Mammakläder

Sv: Mammakläder

Mitt råd är att inte köpa mammakläder alls, köp amningströjor och amningstoppar istället.
De brukar vara jättestretchiga och rymliga för växande bröst och du kommer ju ha användning för dem senare om du ska amma :).

Jag tycker att boob och milker är skönast, men de är lite dyra.
H&M har lite billigare amningströjor, tror de kostar 249 eller 299 för ett 2-pack.

Jag hade ett par mammajeans under graviditeten, men de satt aldrig bra så jag använde vanliga jeans som jag skarvade med en hårsnodd.
Hade alltid långa toppar eller tunikor över det.
Annars hade jag alltid mysbyxor med mudd, de brukar ju vara ganska billiga på t.ex cubus.

Mina vanliga jeans är bara att glömma, en vanlig hårsnodd?? Det räcker inte långt hihi :) De mysbyxor jag provat sitter inte skönt alls trots mudd, men jag får leta vidare. Ska magen få plats blir de ju enooorma i ben och längd. Har ett gäng amningströjor från förra grav. som är gudasköna, men jag har tyvärr vuxit ur dessa också.

Jag hade iofs en väldigt hög mage så det gick ju bra att knäppa byxorna lite under den :).
Asch då, men du lär ju säkert kunna använda amningströjorna sen när bebis ploppat ut ;).
Hmm, då har jag inte så mycket råd att ge...

Jag köpte mycket tajta längre tröjor på Gina Tricot och Indiska.
Fick köpa en helt ny garderob eftersom mina vanliga tajta kläder inte passade alls.
Köpte mycket vanliga kläder, men i större storlekar. Funkade bra eftersom det var sommar (föddes 1:a september) och långklänning var det enda som var svalt nog. Augusti var en vidrig månad...:eek:

Mitt råd är att inte köpa mammakläder alls, köp amningströjor och amningstoppar istället.
De brukar vara jättestretchiga och rymliga för växande bröst och du kommer ju ha användning för dem senare om du ska amma :).

Jag tycker att boob och milker är skönast, men de är lite dyra.
H&M har lite billigare amningströjor, tror de kostar 249 eller 299 för ett 2-pack.

Jag hade ett par mammajeans under graviditeten, men de satt aldrig bra så jag använde vanliga jeans som jag skarvade med en hårsnodd.
Hade alltid långa toppar eller tunikor över det.
Annars hade jag alltid mysbyxor med mudd, de brukar ju vara ganska billiga på t.ex cubus.

Fast det beror ju på hur man är skapt och vad man passar i.

Har aldrig tunikor och tights, det är inte min stil nånstans, jag ser inte klok ut i det (gravid eller inte gravid).

Vanliga jeans funkar inte heller, går de runt magen är de alldeles för stora runt lår och rumpa, och ungefär 2 dm för långa i benen. :cool:

Och mysbyxor - hur gör man med det när man går till jobbet, man kan väl inte dyka upp där med mysbyxor?

Jag hade lite större byxor de första månaderna, nu har jag köpt två par billiga gravidbyxor på HM som jag typ bor i. Kommer förmodligen slita ut dem innan barnet föds, Kunde ganska fort inte ha mina vanliga kläder, eftersom nästan alla överdelar jag hade var korta och midjetighta (har breda höfter och breda axlar, så om jag inte betonar midjan ser jag ut som ett kylskåp :D). Har alltså köpt lite nya tröjor/cardigans som är lite längre, sen har jag fått låna en del plagg av en kompis. Sen var jag tvungen att köpa ett par nya BH:ar också, för brösten växte ur mina vanliga.

Sammantaget har jag väl köpt kläder för ett par tusen kanske sen jag blev gravid, hoppas på att jag klarar mig ett tag på det jag har nu.

En fråga som jag kom att tänka på igår!

Om man får barn på vintern/våren är man ju ganska stor under "jack-säsongen", finns det gravid-jackor eller går man och fryser om magen hela vintern?

Jag som utan gravidmage är större än många här köpte en vanlig vinterjacka (eller kappa kanske det heter? Rumpan höll sig varm iaf) på Team Sportia i strl 44, den kunde jag ha fram till slutet på mars tror jag, och det var lagom tills dess som det började bli varmare. Hade jag varit normalbyggd hade jag säkert kunna ha jackan fram till förlossning.

I övrigt köpte jag ett par mammajeans, ett par svarta mammabyxor från H&M som gav ljuvligt stöd till magen :love: samt ett par mammamjukisar men mudden gled hela tiden ner under magen så byxorna åkte ner heeela tiden. :crazy: Då satt mina vanliga mjukisar betydligt bättre. Mina vanliga toppar och tröjor passade bra, jag passade även på att använda toppar som legat gömda i garderoben då de sitter åt om magen - vilket annars bara ser dumt ut med pluffsmage :angel:.

Ett par ridbyxor blev det också - som jag hann använda 4-5 ggr. :cool:

Senast ändrad:

Mammastrumpbyxor är kanon om man gillar kjol, mysbyxor på jobbet skulle jag aldrig ha, har mysbyxfobi och vägrar dylika plagg.

Kjol, tajt linne och kofta tyckte jag var praktiskt och man kunde slita av sig koftan när man fick värmevallningar.

*kl*

Räknar med att köpa minimalt med mammakläder. Har dock nyss beställt ett par byxor, eftersom jag snart bara kan ha ett par av mina vanliga trots gummisnodd i midjan.

Passade även på att beställa lite klänningar och koftor, fast inte i mammamodell utan sådana jag kan ha även annars - dvs med lite vidd över magpartiet. :D Blir bra med leggings till.

graviditet nr 1 köpte jag en del både nytt o beg men mycket blev slitet o några plagg har getts bort pga av fel storlek osv o resten har kasserats

nu graviditet nr 2:
1jeans sen förra grav
1nya svarta byxor
1 nya joggingbyxor
linnebyxor från förra grav

1 skjorta
1tröja
2linnen
har 2 tröjor sen förra grav oxå.

4 amningsbehåar sen förra grav men ingen jag är riktigt nöjd med.
inga mammatrosor. vanliga fungerar lika bra. totalt har jag väl lagt 1500-2000kr på mammakläder på 2 graviditeter. varav hälften av plaggen har kunnats användas efter grav.

Mammastrumpbyxor är kanon om man gillar kjol, mysbyxor på jobbet skulle jag aldrig ha, har mysbyxfobi och vägrar dylika plagg.

Kjol, tajt linne och kofta tyckte jag var praktiskt och man kunde slita av sig koftan när man fick värmevallningar.

Men hur ser det ut med kjol när man är gravid, spontant känns det som att det inte skulle se klokt ut? *ser framför mig en gigantisk gravidmage med ett kjolsliv mitt på*

Eller hade du kjolar som satt ovanför magen - men det måste ju också se lite knäppt ut, som att man hissat upp kjolen till armhålorna.

Många av de gravid-kjolar jag sett sitter precis som jeansen under magen och har sedan en mudd man drar upp över magen. Den täcker man ju sedan med valfri topp. :)
Om du syftar på en vanlig kjol så har jag däremot ingen aning, det känns som att det skulle se rätt fel ut.

Fast det beror ju på hur man är skapt och vad man passar i.

Har aldrig tunikor och tights, det är inte min stil nånstans, jag ser inte klok ut i det (gravid eller inte gravid).

Vanliga jeans funkar inte heller, går de runt magen är de alldeles för stora runt lår och rumpa, och ungefär 2 dm för långa i benen. :cool:

Och mysbyxor - hur gör man med det när man går till jobbet, man kan väl inte dyka upp där med mysbyxor?

Sant :).

För mig funkade detta dock ypperligt och jag har inga problem att gå till jobbet i mjukisbyxor för jag måste ändå byta om direkt när jag kommer dit (jobbar som usk).
Men för de som inte har "uniformsjobb" förstår jag ju att de inte kan komma i mjukisbyxor :).

Under magen, eller gravidkjol med mudd. Man får testa framför spegeln så kjolen inte blir lång i fram och kort i bak (pinsamt var det den gången...:o ). Det är lätt att hissa upp den långt upp på ryggen för att man tror att det blir rakt då.
H&M har i sitt bassortiment en del svarta raka eller lite klockade kjolar i bra längd. Kniper det kan jag nog donera någon, eftersom jag vägrar syskon. mammalinne till det, så kan man ha en vanlig kofta över et voila: En graviduniform!

köpte ett par mamma jeans på hm, mycket bekväma och prisvärda.
sedan mamma legins skulle jag satsa på jätte mysigt att gå i hemma. (inget som sitter åt) samt en jacka, satsade på en herr model och mycket förstor,det ångrar jag inte. så sammanlagt 1000kr.

Vad hade du på överkroppen då?

Man kan ju inte gärna gå naken med bara leggings och herrjacka, tänker jag?

Redan nu i v 13 har jag fått en jättemage. Försöker trösta mig med att det måste bero på att jag bar tvillingar förra gången....Jag hade definitivt inte lika stor mage i samma vecka förra gången.

Jag har insett att jag nog inte hade speciellt mkt kläder förra gången, jag var sjukskriven den senare halvan av graviditeten och sjavade nog mest omkring i mysbyxor och shorts.
Som tur var har jag en mkt modemedveten arbetskamrat som har exakt samma storlek på underdelen som jag (jag brukar köpa en del av hennes kläder då hon helt byter garderob vilket sker några gånger per år) och hon gav mig nyss sina gravidkläder! :banana: Så nu blir det nog rätt få inköp den här gången!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag blir så trött! Varför finns det inga roliga mammakläder? Nu har jag blivit tjock, så då ska jag vira in mig i en sopsäck! Nåja...
Svar
12
· Visningar
1 832
Senast: Mammas
·
  • Låst
Övr. Barn Jag blir så trött!! Visserligen har jag inte kommit så himla långt i graviditen än men av någon underlig andledning flög magen ut i...
2
Svar
26
· Visningar
2 440
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10