Målningsdags!

cactuspower

Trådstartare
Jag ska hjälpa till och fräscha upp och måla två uteboxar i stallet. Utvändigt är de röda, skulle tippa att de är falurödfärg typ. Invändigt är det kallasfalt nedtill och ovandelen är vitmålad.

Jag tänkte byta och måla så det blir rött även nedtill i boxarna och fortsatt vitt ovan eftersom jag tycker kall-asfalt (svart!) ser så mörkt och tråkigt ut. Det finns inga direkta ljusinsläpp dit heller så.

Men vilken färgsort är lämplig att använda? Jag tänkte köpa burkarna lite billigt på byggmax eller rusta t.ex. Funkar det att bara måla över det svarta med röd färg eller måste man grunda innan med något.. ?

Har dålig koll så tänkte att det var bäst att fråga :p

Sv: Målningsdags!

Hett tips!

Köp riktig färg och inte den på rusta å liknande, du blir bara besviken!
Den billiga färgen är dålig att måla med, täcker dåligt så du får måla flera ggr så slutpriset blir som att köpa bra färg.
Men den bra färgen är mer lättmålad, täcker bättre och håller längre..

Jag har dock hört gott om Rustas utomhusfärg, att den ska vara ganska bra faktiskt och till ett bra pris. Men jag vet inte, återkommer när mina boxar är målade och klara :)

Jag har målat hela mitt stall med färg från Ö&B, allt hindermaterial med färg från Biltema. Blev superfint! Men köp lackfärg, aldrig nån vatten baserad, det är för innomhus.

Jag har målat hela mitt stall med färg från Ö&B, allt hindermaterial med färg från Biltema. Blev superfint! Men köp lackfärg, aldrig nån vatten baserad, det är för innomhus.

Jag är kanske helt snurrig, men finns det inte vattenbaserad utomhusfärg? Tänkte mest om hästarna tuggar på inredningen så är det kanske inte fullt så nyttigt att få i sig en massa färg etc. och då borde vattenbaserad vara det bästa att få i sig :) Men jag vet inte alls, så rätta mig gärna!
Målar du väggar etc. i stall också med lackfärg?

Jag är kanske helt snurrig, men finns det inte vattenbaserad utomhusfärg? Tänkte mest om hästarna tuggar på inredningen så är det kanske inte fullt så nyttigt att få i sig en massa färg etc. och då borde vattenbaserad vara det bästa att få i sig :) Men jag vet inte alls, så rätta mig gärna!
Målar du väggar etc. i stall också med lackfärg?

Det är inte lösningsmedlet i färgen som gör den giftig eftersom det avdunstar när färgen torkar. Bindemedlet, alltså linolja, syntetharts etc. brukar inte heller vara det som orsakar förgiftning (finns nog undantag) utan det är oftast pigmentet i färgen som ställer till det. Så linoljefärg tex. kan vara helt ofarlig att använda eller, om pigmentet är blyvitt, mycket giftig.

Även olika torkmedel som blandas i färgen för att den ska torka fortare kan vara giftiga, jag räknade inte dem som bindemedel men de är inte heller pigment i egentlig mening och genom dem så kan även bindemedel som "ren" kokt linolja faktiskt vara giftiga.

knapp

Om det är målat med falurödfärg innan så måste du fortsätta med en slamfärg, eller skrapa bort all gammal färg innan du målar med den nya.

Samma här, hela vårt stall är målat med färg från Ö&B. Efter nu 6 år är det fortfarande lika fint. Hindermaterialet har jag varit noga med att bära in vid användning, så det också fint.

Det är inte lösningsmedlet i färgen som gör den giftig eftersom det avdunstar när färgen torkar. Bindemedlet, alltså linolja, syntetharts etc. brukar inte heller vara det som orsakar förgiftning (finns nog undantag) utan det är oftast pigmentet i färgen som ställer till det. Så linoljefärg tex. kan vara helt ofarlig att använda eller, om pigmentet är blyvitt, mycket giftig.

Tack för informationen! Det hade jag ingen aning om :)
Vad rekommenderar du för färg då, att måla i häststall med?

Vi har bara använt kalk i stallet, annars är linolja väldigt bra för trä.

Gäller det boxar och annat som riskerar att gnagas på tycker jag man bör kontrollera med tillverkaren att färgen verkligen är ofarlig.

Och en bra regel är också att aldrig slipa gammal färg om man inte säkert vet att den inte innehåller något farligt, nyare färg innehåller nog inte så ofta (men det förekommer) pigment som blyvitt och annat ännu farligare, men förr var det inte ovanligt eftersom de tekniskt kunde vara väldigt bra.

Ångorna från lösningsmedlet är förstås inte heller bra för den som målar, det har du helt rätt i.

Liknande trådar

Gnägg Förhoppningsvis blir det nybygge av stall här hemma nu i sommar. Det vi vill ha är ett betongstall. Nu får vi ju den lyxen att kunna...
Svar
5
· Visningar
1 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka