Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

skogsridmulle

Trådstartare
Spinoff på tråd på senior apropå män som inte kan duka utan vägledning, för jag vet att jag fick hjälpa till i tvättstugan, duka m.m. när jag var liten.
Min dotter på fem kan duka för hela familjen inkl leta upp specialbestick till lillasyster. Igår lade hon tom upp pankakor till alla o glass till lillasyster.
Men lär ni era söner att duka?
Vad lär ni dem mer?
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Hampus får lära sig att göra lika mycket som om han varit en tjej,ser ingen skillnad liksom.

Nu är han bara 2,5 år men hjälper till med det han kan,ställer ut tallrikar,hjälper till att diska,damma,dammsuga,sortera tvätt mm dvs det han klarar av att hjälpa till med på sitt vis.

Vis av hur hans far var (29 år gammal och frågade helt seriöst hur man kokade thevatten :angel:) vill jag att Hampus samt framtida barn skall veta hur man sköter ett hem oavsett kön.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

:bow::bow::bow: Ja jag tror att det är den rätta vägen. Kvinnor i framtiden kommer förhoppningsvis inte vara så pigga på att serva män o lära upp dem i hushållsarbete.

Finns det fler? *hoppas*
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Har tvillingar på knappt 2 år, en flicka och en pojke. De hjälper till med lite olika saker t ex att hämta saker. Jag ber dem lika ofta. Den enda skillnaden, jag än så länge märker, är att viljan att hjälpa till är större hos flickan. Det händer ibland att jag måste stoppa henne, annars så gör hon pojkens "jobb" också. Men om viljan är könsbunden eller om det handlar om större intresse det vet jag inte. :)

/Timsetim
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Finns det fler? *hoppas*

Här har du en i alla fall! Min son ska banne mig inte bli ännu en i raden av lata män som tar för givet att deras tjej ska sköta markservicen plus heltidsjobb och barn. :cool:

Han är nu 22 månader och hjälper självmant till med att tömma och fylla diskmaskinen, tvättmaskinen, hjälper mig vika och sortera tvätt och städa: dammsuga (även under mattor och soffor haha), torka bort fläckar, ställa undan grejor och böcker etc. Tar det såklart efter hand och efter hans förmåga. Och han ser även sin pappa städa och ta hand om disk och tvätt (ibland i alla fall, sambon jobbar trots allt närmare 50 h/v), vill att han ska inse att han faktiskt är en viktig förebild för sin sons framtida relationer och jämställdhet.

Och skulle sonen kladda eller spilla så får han hjälpa till att torka upp efter sig.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Nu har jag ju bara en son, o som inte är så gammal heller 1,5år. Men han hjälper till att duka, sopa golvet, hjälper till att torka upp vatten/blött om han har spillt och han hjälper till att lägga i tvätt i maskinen. Han lägger även skräp i soppåsen.

Jag har svårt att tro att han skulle få hjälpa till mindre bara för att säg jag skulle få en flicka (nu i sep:D)
Utan hushållsarbete behöver alla lära sig!

jag vet t ex hur dum jag kände mig när jag flyttade till internatet under gymnasietiden och var den enda (iallafall av tjejerna) som INTE visste hur en tvättmaskin fungerade.:o
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Jag har tyvärr en sambo som är en riktigt latmask.:mad: MEN jag kommer & se till att det INTE blir så med våran son & det har jag även sagt till sambon så han är medveten om det. Sonen är bara 4½ måna ännu, så det kommer ju att dröjja ett tag innan han kan hjälpa till här hemma. :D
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Det ska böjas i tid, det som krokigt skall bli. :D
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Sonen kan duka, diska, tvätta kläder, städa, laga en del mat etc.

Det är väl givet att man lär barnen de basala sakerna, så att de en gång ska kunna klara sig själv, den dagen de flyttar hemifrån.
Tillägg: han kan även sy riktigt bra med symaskin :D
 
Senast ändrad:
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Jajjemän!

Victor (5 år) kan duka, barnbestick och barntallrikar och plastglas till sig och lillsyrran, vuxen dito till mamma och pappa.

Däremot är han naturligt lite "latare" och bekvämare än syrran (tror det är medfött, hon är som en virvelvind), och låter gärna syrran (3 år yngre) hjälpa honom. Det kan vara en effekt av att hon är nr 2 och jag slutade curla tidigare med henne, så för henne är det naturligare att städa efter lek än för honom.

MEN han slipper inte undan!!!
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Jag har två söner. Ännu ganska små.

Den äldste, snart två år, älskar att vara med i köket. Jag försöker få honom att gilla att hjälpa till och låta allt ta den tid det tar när han är med. Det blir lätt så att jag gör allt själv, bara för att det ska gå fort, men jag försöker att börja i så god tid att han kan vara med.

Dessutom vill jag göra det lite intressant att laga mat/duka, så vi kan prata om den när vi är ute, att han ska få köra med elvispen, eller plocka fram stekpannan, steka sina egna köttbullar. Det blir så lätt att vi pratar och planerar det han ska göra med pappa, kolla traktorn eller åka pickup´en, så det blir som en "rolig grej", medan att laga mat är sådant man bara gör.

Han lär sig massor av att ta fram rätt antal gafflar, glas, etc. Och dessutom att plocka fram de grönsakerna ur kylen som jag ber om.

Det är ju så, maten görs ju varje dag, men han får göra olika saker.

Städa älskar han, moppen och dammsugaren kan han leka med i timtals alldeles själv. Sedan får han alltid dammsuga och moppa i sitt rum själv.

När jag tänker efter så gör han nog lika mycket som en flicka skulle göra :)
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Spinoff på tråd på senior apropå män som inte kan duka utan vägledning, för jag vet att jag fick hjälpa till i tvättstugan, duka m.m. när jag var liten.
Min dotter på fem kan duka för hela familjen inkl leta upp specialbestick till lillasyster. Igår lade hon tom upp pankakor till alla o glass till lillasyster.
Men lär ni era söner att duka?
Vad lär ni dem mer?
Och jag vänder på frågan - Pappor till döttrar, hur står det till med jämställdheten?

Våra barn - oavsett kön - hjälper till med dukning, matlagning, disk och tvätt lika väl som att de alla "kan" byta hjul på bilen, spika en spik i en bräda, skruva i en skruv och göra diverse andra tekniska saker.
Sen ja, de HAR olika intresse av olika saker, men alla får vara med och göra allt.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Jag kan bara svara för hur jag gjorde när jag var liten, jag var alltid med pappa. Målade han hönshuset målade jag hans rumpa :D Spikade han, så fick jag en bräda att hamra i. Jag var alltid med honom, och han var toppen med att fixa så jag kunde vara med.

Min sambo är (tyvärr) av den åsikten att hans söner absolut ska mecka och inte bli några hästkillar, de ska få fyrhjulingar när de fyller, etc. Jag vill hålla alla dörrar öppna, och eftersom barnen är mest med mig så kan han inte hindra mig från att låta barnen greja med hästen :D

Dessutom ska jag, till sambons fasa, köpa en dockvagn till Elis, eftersom han älskar att köra leksaker i allt som går att köra. Tyvärr är majoriteten av dockvagnar rosa fulla med spets, men jag har hittat en neutral i trä som han ska få.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Den största effekten tror jag att man kan få om man verkligen bryter mot könsstereotyperna i hemmet. Här är det min man som sköter nästan alla matinköp, matlagning och diskning. Dessutom dammsuger han och vi delar på tvätten. Jag sköter löpande städning av badrum och insortering av tvätt för det mesta. Jag har ansvar för bilen och allt som hör den till och det är jag som "pyntar" hemmet.

Vi delar alltså inte rakt av på ansvaret för hemmet utan har vissa bitar som vi ansvarar för och det viktiga här, ur jämställdhetssynpunkt, är att de bryter mot könsnormen. Dock tycker vi det är viktigt att visa att alla kan göra allt och ibland måste man göra saker som inte är så kul.

Våra barn har fått vara med på allt som hör till skötseln av ett hem så fort de kunnat greppa. De lagar mat, städar, tvättar, dukar bordet, diskar, spikar, skruvar osv.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

en stor hit apropå köra runt med liten vagn som min dotter verkligen gillar är en röd leksakskundvagn med en massa saker i. Väldigt amerikansk men en klar favorit när de gillar att köra runt saker och plocka i och ur plastkonserver och pappförpackningar och plastmajskolvar och sånt.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Här hjälper alla till efter bästa förmåga oavsett kön. Tex så dikar 4½ åriga dottern samt 3 åriga sonen fram. 1 åriga sonen tömmer ut lådinnehåll på golvet.:angel:
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

En sådan skulle vi ha köpt i julklapp till sonen :)

Men jag avstod då jag såg mängden av småpryttlar i den :crazy:
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Mina söner var orienterade i hushållsgöromål när de var små. Men av någon anledning avtog det vis inträde i tonåren. Då behövs hot om kroppsskada, typ. Och det beror garanterat inte på en oengagerad pappa, då han drar mer av det vardagliga än jag.

Strukturer? Eller individuell skillnad?
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Hos oss, är det nästan alltid Adam 3 år som sköter dukningen. Jag plockar ner från skåpet och han ställer fram.
Också han som är med vid matlagning osv mestadels. Dottern på 7 är inte lika intresserad av dylika ting.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Som ensamstående mamma har jag kanske lite "lättare" att vara föredöme för min son. Här hemma är det jag som gör ALLT! Från hushållsarbete, rensa stopp i avloppet till att byta hjul på bilen. Och eftersom han i sin tur är ensamt barn får han hjälpa mig med alla dessa saker. Finns inte killsysslor resp. tjejsysslor hos oss, bara saker som måste göras.

Kan dessutom få skryta med att han själv inte varit ingrodd på könsroller med många andra saker. Bl.a. skulle han prompt vara lucia ett år på dagis, han släpade med sig min gamla docka dit ibland och idag när han är 11 och går i skolan skryter han väldigt över "sin" häst.
 

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn När jag har suttit i 10 minuter vid datorn så kommer mor. Säger att jag bara sitter vid datorn och att jag itne har nåt liv. Att jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 986
Senast: hotmamma
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 782
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp