Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Mina söner var orienterade i hushållsgöromål när de var små. Men av någon anledning avtog det vis inträde i tonåren. Då behövs hot om kroppsskada, typ. Och det beror garanterat inte på en oengagerad pappa, då han drar mer av det vardagliga än jag.

Strukturer? Eller individuell skillnad?

Tänk, jag iakttar ett identiskt mönster. Även i detta hem är hushållsarbetet lika fördelat mellan de vuxna, eller fördelat så att mer hamnar på den manlige parten.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Min tonårsson har fått lära sig laga mat från grunden, duka och ta hand om disken efteråt. Städa toan är ett krav, att kunna hantera sin egen tvätt - självklart! Detta gäller även sedan tonårsperioden infann sig, fast det krävs en hel del tjat idag.... Nu bor han inte hemma just nu, men när han kommer hem gäller samma regler, han har egen lägenhet i huset, och då ingår städning, tvätt, disk, allt som man gör när man inte bor hemma.


Lilelman ska få samma förutsättningar, och är redan nu indoktrinerad i köksarbete. Han sitter i sin stol när vi lagar mat, och får således redan från bebisben se sin mamma och pappa dela lika på dessa sysslor!
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Knapplån.

Sebastian är bara 17 mån gammal, så han kan inte göra sådär supermycket hemma än. Men han älskar att städa! Han dammsuger varje dag, moppar golvet när han får, sopar och sen har han en egen Swiffer-mopp som han går runt med konstant. Och han är mycket noga, ska alltid göra rent under stolar, bord etc.

Disk, matlagning och tvätt är han däremot inte alls intresserad av än så länge. Och jag vill inte tvinga honom, utan få det till att bli lite roligare när han blir äldre istället.
Att ge honom en tallrik att duka fram, gör jag dock inte på några år tror jag :angel: Vårt stengolv tar död på allt som inte är plast i princip, och jag känner inte för att köpa mer nytt än vad jag redan får göra.

Han är mycket nyfiken på alla sorters verktyg, och älskar att få hjälpa till litegrann om hans pappa lagar något, eller skruvar ihop en möbel eller så. Jag är väldigt uttråkad av allt sånt, även om jag kan tillräckligt mycket för att klara mig själv, så det sköter pappan om. Han är helt besatt av att laga och fixa med grejer, kan hålla på i många timmar :crazy: Så han får en chans att utveckla en teknisk sida sen också i alla fall.

Vi får väl se hur det blir i framtiden. Mitt mål är att få honom till en bra kille, som tar hand om sin del i hemmet. Tyvärr har jag inte hjälp av det mest jämställda förhållandet, eftersom pappan inte är hemma tillräckligt mycket för att göra hälften i hushållet.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Och jag vänder på frågan - Pappor till döttrar, hur står det till med jämställdheten?

Ja jag säger bara tack gode gud att mina föräldrar är skilda sedan jag var fyra år och jag växte upp med att bo hos pappa. så jag fick göra mycket... Van att kunna göra saker själv eftersom att han jobbade kvällar och helger ibland...
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Men lär ni era söner att duka?
Vad lär ni dem mer?

Vår son är ju bara 12 veckor och är ännu inte så läraktig vad gäller dukning och dylikt. ;)

Hur tänker vi göra då? Ja, jag tänker göra så som vi blev fostrade (jag och min bror): man får hjälpa till med vanliga göromål i hushållet efter ålder och kunskapsnivå. När barn är små VILL de ju hjälpa till och sånt ska naturligtvis uppmuntras. Att hjälpa till och ställa fram saker på bordet till måltiderna bör han ju rimligen börja klara av redan vid 3-4 årsåldern eller kanske tidigare ändå. Att ta undan sin egen tallrik och ställa på diskbänk (ev i diskmaskin) bör han också börja klara av i den åldern.

När man hjälper till efter förmåga redan från man är liten så kan man ta mer och mer ansvar eftersom man blir äldre. För att så småningom kanske kunna ansvara för att laga mat till hela familjen någon dag per vecka i typ 10-12års åldern, ansvara för att städa sitt eget rum en gång i veckan, ansvara för att plocka i och ur diskmaskinen, hjälpa till med städning av toaletter osv.

Som med all annan fostran av barn så är det ju inte direkt någon regelrätt "kurs" man kör med barnen i någon viss ålder utan kunskaper som växer fram av sig själva för varje dag, vecka, månad och år.
 
Senast ändrad:
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Min 13årig har gjort allt som ska kunnas, men han gör det inte hela tiden. därför har jag ingen aning om att han verkligen har järnkoll när han väl flyttar hemifrån. jag tycker inte det är en stor sak, det är viktigare för mig att han är lyhörd för att jag vill att han läser läxor, blir en fördomsfri individ, går till träningen som han ska (lata tonåringar vet man ju), avhåller sig från droger och har ork över för att suga åt sej socialt engagemang. Han ska orka gå med på drejkurser, musikaler, teater, svamturer, fågelexkursioner osv. Nån måste lära honom att uppskatta natur och kultur, att lära sej stryka en skjorta kan vilken idiot som helst. :devil:
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Vår 2-åring hjälper gärna till med att duka på/av, diska, städa, etc. Min man är nog mer jämställd än vad jag är :o Han är den som syr hos oss, han lärde mig att laga mat, etc etc. Svärmor märkte snabbt hur dålig svärfar var på "kvinnosysslor" och bestämde sig för att om hon får söner ska de minsann kunna sådant. De fick 2 söner och de kan!
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Vår son, snart två år, vill hjälpa till med ALLT som vi föräldrar gör. Än har han nog inte fattat att det är skillnad på mammor och pappor, men man vet ju aldrig ifall han längre fram hellre kommer att välja pappas sysslor än mina.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

en stor hit apropå köra runt med liten vagn som min dotter verkligen gillar är en röd leksakskundvagn med en massa saker i. Väldigt amerikansk men en klar favorit när de gillar att köra runt saker och plocka i och ur plastkonserver och pappförpackningar och plastmajskolvar och sånt.

Du menar en sån här. :)

18586726.jpg


Jag köpte den till sonen i mitten av januari i år och han är så stolt över den. En av hans absoluta favoriter. En annan är den gula leksaksdammsugaren han fick i julklapp (Bosch). Han hjälper till att dammsuga överallt med den. :love:

Vagnen parkerar han lite överallt. :D

18586742.jpg


Ursäkta trådkapningen och bilderna, men jag ville visa hur glad en kille kan vara över en sk tjej-leksak. :o
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Åh, precis en sådann där vagn har min brorson på snart 4 år osså och även han är väldigt stolt och glad över den. :) Fick den till jul då han var 2½ år och den har använts flitigt. :D
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Jag har två döttar 14 o 19 år, de kan allt om hushållsgöromål, städa (även badrummet) tvätta, laga mat, baka, är duktiga på att sy mm.
Dessutom kan de klippa gräs, räsa löv, laga punka, sköta husdjuren, hjälpa till att tapesera o måla väggar, kan hantera både fogsvans och hammare. Nittonåringen har flyttat till eget.
Min sambos 14-årige son, kan klippa gräset under vapenhot och flyttar utan tillsägelse sin tallrik från matbordet till diskbänken.

Många diskussioner angående delaktighet i hemmet har förekommit.
Jag frågade vad han själv tyckte var rimligt att bidra med?
-Ehhh, jag kanske skulle ha tid att dammsuga typ varannan lördag.För jag tränar ju och har match så ofta så mer hinner jag inte.
Till hans försvar kan möjligen räknas att han sköter sitt skolarbete mycket väl och med goda reultat.
Min jämnåriga dotter har lika goda resultat i skolan men måste övervakas som en hök.

Hur som helst har jag många funderingar kring hur det ska bli rättvist. Dottern har sedan barnsben fått lära sig att man hjälps åt i en familj och underlättar för varandra. Hon vet att om hon t ex vill åka och shoppa, är det läge att bidra med nåt extra i hemmet.
Jag känner inte mandat att kommendera/uppfostra/tillrättavisa sonen.
Sambon tycker att jag visst ska göra det, men med den mycket skumma mamman har vid flera tillfällen anmält oss till Soc för de mest underliga saker, så drar jag mig för att göra det. Nästa anmälan kunde mycket väl bli nåt i typ med att sonen inte får någon mat och inga kläder utan att arbeta så att han är så utsliten att han inte klarar skolan... Det blir så att jag "skvallrar" för sambon när jag retar mig på den late sonen, det känns inte alls bra.
Min lösning har blivit att dottern får betalt för det hon gör.
Båda har en låg grundmånadspeng, 200 kr, men hon kan komma upp i avsevärt större summor efter visst överenskommet arbete, som i sin tur underlättar min vardag.

Läste förressten en undersökning om att de barn som hjälper till allra minst hemma är tonårskillar som idrottar. Toppat av Hockeykillar. En slutsats som drogs var att föräldrarna närde en förhopning om att sonen så småningom skulle kunna bli elitspelare, och då måste ju all tid och fokus få ägnas till sporten... Kanske ligger det något i det?
// Smirk
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

En annan är den gula leksaksdammsugaren han fick i julklapp (Bosch). Han hjälper till att dammsuga överallt med den. :love:

Min son fick oxå en dammsugare i julklapp. Fast rosa.:D (Det fanns ingen annan färg, sa moster.) Han älskar den. Fast allra helst dammsuger han med den riktiga dammsugaren.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Jag har ju bara grabbar så de lär väl bli rätt så lika uppfostrade. Däremot kan jag inte säga hur jag skulle ha uppfostrat en flicka. Personligen kan jag tycka att en femåring är lite liten för att duka själv men det är ju inte mitt problem.

Mina barn får städa sina rum själva och ta rätt på sin egen tvätt. De hjälper till att duka och duka av. Tyvärr funkade det inte med disken men snart blir det diskmaskin och de kan absolut plocka i och ur (de är 7 o 11 år).

Jag håller smått på och introducera matlagning för 11-åringen så han kan göra en enkel kvällsmåltid någon dag i veckan. Frukost och så tar de fram själva och gör havregrynsgröt i mikron.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Jag är ledig i dag och tur är det eftersom jag är helt slut efter att ha jobbat i tre dagar.

Min son (14) väckte mig vid elva.

Under förmiddagen hade han städat köket, plockat undan, kört en disk och matat katterna. Han skulle ha dammsugit vardagsrummet också, men var rädd att väcka mig.

När jag hade gått upp gjorde han frukost åt mig.

Jag tror det kommer att gå bra för honom....

Både han och hans syster (12) lagar mat (några gånger i veckan var), kan sköta tvätt- och diskmaskin. Dottern är något bättre på att baka, sonen något bättre på matlagning.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Min son fick oxå en dammsugare i julklapp. Fast rosa.:D (Det fanns ingen annan färg, sa moster.) Han älskar den. Fast allra helst dammsuger han med den riktiga dammsugaren.

Vår fick också en gul BOSH-dammsugare. Men han dammsuger också hellre med den riktiga :-P
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Åhh, vilka duktiga barn!

När jag var liten älskade jag att städa och göra mamma och pappa förvånade när de sov :D

Diska askkoppen var en favorit :o
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Ja...:love:

De är så himla bra att jag bara måste ha gjort nånting rätt.
 
Sv: Mammor till söner, hur står det till med jämställdheten?

Mina söner var orienterade i hushållsgöromål när de var små. Men av någon anledning avtog det vis inträde i tonåren. Då behövs hot om kroppsskada, typ. Och det beror garanterat inte på en oengagerad pappa, då han drar mer av det vardagliga än jag.

Strukturer? Eller individuell skillnad?

Men avtar inte sådant alltid i tonåren, oavsett om barnen är pojkar eller flickor? Åtminstone minns jag själv blev sådan.

Lite allmän spekulation:
Jag undrar om inte tonåren är den kritiska tidpunkten. Mindre barn är ju ofta intresserade av att vara med och få hjälpa till och motivet är oftast då att vara med sin förälder. I takt med att de börjar odla egna intressen så avtar intresset att ägna sig åt hushållsgöromål. Risken finns att vi har (omedvetet) högre förväntningar på att tonårsflickorna ska hjälpa till i hemmet och hålla ordning på sitt rum, jämfört med tonårspojkarna.
 

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn När jag har suttit i 10 minuter vid datorn så kommer mor. Säger att jag bara sitter vid datorn och att jag itne har nåt liv. Att jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 986
Senast: hotmamma
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 782
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp