras av andra än marknaden i sig själv.

Om dina förtjänster som tränare vet jag inget, men hoppas att det går bra för dig och att du har kul i vår underbara sport.

men snälla du... För sista gången: Jag gottar mig inte i kws olycka! Tvärtom så tycker jag att det var väldigt synd att vi inte fick se dessa hästar löpa upp till sin potential i den sport vi både tycker om.

inte du kanske, men trådskaparen gör det helt uppenbart, jag tycker tråden från början stank avundsjuka enligt den svenska avundsjukan "huuur kan han ha så mycket pengar? Fy fabian vad orättvist", och nu när dom fallit: "ha, jag visste att han inte hade så mycket pengar, vad var det jag sa?", tråkigt tycker jag, jag antar att holger kollar upp alla som väljer att investera i travsporten.... Tyvärr för hans del finns det även de som har pengar på ärligt sätt (men det finns också säkert fler som inte är ärliga med dem, wijkström är nog inte den enda).

mitt hypotetiska slakt-resonemang är bara ett sätt att hårdra ditt resonemang; "folk ska skita i vad andra gör med sina hästar". Fast någonstans går ju gränsen även där...

ja- gränsen går vid det som är lagligt eller olagligt och det är inte upp till en privatperson att bestämma det - det är upp till rättslig instans. Slakt av egna hästar eller sätta hästar värda miljoner hos en amatör är mig veterligen inte olagligt...

ja, shj och andra misslyckas helt klart också emellanåt. Men jag törs lova att många, många tränare hade haft bättre resultat med det materialet som kws första tränare hade till sitt förfogande.

det kan du aldrig veta eller hur? Finns säkert de som inte ens hade fått hästarna inkörda också... Jag tycker inte det i sammanhanget spelar någon roll, och ser inte vad den tränaren har med det att göra, jag vet defenitivt inte varför du ska hänga ut henne på ett offentligt forum som en kass tränare där de allra flesta vet vem hon är.

jag har aldrig talat om att på något sätt styra vem som får träna vilka hästar. Men som jag skrev tidigare, om man ägnar sig åt spektakulära hästköp under flera år och man inte förvaltar dem bättre, så är det inte konstigt att folk har åsikter. även om det inte finns ett skit att göra åt det och jag tycker inte heller att det ska styras av andra än marknaden i sig själv.

klart folk får ha åsikter, men är det inte lite stalkervarning att själv försöka snoka i någons annans liv som ts helt uppenbarligen gjort? Och dessutom flyttade han ju faktiskt hästarna från den här tränaren, men har han en kompis som han vill testa hästarna hos så måste han ju givetvis få göra det, finns det fler som har gjort och gör med varierande resultat.

1010101010

Du kunde konsten att för det första helt missa min poäng,dessutom svara på en fråga jag inte ens ställde till dig,

Jahaja, vi får väl ta det lite sakta..jag har inte "snokat" i någon privatpersons göromål - ingen av hästarna står registrerad på personen utan på ett företag som ger ut offentliga årsredovisningar. T o m du får ta del av dessa.
Som jag sagt har jag jobbat/jobbar inom finansbranschen/säkerhet. Det finns som du kanske vet en lag om anmälningsplikt vid misstänkt penningtvätt för personal inom bank/finans? Ursäkta mig att jag är yrkesskadad..
Dessa pengar som försvunnit från statens finanser har sedemera vaskats genom att hästar inköpts och försörjts för miljonbelopp. Hästarna står nu på olika företag eller har sålts. Pengarna är alltså borta från statens finanser och finns inte att utmäta från någon privatperson. Detta - min vän - är vad som menas med penningtvätt.
Vi - staten - kommer aldrig se röken av dessa slantar. Varför tror du att det gjordes en revision från skatteverket? Jo för att alla som fått en någorlunda utbildning visste genast vad det rörde sig om, det var sättet som var okänt.

Jag förstår inte varför du är så upprörd? Nu var pengarna bevisligen inte hans, vad finns att vara avundsjuk på?

Om jag bevittnar ett värderån med maskerade rånare och misstänker min granne för att vara inblandad kommer jag även då att försöka få fram sanningen.

Du tycker att man ska vänta tills någon är dömd innan man säger; Jag visste att det var han/hon/dom!
Vad är det för samhälle? Gör du likadant om du misstänker att grannen slår sina barn?

Döm för all del ingen på förhand, men se till att fakta kommer på bordet.

Och en än gång, nej, jag kollar inte alla i travbranschen då skulle jag inte hinna jobba.....

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 927
Senast: Oh_really
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 193
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar