Mammor på D-ponny

cela

Trådstartare
Planerar att köpa häst inom ett par år, står i valet och kvalet vad det gäller häst vs D-ponny. Har egentligen aldrig varit direkt tävlingsintresserad, men vill för den saken skull inte betäckna mig som "skogsmulle" utan jag har ganska höga ambitioner vad det gäller min ridning (dressyrinriktad). Till saken hör att jag har två tjejer 5 och 7 år, båda m hästintresse, något som jag givetvis vill fortsätta att dela med dem i framtiden. Därav min fundering på att satsa på en ung D-ponny istället för häst- vilken enbart jag själv skulle ha glädje av. (och att ha både häst och ponny blir nog för dyrt) Skulle då kunna utbilda den under ngr år, men ändå låta tjejerna "åka runt" på den ibland. För att senare- när de växer i den, att vi har den ihop. Kruxet är väl att jag själv ligger i överkant storleksmässigt, 173 cm runt 65 kg, så det kräver en ponny med lite massa. Någon annan som funderat i liknande banor, kanske rentav redan nu "delar" ponny m sina barn, vore kul att höra om era erfarenheter, vad som är bra /dåligt...

Sv: Mammor på D-ponny

jag har aldrig själv delat ponny/häst med mina barn, bara hjälpt till med ridning/utbildning av barnens ponnys vid behov, men jag har vänninor som "delat".

en vännina hade 2 D-ponny araber, lite grövre polska. hon är i storlek ungefär som du. den ena köptes som föl och den andra som 2 åring, mamman red sedmera in och utbildade. när dottern va tillräckligt stor(hon hade en liten B ponny innan) började även hon rida och träna/tävla på dom. fördelen som dom tyckte va ju att mamman höll hästarna välridna undertiden som dottern lärde sig allt mer och att dom va 2 som höll hästarna igång.

hon delade med sin dotter under många år tills dottern växt ur ponnyna (på längden), då sålde dom och köpte storhäst som dom har ihop även den. för dom har det fungerat jättebra, hon har bara possitivt att säga om det.

welsh cob :love: har en själv, min är 154cm, finns både mindre o större. Otroligt trevlig häst, har som mål att tävla LA dressyr o 1.10 hoppning med honom. Han är en riktigt gummiboll, mkt trevlig i dressyren, gångartsmässigt räcker han inte till att tävla de långa LA programmen o högre klasser men att lära honom rörelserna kommer inte bli några bekymmer. En underbar ras!

Hej!
Jag har själv en d-ponny om det såsmåningom är tänkt att min dotter som nu är åtta ska börja rida. Att jag skaffade en D-ponny till mig själv var mest av praktiska skäl, eftersom dottern nu har en B-ponny och vi bara har två boxplatser passade det bättre med ponnyer ihop med tanke på bete och dyl.... Tanken var att jag mest skulle kunna rida ihop med dottern, men jag tränar både dressyr och hoppning regelbundet och det funkar jätte bra, är själv 168 cm och väger 60 och vår ponny är 145 cm alldeles lagom faktiskt. Så är du inte intresserad av att tävla så kör på en d-ponny det är jätte kul!!

Kul att höra att det fungerade, jag känner att det lutar åt den här varianten

Risken finns ju att man trots allt blir sugen på att tävla, men det är ju iofs kanske mest att jag skulle vilja att ponnyn tävlar, och då är det ju bara att vänta tills någon av tjejerna är mogen ( eller att låna en lagom pilot) Så det känns inte konstigt att komma på träning på en ponny? Alltså man ska ju inte bry sig om vad folk anser om det, huvudsaken är ju att man själv är nöjd, men har du känt av om folk tycker det är konstigt att du inte rider häst istället? Jag kan ju oroa mig lite för just det, speciellt när jag inte skulle kunna motivera ett ponnyridande med utgång från min längd. Äsch, man ska väl inte bry sig..:)

Min kompis har en D-ponny som hon delar med sin mamma
Den är Fjording/Travare fast den har mest fjording i sig och hon orkar med mamman hur lätt som helst.

vi har haft en del D ponnys med (köpt för att utbilda/sälja) som jag ridit även på träningar, som jag upplevt -nej, det har inte kännts konstigt alls ;) det finns ju massvis av vuxna som inte vill ha större pålle än en D.

det förekommer ju ibland att folk tävlar sina D-ponnys i hästklass, så det går ju bra det med ;) en hopp L.c för häst är ju inte högre än en L.b för D-ponny.

Jag bytte mitt halvblod mot en stor C-ponny för några år sedan för jag trivs bättre med att rida ponnyer. Jag har inte jättehöga ambitioner med min ridning men vill lite mer än att bara rida i skogen. Jag tränar dressyr men har inte kommit så långt än. Ponnyn är sex år. Jag har varit med på ett par små tävlingar bara på skoj. Jag får se hur det blir i framtiden. Man får ju tävla på ponny bland stora hästar men då kan den inte samtidigt tävlas som ponny. Jag är inte så lång 158 cm och väger inte så mycket. Det är aldrig någon som har reagerat. Nu är min ponny en newforestponny. Det finns andra ponnyer ex araber eller kanske nordsvenskar som jag på något sätt har fått för mig är mer accepterade som vuxenponnyer. Men jag vet inte. Nu är mina barn stora så de har inte delat denna häst med mig. Det som jag kan tänka mig är att det antagligen kommer att dröja innan dina barn kommer att kunna rida den eftersom du nog måste ha en stor ponny. Men annars kan det nog vara bra att dela häst. Ja jag vet inte om detta var till ngn hjälp.

Som flera här nämner kan man tävla i "storhäst"-klasser med ponny och en maxad D är många gånger en god konkurrent i både dressyr och hoppning.

Inom westernridningen är det ofta så att hästarna ligger i D nivå. Pappan till mitt föl är blott 147 (Paint). Fölet kommer att hamna runt 156 misstänker vi. Sen rider jag en Welsh Cob som ligger strax över ponnymåttet. Jag själv är en lång (174 cm) och rätt storvuxen person som viktmässigt ligger mellan 75-85 kg ca. Jag tävlar i western:cool:

Jag har en islandshäst, som både jag och min snart sjuåriga dotter rider. Hästen är köpt som min häst - jag köpte honom som oinriden unghäst när dottern var bebis, och har utbildat honom själv. Dottern har väl "provsuttit" honom sedan hon var i tvåårsåldern, och "ridit" sedan hon var 4-5 år. Han är fortfarande aningen stor för henne (han är ca 140 cm, och har rätt mycket "massa", hon är ca 125 cm lång), och har kanske väl mycket framåtanda, men är mycket snäll mot henne, så i paddock och på ovalbana (tävlingsbana för islandshäst) kan hon rida själv i fyra gångarter. Skall hon rida ut så följer jag med och går/joggar bredvid. Alternativt så lånar vi en lite mindre och långsammare häst till henne och rider ut tillsammans....

Den STORA fördelen med att min dotter rider en häst jag själv utbildat är att jag och hästen känner varandra så väl. Jag har jobbat honom massor från marken, och jag kan t.ex. stoppa honom med enbart mitt kroppsspråk, vilket givetvis är guld värt när man har en osäker liten ryttare uppe på hästen.....

Jag är ganska exakt lika stor som du (173/62), och rider alltså en häst som är maxad C-ponny eller liten D-ponny och tycker att han är lagom för mig. Jag tränar och tävlar och gör allt jag vill med min häst, och på grund av storleken finns bonusen att dottern också kan rida honom!

Jag och tre av mina döttrar (den minsta står på tillväxt ännu *L*) delar på en maxad D-ponny :love: (connemara). Jag är inte så stor och kan rida C-ponny med men vill gärna ha lite "mer" häst än så och detta passar oss perfekt! Jag rider helst ponny faktiskt...
Tjejerna är 18, 11 och 8 år och alla kan rida henne. Hon är en duktig häst som tävlat msv dressyr o LA hopp så jag och stora tjejen som ridit länge tycker det är kul att rida för att det finns lite att jobba med och småtjejerna är hon helt underbar med och de kan lära sig på henne.
Vill de så småningom tävla så går det och jag och stora jäntan är inte ett dugg tävlingsintresserade.
För oss är detta den ultimata lösningen!!!

Senast ändrad:

Man får ju tävla på ponny bland stora hästar men då kan den inte samtidigt tävlas som ponny.

Hur menar du med "samtidigt"? Under samma tävling eller samma säsong eller under samma ryttare? Eller har det med tävlingslicencen att göra?
Om jag som vuxen delar en D-ponny med en tonåring, innebär det då att endast en av oss kan tävla? Eller kan jag tävla på storhästklasser i dressyr och hon hoppning i ponnyklass?

jag köpte 2001 en maxad d-ponny till min dotter,då 15 år,sen började även den yngre att rida henne,nu har stora tjejen flyttat hemifrån,så jag(mamman) rider mest,men även den yngsta dottern,ja nu 17,jag är runt 168 lång,58 kg,ponnyn är av lite lättare typ!se min avatar

tycker det är toppen att både hon och jag kan rida o hjälpas åt!

Klart det går!
Jag har en maxad C-ponny, New Forest som jag rider western med och som 11-åriga dottern hoppar lite. Så småningom ska hon rida henne mer men just nu har hon egen mindre ponny också.
Jag ser verkligen fram emot när vi kan dela mer på ridningen.

Vad kul att ni alla bara verkar ha positiva erfarenheter av att dela! :)Jag är också lite nyfiken på det där m att tävla ponny bland stor häst, alltså det som Silver Girl undrar om.

Jag är vuxen (27 år) och har en D-ponny arab som jag i första hand tävlar i western men den här sommaren också en hel del i hoppning bland stora hästar då! Och om jag förstått det rätt så eftersom min ponny tävlat som storhäst nu så får hon inte tävlas bland ponny den här säsongen, men nästa säsong skulle hon kunna tävlas bland ponny med ponny ryttare, men inte bland stor häst då den säsongen.

Jag tror iaf att det är så.

Fy vad jag är dålig på att skriva begripligt :crazy:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 152
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 751
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama