Man blir så förbannad!

Sv: Man blir så förbannad!

Ja, det är lätt att vara efterklok. Hade man vetat alla svar från början hade världen sett väldigt annorlunda ut. Jag sitter själv nu och bankar min panna mot väggen och förbannar mig själv för att jag köpte en sadel privat i stället för att anlita en sadelutprovare (som jag anlitat tidigare med bra resultat). Nu står jag här med en häst som har ont i ryggen. Jag är ett nöööt!
Jag tycker inte heller att ditt agerande var så klokt, men som sagt efteråt vet man mer än innan...
Det jag tycker vi andra ska göra är att lära oss av ditt misstag så vi inte hamnar i samma situation.
Mitt tips till dig är att ta hästen till klinik och få den ordentligt undersökt vad som är problemet och glöm "hästkarlen". Där kommer du ingenvart ändå.

Jag tycker att det låter dumt att du tillåter dom att hålla på med din häst under tiden den är skadad. Det är väl bättre att du som ägare till hästen tar hand om den under tiden den är skadad nu? Om de är så blodigt intresserade kan de väl vänta tills hästen är frisk. Ta hand om hästen själv tills den är frisk och sagt och sedan så kan du göra en ny veterinärbesiktning på den. Då vet du själv hur hästen hanteras och sköts. Se detta som en lärdom. Du borde inte låtit dom ta hand om hästen som "sin" innan de köpt den. Du gav dom fria tyglar. Skyll dig själv. Bit ihop och kom igen.

Varför skulle tjejen få rida om hästen uppenbart inte är frisk?? :confused:
En häst som reagerar på böjprov ska hältutredas och inte ridas på.

En anledning till att hästen reagerade kraftigare på "gubbens" böjprov KAN bero på att han böjde en annan led!
Om den första vetten bara gjorde ett böjprov/ben så är det ju mkt möjligt att det är så.
Alltså kan grundproblemet sitta i en annan led, medan hästen bara reagerade lite smått i första leden.
Jag tycker inte att man kan säga att någon böjer för 'hårt'. En ihopmosad led är en ihopmosad led. Så länge inte gubben stod och "pushade" benet så är det ju ingen skillnad.

Man kan inte böja FRAM ett problem, däremot kan problemet säkert visas tydligare efter böjning om det varit allvarligt.
En inflamation som belastas borde ju också påverkas.
Sen ju längre det går utan att benet behandlas, desto värre riskerar det ju att bli!
Speciellt om den springer och anstränger leden.

Det råder mycket olika meningar huruvida man kan böja fram en hälta eller ej. Många veterinärer i min närhet säger faktiskt att det går vilket jag också tror. Och för min del är det mer intressant vad som händer vid en "normal" böjning än vid en "ihopknöggling".

Jag bor i närheten av en klinik som är allmänt känd för hårda böjningar och väldigt få hästar som går igenom besiktning. Jag besiktigade en häst där som böjdes så fruktansvärt illa och självklart stora reaktioner på båda fram. Två veckor senare gjordes ett klockrent nytt böjprov av annan veterinär. Med den smärta han uppvisade vid första böjprovet så hade han varit tvungen att behandlas för att bli okej igen OM det hade varit hästen det berodde på. Så jag tror definitivt att man kan böja fram både det ena och det andra, om man så vill....

Sen kan man också undra om en 1/2-grad på båda bak är katastrof. Det beror på ålder, hur mycket den har gått, vad man själv ska ha den till osv....

Det är väl i princip bara i Sverige man gör böjprov vid besiktning av häst...

Jag har hört det ryktet men har årets DVD på hingstarna från VDL och där visar de ett böjprov för veterinär. :idea:

Som sagt, om man "pushar" kan man säkert böja sönder något.
Men när man bara håller (som man ska) så är det samma böjning hur "hårt" man än håller!
När man böjer, så tar det stopp någonstans.

Sen finns det också som sagt olika leder att böja, därav kan hästen reagera på ett böjprov, men inte på ett annat.
Det som upplevs som "hårt" är oftast en högre böjning.

Jag har själv sett många hästar som gått igenom ett "hårt" böjprov utan problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 334
Senast: Anon89
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25