Man blir så förbannad!

HannaPP

Trådstartare
Hej!
Vi har en D-ponny sto som vi ska sälja då dottern tröttnat. Vi fick napp från en familj i närheten som provred och fastnade för henne.

Vi besiktade hästen och hon visade ½-1 grads hälta på ett bakben vid BÖJPROV fram tills vändningen. Typiskt.

Men men familjen är fortfarande intresserad och tar dit en hästgubbe som äger en ridskola här i området 2 dagar efter veterinären var här för att han ska titta på ponnyn i allmänhet och se hur hon rör sig. Ok tänker jag det är ju klart dom ska göra.

MEN det visar sig att han gjort böjprov på bakbenet och ponnyn visar mycket hälta förklarar dom till mig efteråt. (jag var inte med för jag var på tävling) sedan hade hon haltat efter när tjejen red också.:crazy: VA F..N!!

För det första han kan väl inte komma och göra böjprov på VÅR häst utan lov?
Sedan får jag höra att han böjde jättehårt vilket han tydligen är känd för enligt köparna som dom fick reda på efteråt.

Jag har efter detta hört en massa otrevliga saker om hur han behandlar med pisk osv hästar eller gjorde förr.

Nu tycker jag inte att vår ponny rör sig helt ok normalt utan böjprov och hur gick det till hon var ju inte halt när veterinären var här! Ska tillägga att det gått några veckor och tjejen har skrittat henne några dagar i veckan enligt överenskommelse 1 månad sedan ska vi göra om böjprovet men ........

Kan han ha böjt sönder något? Böjprov är ju ganska omtvistat då man ändå utsätter ligament och senor för påfrestningar och vad händer om man tar i för hårt?

Tacksam för era åsikter Mvh hanna

Sv: Man blir så förbannad!

Vilken IDI*T, han ska ju absolut inte böja hästen utan lov! (Gud va upprörd jag blev nu!:O) De kan ju vara mycker möjligt att något inte står helt rätt till eftersom hon haltar. Men hästar brukar vara ganska tåliga, men blir de inte bättre så tycker jag du skall ta och prata med gubben om du inte redan har gjort de! Jag tror verkligen inte de är speciellt bra om man tar i för hårt eftersom det är ganska omtåligt men som sagt hästar brukar vara ganska tåliga hoppas verkligen inte de har hänt något!

Mvh D

jag hade blivit tok ilsk!!! hade dom velat böja hade dom kunnat ringa och fråga om lov!! det är ju ändå fortfarande din häst!!!

Jag hade också blivit väldigt arg. Om hästen är halt första gången lär den ju även vara det andra gången med så kort tid emellan. Sen tycker inte jag att böjprov är speciellt optimalt. Tänk er själva om någon trycker ihop ditt ben och sen ska du springa. Klart man haltar lite första stegen ..

Man kan inte böja benet för hårt - vad jag har utbildat mig till.... Däremot kan han ju försökt med ngt annat, typ ryggen eller annan dålig kiropraktik... Många tror ju att de är kotknackare...
Kolla lite i forum hästvård och kommentar fr TantEster. Hon o PL är bra och troligen vet...
Själv har jag jobbat länge m häst (dock ej som vet)och alltid hört att man inte kan böja fel Däremot kan man troligen trycka ngn kota fel i ryggen om de tar i med tyngd över kotor... Då blir de ju oxå halta.

Senast ändrad:

Sen tycker inte jag att böjprov är speciellt optimalt. Tänk er själva om någon trycker ihop ditt ben och sen ska du springa. Klart man haltar lite första stegen ..

Ja, och det tolkar nog ingen som hälta heller...
Om hästen däremot fortsätter halta efter några steg, DÅ har man ju hittat en svag punkt.

Men vem var med då om du var på tävling? Du lät väl dem inte åka ut och provrida hästen själva?

Precis min tanke också !
Samt varför fortsätter hon att rida/skritta hästen om den fortafarande är halt ?
Eller har jag missat nåt:confused:

Hej från hambo

Du äger fortfarande ponnyn = du har ansvaret. För mig är det helt otroligt att du inte bokade en annan dag då du kunde vara med!

Och att han skulle böjt hästen jättehårt? Vem avgör det? Du var ju inte där!

Jag kanske är en ond människa men skyll dig själv. Jag skulle aldrig låta någon jag inte kände och litade på, peta på min häst om inte jag var där!

Jag blir så trött på er som ALLTID vänder saker och ting mot trådskaparna när man ber om råd.

JAG VISSTE INTE ATT HAN SKULLE BÖJA BENET! Dom skulle bara titta när tjejen red och som jag skrev dom bor i närheten och är inte okända för oss.

Men är det inte konstigt att när veterinären böjer benet 2 dagar innan så visar hon ½ till 1 grads hälta och när han böjer så är hon jättehalt. man kan böja en frisk häst halt det är jag övertygad om.

Köparna sa att han böjde benet jättehårt och varför skulle hon annars bli så halt?

Någonting är/var det ju med ponnyn hon visade ju lite hälta när veterinären böjde men hon kan ju ha gjort något i hagen. att vi lät dom skritta några dagar i veckan var på veterinärens rekomendation då hältan som bara visade sig på böjprov före "hästgubben" kom var så lite.

Ja jag vet inte om det är så mycket råd du ber om?

Åsikter? Jo självklart var det dumt gjort av dom att böja hästen, det kan väl vemsomhelst intyga på.
Men man kan alltid säga nej också. Om nu köparna tyckte det var för hårt varför avbröt dom inte?

Och du var fortfarande inte där så jag kan inte tycka synd om dig. Bara din häst. Självklart kan man böja sönder en häst men vad vill du åt? En tvist med gubben?

Det är väl bara inse läget, bryta ihop och gå vidare...

Varför ska jag bryta ihop? och har jag sagt att det är synd om mig? :eek:

Jo jag vill åt "hästgubben" så klart! Det han har gjort anser jag nästan kriminellt. Kan man anmäla honom?

Du får fråga köparna vad dom tänkte det kan ju inte jag svara på i allafall.

Tror du han skulle säga "ja jag har böjt sönder din ponny" om du frågade honom?

Och ska du dra in advokater och grejer så går det på betydligt mer pengar än vad självrisken går på om ponnyn är försäkrad och du åker in till klinik och får den genomgången och ev. behandlad.
Du kommer aldrig kunna få rätt i en tvist då hästen KAN ha gjort sig mer illa på dom har två dagarna, det kommer en advokat naturligtvis hävda i alla fall.

Du skrev, jag citerar "Jag blir så trött på er som ALLTID vänder saker och ting mot trådskaparna när man ber om råd."

Får jag säga min mening?

Jag blir så trött på alla som aldrig tänker ett steg längre vid sådana här - i alla fall för mig - självklara saker, tex att man är med om någon ska komma ut och besikta/titta på/you-neme-it ens saluponny. Och sedan sitter och beklagar sig i sådana här trådar.
Förhoppningsvis har du i alla fall lärt dig nåt till "nästa gång"..

Jag skriver inte för att hoppa på dig men om folk tänkte lite längre än sin egen bekvämlighet så skulle man inte behöva läsa sådana här trådar.

Men varför skulle jag fråga honom?

Jag blir så trött på alla som aldrig tänker ett steg längre vid sådana här - i alla fall för mig - självklara saker, tex att man är med om någon ska komma ut och besikta/titta på/you-neme-it ens saluponny. Och sedan sitter och beklagar sig i sådana här trådar.
Förhoppningsvis har du i alla fall lärt dig nåt till "nästa gång"..
=titta på skulle dom.

Herrejösses hur gamal är du? man kan inte förutse allt som händer. Du har ju ingen aning om vad jag gör eller har för värderingar!

Kan man inte lita på folk överhuvudtaget så blir livet jobbigt. Jag litar på att folk är ärliga och är dom inte det så åker man ju på smällar. Men jag ska väl inte få skit för att jag tror gott om människor eller?

Om du har sådana problem och retar dig på såna som jag så behöver du inte skriva här mer tack! :mad:

Men varför skulle jag fråga honom?

=titta på skulle dom.

Herrejösses hur gamal är du? man kan inte förutse allt som händer. Du har ju ingen aning om vad jag gör eller har för värderingar!

Kan man inte lita på folk överhuvudtaget så blir livet jobbigt. Jag litar på att folk är ärliga och är dom inte det så åker man ju på smällar. Men jag ska väl inte få skit för att jag tror gott om människor eller?

Om du har sådana problem och retar dig på såna som jag så behöver du inte skriva här mer tack! :mad:

*Delvis Knapplån* Ni som menas, känner nog det på er.

Nu får ni lugna ner er, här!!!!

Om ni är myndiga, bör ni veta hur man uttrycker sig TREVLIGT.

Jag anser att ts har fått många bra svar och jag kan heller inte förstå att ts låter folk komma och titta på hästen igen, inför köp när hästen är veterinärbesiktad med halv grad till en grads hälta om inte ts är närvarande, även om ts känner personen aldrig så väl.

Om jag skulle sälja häst, skulle jag aldrig låta spekulanter "smyga runt" hemma hos mig när jag inte är hemma och det gäller även om jag inte har någon häst till salu. Jag vill inte ha folk hos min häst om jag inte är hemma, varken kända eller okända om det inte finns någon "stallansvarig" på plats, som kan stå till svars för vad som händer och sker.

Man behöver inte gnugga in misstag i ansiktet på folk, som om det vore koskit, för att man tycker att det är roligt att sitta på buke, äta popcorn och skratta åt folk.

Coola ner er nu och var sams, det är snart midsommar.

Mvh

Moderator

Senast ändrad:

Någonting är/var det ju med ponnyn hon visade ju lite hälta när veterinären böjde men hon kan ju ha gjort något i hagen. att vi lät dom skritta några dagar i veckan var på veterinärens rekomendation då hältan som bara visade sig på böjprov före "hästgubben" kom var så lite.

men du, eller din dotter då har faktiskt haft problenm med ponnyns väldigt ostadiga form och resultatet på dressyrtävlingen var ju oxå det väldigt dåligt så dåligt om jag inte minns helt galet att ni strök den andra klassen.
Du kanske ska fundera över det att ponnyn kanske faktiskt inte har skadat sig i hagen utan faktiskt hat nåt i bakkärran som visar sig i orolig och dålig form.Du misstänkte ju munproblem, det kanske istället är problem med nåt i bakkärran.

Har inte lagt tid på att läsa hela tråden så kanske har någon svarat det jag skriver nu.

Jag har lärt mig att en som inte vet vad han gör kan böja fram hälta, dock vet jag inte om det kan bli bestående men, men jag är tveksam till det. I mina ögon känns det som en olaglig handlig att utan ägarens tillåtelse ta sig friheten att genomföra ett "böjprov", och framförallt då man inte är legitimerad vet! Sunt förnuft borde säga att man travar hästen om man vill se hur den rör sig och vill man böja ringer man vet. Nu är jag iofs ingen förespråkare av böjprov heller så jag förstår inte alls meningen att knöla ihop hästens ben och sedan springa (om man inte är på klinik för hältutredning, då kan det vara befogat).

Tror inte du vinner något på att anmäla händelsen. Polisen lägger förmodligen ingen tid på det, och skulle de mot förmodan så skull han nog bara neka... På ett sätt kanske det var "skönt" att det hände innan ni sålde ponnyn till någon som uppenbarligen är lite ute i det blå.

Lycka till med försäljningen! Ni hittar nog rätt köpare förr eller senare :)

Vad jag vet måste man inte vara veterinär för att göra ett böjprov.

Sedan tror jag som någon skrev ovan att det faktiskt är så att det är något som är fel med hästen. Jag tror inte att besöket - som ägaren gett tillåtelse till - medfört ökad hälta.

Som det beskrivs här verkar det för mig som att ett klinikbesök inte vore fel. Har själv haft en dispyt med en hästägare för länge sen. Hästen var ett 15 (?)årigt sto som skulle sättas igång efter en längre vila. (Avsaknad av ryttare). Igångsättningen inleddes med markarbete. Helt ok. Dags för första ridturen - hästen het som :devil:. Innebar tur till ridhus för att ha bättre miljö än en öppen äng. Väl där kändes hästen oren. Ingen synlig hälta dock. Jag var inte så erfaren så när jag tog upp det med ägaren blev jag mer eller mindre idiotförklarad. Efter ett tags diskuterande och tvärvägran från mig att rida stoet och stöttad av maken (med bra mycket mer erfarenhet) togs stoet till klinik.

Veterinären såg en anings störning på vä fram. Bedövar. Inget händer. Efter bedövning av skilda slag och nivåer och röntgen visar det sig att det ben hästen markerat på fram var det enda friska benet. Övriga tre ben kotledsinflammation. Hästen sprutades i två omgångar med x veckors boxvila efter varje sprutning. Notera alltså att det var en knappt märkbar förändring i rörelsen och på det friska benet! Och hon ville jobba!!

Så i det här fallet - klinikbesök vilket jag hade genomfört för länge sen om jag ska vara ärlig.:cool:

för mig är det helt obegripligt att du lät dem komma ut för att rida hästen om den tidigare visat reaktion på böjprov. Ta hästen till klinik för ordentlig genomgång.
Jag tror inte heller man kan böja för hårt, om det nu inte rör sig om en väldigt unghäst.
I travstallet där jag jobbade böjdes alla hästar varje vecka för att snabbt kunna upptäcka problem, det var ingen som for illa av det, snarare tvärtom....

Hej!
Nu tycker jag inte att vår ponny rör sig helt ok normalt utan böjprov och hur gick det till hon var ju inte halt när veterinären var här! Ska tillägga att det gått några veckor och tjejen har skrittat henne några dagar i veckan enligt överenskommelse 1 månad sedan ska vi göra om böjprovet men ........

Kan han ha böjt sönder något? Böjprov är ju ganska omtvistat då man ändå utsätter ligament och senor för påfrestningar och vad händer om man tar i för hårt?

Om du misstänker att hästen skadats av böjproven- är det då så bra att ni ska göra ett tredje böjprov?
Är det inte bättre att hon får vila från ridning tills hon rör sig rent, och sen satsar på röntgen eller annan mer "mjuk" undersökning?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 334
Senast: Anon89
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25