Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Jolanta

Trådstartare
Hur GÖR man?

Jag vet ingenting?! Går man in på försäkringskassan och får blanketter, eller vad?

Krävs några intyg?

Fullständig redogörelse tack! :D
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Havandeskapsbevis eller vad det heter, det får du normalt runt vecka 25, då skall man även kunna försäkra barnet, eller kanske var det vecka 26..
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Sånt har jag inte fått? :confused: Är i vecka 30 nu
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

uhm, det borde du ha fått, det skall du skicka in till FK tillsammans med lite andra papper (arbetsgivarintyg osv) och så räknar de ut din mammapeng..
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Äsch, det har BM inte gjort. Får be henne om det när jag ska dit på 2 veckor. Arbetsgivarintyg, Havandeskapsbevis, något mer?

Tack för svaret!
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

uhm, det borde du ha fått, det skall du skicka in till FK tillsammans med lite andra papper (arbetsgivarintyg osv) och så räknar de ut din mammapeng..

Fick ett moderskapsintyg hos BM sist jag var där (23/7)
Lämnade in det hos FK igår, el. pappa & brorsan var ute en sväng med motorcykeln & dom fick i uppdrag att lämna av det pappret där.;)
Något arbetsgivarinyg har jag inte lämnat in men det kanske inte behövs eftersom detta är mitt andra barn & jag jobbar kvar på samma ställe som sist?

TS: om du går in på http://www.forsakringskassan.se/privatpers/
så borde du hitta lite information under fliken Föräldrar

har själv inte läst det så innerligt som jag kanske borde:o
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Har varit där och läst, men det bästa kanske är att gå förbi hos försäkringskassan och fråga? Så allt blir rätt
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Havandeskapspenning får du ju om du inte kan jobba. Från 60: e dagen innan beräknad födelse.

Du kan få havandeskapspenning om
du har ett arbete som du inte får utföra på grund av risker i arbetsmiljön din arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel på grund av graviditeten och du har ett fysiskt påfrestande arbete.
Havandeskapspenning betalas bara ut om arbetsgivaren inte kan omplacera dig till ett lättare eller mindre riskfyllt arbete.

Ansökan
Du ansöker om havandeskapspenning hos Försäkringskassan. Blanketten finns även på www.forsakringskassan.se. På ansökan lämnar du uppgifter om faktiska förhållanden och bifogar ett moderskapsintyg. Eftersom Försäkringskassan ska göra en bedömning av din rätt till havandeskapspenning bör du lämna din ansökan så snart som möjligt.

/FK


Moderskapsintyg heter det, och det får man ungefär i vecka 20. Detta papper ska lämnas till försäkringskassan. I vissa län skickar barnmorskan detta intyg själv till försäkringskassan. Fråga om hon inte redan gjort det.
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Ring din BM så skickar hon hem ditt moderskapsintyg direkt till dig. Det bifogar du sen med ansökningsblanketten för havandepenning och utlåtandet om omplacering som din chef fyller i.
Kan ju vara smart också att besöka arbetsmiljöverkets hemsida (http://www.av.se/teman/Graviditet/ )

Sen får du hem ett beslut med vilka datum du får havandepenning och så får du ett papper där du ska fylla i vilka dagar du tar ut ersättning och hur mycket, vilket konto det skall betalas till och där fyller du också i din årliga arbetstid och årsinkomst.
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Ring BM å be henne skicka intyget (om hon inte redan gjort det) HP ska hellst sökas så tidigt som möjligt så att de hinner behandla ärendet... Det är ju onödigt att du väntar 2 veckor till nästa besök!

Johannea: HP sen i måndags:banana:
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

KL

tack alla för bra svar.

Jag ska ringa åt henne och be henne skicka intyget! Fast frågan är om jag kommer få HP, jag har inte så värst tungt jobb. Det var en BM på BB som tyckte att jag skulle söka det. Får väl se, det lutar mot fortsatt sjukskrivning!
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Men får man havandeskapspenning, från v 25 om man jobbar?
Är inte den till för dom som pga graviditet inte längre kan jobba av någon anledning?
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Havandeskaps penning, om man får det.
Går det bort dagar på föräldrapenningen då?

Vet inte vart jag fått det ifrån, men tror någon sagt det.

Så blev lite fundersam.
 
Sv: Mammapenning, Havandeskapspenning!??

Men får man havandeskapspenning, från v 25 om man jobbar?
Är inte den till för dom som pga graviditet inte längre kan jobba av någon anledning?

Från den 60e dagen fram till den 11e dagen före BF kan man ansöka om att få HP, man kan få för hela perioden eller kanske 30 dagar. 25,50,75 eller 100%.

Jag som har så pass mkt risker i mitt jobb får från 85e dagen, då går arbetsmiljöverket "in och styr" och jag blir avstängd från jobbet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: enough
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 034
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 670
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag håller fortfarande på och krånglar lite smått med min fd arbetsgivare... Kom då att tänka på om det är det något intyg jag kan...
Svar
7
· Visningar
804
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp