Malin Andersson: ”Ridsport för alla – eller?”

Jag känner det hade varit en stor skaderisk för en rullstolsburen ridlärare. Tänk om en häst blir rädd och ridläraren inte kan flytta sig tillräckligt snabbt i manegen? Har iofs haft en tränare som tillfälligt satt i rullstol men h*n var alltid utanför ridbanan då. Vet inte hur det skulle funka med ridskolegrupper där det är fler elever.

Sorry, ridsport är inte för alla.
Den största orsaken är pengar.
Det är få som har råd med egen häst.
Även ridlektioner kostar ganska så mycket pengar.
Inte tala om vad all utrustning kostar.
Sen veterinär på det.

Vi lever (tyvärr) i ett ojämlikt samhälle.
Alla har inte samma förutsättningar.

Det blir väldigt svårt att undervisa nybörjare om du sitter i rullstol. Även duktigare elever blir svårt. Ridlärare jobbar oftast ensam. Hur ska en rullstolsburen ridlärare klara av om någon ramlar av och behöver första hjälpen? Om hästarna blir rädda och börjar skena? Det går liksom inte.

Hur orättvist det än låter kan exempelvis rullstolsburna inte ha alla arbeten. Många arbeten kräver att du kan röra dig obehindrat. Vet många som efter olyckor varit tvungna att omskola sig till annat yrke.

Språket är viktigt. Vi lever i Sverige och bokar jag en ridlektion vill åtminstone jag ha undervisning på svenska.

Hur ska en ridlärare som inte behärskar språket kunna arbeta på en ridskola och undervisa barn och nybörjare?

Sen att utländska tränare kommer hit och har enstaka lektioner och kurser är en helt annan sak. Det är bara bra, när man kommit en bit, att någon gång rida för andra och delta i någon kurs, eller liknande.

Jag blir så less på de som hela tiden säger att ridsport är för alla. Det stämmer inte.

Nej ridsport är inte för alla, men språk eller rullstol för en tränare borde inte vara någon stor grej bara eleven är informerad om saken. Finns säkert de som gärna hade fått undervisning på tyska/persiska/engelska - men kanske inte på ridskolan?

Det krönikan verkar syfta på låter egentligen som kravet på att få utbilda sig till ridlärare inom SvRF, vilket är något annat än "inkludering inom ridsporten" i stort.

En av mina tränare är utbildade inom ett annat system där sånna krav inte finns.

Som tränare för enstaka ekipage borde rullstol inte spela roll, många jobbar ju ändå med hörsnäcka numera. På en ridskola med många samtidigt kan det kanske vara värre, men med en medhjälpare kan det ju funka.

Ridsport är definitivt inte för alla, kanske dags att försöka sluta inbilla sig det?

Det korta svaret är:
För att det inte går att försörja sig som bara ridlärare.

Man måste klara stalltjänst, hästträning och fastighetsskötsel också för att det skall gå ihop.
Precis, att vara ridlärare är så mycket mer.

Dessutom behöver en ridlärare själv kunna rida alla hästar, utbilda unghästar, vidareutbilda ridskolehästar och kunna sitta upp på privatryttarnas hästar.

En anledning till att jag reagerar så mycket på krönikan är för att jag själv har blivit handikappad pga en ridolycka.

Hade jag varit ridlärare (eller haft ett annat fysiskt krävande yrke) hade jag fått omskola mig.

Jag hade definitivt inte kunnat arbeta som ridlärare med de skador som jag har.

Det är hög tid att ridsporten själv inser att ridning inte är för alla. Alla kan inte arbeta med hästar. Alla kan inte bli ridlärare.

En anledning till att jag reagerar så mycket på krönikan är för att jag själv har blivit handikappad pga en ridolycka.

Hade jag varit ridlärare (eller haft ett annat fysiskt krävande yrke) hade jag fått omskola mig.

Jag hade definitivt inte kunnat arbeta som ridlärare med de skador som jag har.

Det är hög tid att ridsporten själv inser att ridning inte är för alla. Alla kan inte arbeta med hästar. Alla kan inte bli ridlärare.

Precis, sen kan de flesta rida/åka häst om de bara får hjälp. T.ex. lift, specialsadel, specialtränad häst. För många kan det vara en värdefull sjukgymnastik. Men långt ifrån alla kan jobba med häst. Stor skillnad!!

Precis, sen kan de flesta rida/åka häst om de bara får hjälp. T.ex. lift, specialsadel, specialtränad häst. För många kan det vara en värdefull sjukgymnastik. Men långt ifrån alla kan jobba med häst. Stor skillnad!!
Handikappridning är jättebra och något jag gärna börjar med i framtiden, på rätt ridskola och på rätt häst.

Men, precis som du skriver är det milsvid skillnad mellan att rida på en snäll, lugn, välutbildad häst och att arbeta som ridlärare.

Det är faktiskt helt allmängiltigt.

Alla kan inte bli allt.

Polis, militär och brandman har också krav på fysik.
Busschaufför har krav på hälsa.
Och det är ju svårt att bli civilingenjör om man har dyskalkyli.

Kan man inte så kan man ju inte.

Det är faktiskt helt allmängiltigt.

Alla kan inte bli allt.

Polis, militär och brandman har också krav på fysik.
Busschaufför har krav på hälsa.
Och det är ju svårt att bli civilingenjör om man har dyskalkyli.

Kan man inte så kan man ju inte.
Problemet är att ridsporten har fått för sig att den är så inkluderande och att ALLA kan rida och arbeta med hästar.

Denna krönika är bara ett exempel.

Paralympics ses som ett ”bevis” på ridsportens inkludering.

Det som ”glöms bort” är att det är någon annan som har utbildat hästen, någon annan som sköter om hästen och någon annan som sköter om allt runtomkring.

Detta kostar pengar, massor av pengar.

Även jag hade kunnat ha egen häst under de förutsättningarna….

Även jag hade kunnat tävla i Paralympics.

Det lilla, lilla, problemet är att jag inte har råd att köpa en välutbildad häst. Jag har inte råd att anställa någon för att sköta om den och göra iordning den för att jag ska komma och rida.

Problemet är att ridsporten har fått för sig att den är så inkluderande och att ALLA kan rida och arbeta med hästar.

Denna krönika är bara ett exempel.

Paralympics ses som ett ”bevis” på ridsportens inkludering.

Det som ”glöms bort” är att det är någon annan som har utbildat hästen, någon annan som sköter om hästen och någon annan som sköter om allt runtomkring.

Detta kostar pengar, massor av pengar.

Även jag hade kunnat ha egen häst under de förutsättningarna….

Även jag hade kunnat tävla i Paralympics.

Det lilla, lilla, problemet är att jag inte har råd att köpa en välutbildad häst. Jag har inte råd att anställa någon för att sköta om den och göra iordning den för att jag ska komma och rida.

Jag har ALDRIG hört någon inom ridsporten säga att alla kan jobba med hästar!

Däremot kan nästan alla rida.

Fast det finns ju ett problem med att prov och examina inom ridsporten är rätt stelbenta och gammaldags. Jag vet flera alldeles utmärkta tränare som inte kunnat gå tränarutbildning eftersom de har svårt att klara momentet att sitta upp utan pall, som krävs för hästskötarexamen. Jag är övertygad om att förmågan att undervisa inte är kopplad till det momentet, men dispenser ges inte. En bättre helhetssyn hade inte skadat.

Fast det finns ju ett problem med att prov och examina inom ridsporten är rätt stelbenta och gammaldags. Jag vet flera alldeles utmärkta tränare som inte kunnat gå tränarutbildning eftersom de har svårt att klara momentet att sitta upp utan pall, som krävs för hästskötarexamen. Jag är övertygad om att förmågan att undervisa inte är kopplad till det momentet, men dispenser ges inte. En bättre helhetssyn hade inte skadat.
Det håller jag fullständigt med om.
Alla behöver inte kunna rida in unghästar, alla behöver inte kunna sitta upp utan pall.

Utbildningen behöver säkerligen ses över. Att befintliga kunskaper värdesätts och en helhetssyn att alla inte behöver kunna allt.

För att snöa in lite på det där med rullstolsburen ridlärare så ser jag en säkerhetsrisk.
Du är oftast ensam i ridhuset med ett gäng elever till häst. När det händer en olycka behöver du som är på marken kunna ta dig till den skadade snabbt. Hur ska du kunna hjälpa en skadad människa på marken från rullstolen?

Varför ser vi så få ridlärare med funktionsnedsättningar? Varför måste man till exempel kunna hoppa en 1-meters bana för att bli ridlärare level 1?

Krönikan fallerar ganska snabbt tycker jag. Hur många vill lära sig hoppa från någon som aldrig hoppat? Hur många vill betala för det? Krav på kompetens inom det man undervisar är ju inte dåligt och dessutom något som många förväntar sig. Krönikören har inte heller försökt rulla en rullstol på fibersand märker jag, det går inte så bra, och undervisa från läktaren vet jag inte hur optimalt det är. Då måste man nog vara en eftertraktad ridlärare eller tränare.

Vi försökte ett tag att ha en ridlärare på ridskolan som inte var så bra på svenska. Det gick inte. Det var väldigt få elever som var okej med att han var tvungen att byta till engelska för att förklara vissa saker.

Överlag behöver dagens samhälle dra i bromsen när det gäller att försöka få det till att alla kan göra allt. Man ska inte sätta onödiga hinder, men vi måste också vara beredda att säga: "tyvärr, du har haft en jäkla otur som hamnat i den här situationen, men just det här kan vi inte lösa för dig".

Varför ser vi så få ridlärare med funktionsnedsättningar? Varför måste man till exempel kunna hoppa en 1-meters bana för att bli ridlärare level 1?

Krönikan fallerar ganska snabbt tycker jag. Hur många vill lära sig hoppa från någon som aldrig hoppat? Hur många vill betala för det? Krav på kompetens inom det man undervisar är ju inte dåligt och dessutom något som många förväntar sig. Krönikören har inte heller försökt rulla en rullstol på fibersand märker jag, det går inte så bra, och undervisa från läktaren vet jag inte hur optimalt det är. Då måste man nog vara en eftertraktad ridlärare eller tränare.
Håller helt med och jag reagerade på precis samma sak.

Ridning är ingenting som går att lära sig teoretiskt. Man måste rida för att lära sig att rida.

Liksom man måste kunna rida, och hoppa, för att kunna undervisa i ridning och hoppning.

Att hoppa 1 meter med en välutbildad häst är inte ens svårt. Det är låga krav.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten har skakats av en rad skandaler gällande hästvälfärden. Svenska landslagsveteranen Malin Baryard-Johnsson är en av de som...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren fick Malin Hansson i Linköping en hjärnskakning när hon ramlade av en häst, vilket gjorde att hennes vardag förändrades...
Svar
0
· Visningar
235
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
111
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka