Måleriyrket

Voeux

Trådstartare
Sitter och dagdrömmer lite fritt om ett mer fysiskt arbete och undrar vad ni vet om måleriyrket? Läste att det spås vara brist på målare om fem år. Tänker att det är kul, ibland kreativt och så får man jobba både med kroppen och ibland utomhus? Vad tjänar en målare? För- och nackdelar med yrket?
 
Verkar vara tungt! En bekant i god form testade i hennes släktings företag för att hon tänkte sig att det var kul och passade henne men hon slutade för att det var så tungt. Var enligt henne (eller snarare släktingen) vanligt att folk underskattade hur slitigt det är.
 
Sitter och dagdrömmer lite fritt om ett mer fysiskt arbete och undrar vad ni vet om måleriyrket? Läste att det spås vara brist på målare om fem år. Tänker att det är kul, ibland kreativt och så får man jobba både med kroppen och ibland utomhus? Vad tjänar en målare? För- och nackdelar med yrket?
För mig skulle den största nackdelen vara det tråkiga förarbetet till målning, dvs tvätta, skrapa, osv.... :wtf: Måla tycker jag annars är rätt kul :) !
 
Verkar vara tungt! En bekant i god form testade i hennes släktings företag för att hon tänkte sig att det var kul och passade henne men hon slutade för att det var så tungt. Var enligt henne (eller snarare släktingen) vanligt att folk underskattade hur slitigt det är.

Ja, jag läste att det bedöms vara det allra tyngsta arbetet. Även jämfört med bygg osv.
 
Jag är bekant en dekorationsmålare som stortrivs. Gör endel i kyrkor och liknande mer grandiosa byggnader men även mindre saker. Har inte uppfattat att det är tungt men att man kan få ont i nacke axlar pga arbetsställning. Lön har jag ingen aning om men tror hon tjänar rätt bra.

Vanlig målare är riktigt slitigt, vet flera som slutat pga kroppen inte orkar :(
 
Tvivlar på graden av kreativitet. Går det inte för de flesta ut på att få upp färg ur en burk som någon annan bestämt vilken det ska vara på den vägg som pekats ut? För ett mindre antal som sysslar med dekorationsmåleri, restaurering, konservering o.dyl. specialinriktningar kan det nog vara det. Men har de inte då också en annan utbildningsbakgrund och andra titlar än gemene målare?
 
Jag var intresserad av att bli målare tidigare, så pass att jag sökte målarutbildning men valde då att hoppa av för att jag var gravid.

När vi hade en målare som målade om vårat hus passade jag på att fråga honom lite mer om yrket ifall jag skulle söka igen. Han sa att det är väldigt tungt och enformigt. Inte så kreativt eftersom han inte bestämmer själv vilka färger osv. Som egenföretagare behöver man ju också jobba typ jämt. Han kunde med andra ord inte rekommendera det. 😅
 
Jag är bekant en dekorationsmålare som stortrivs. Gör endel i kyrkor och liknande mer grandiosa byggnader men även mindre saker. Har inte uppfattat att det är tungt men att man kan få ont i nacke axlar pga arbetsställning. Lön har jag ingen aning om men tror hon tjänar rätt bra.

Vanlig målare är riktigt slitigt, vet flera som slutat pga kroppen inte orkar :(

Det är sjukt att våra tyngsta arbeten (även vård) har lägre löner än vi som sitter och pillar på dator hela dagarna.
 
Tvivlar på graden av kreativitet. Går det inte för de flesta ut på att få upp färg ur en burk som någon annan bestämt vilken det ska vara på den vägg som pekats ut? För ett mindre antal som sysslar med dekorationsmåleri, restaurering, konservering o.dyl. specialinriktningar kan det nog vara det. Men har de inte då också en annan utbildningsbakgrund och andra titlar än gemene målare?

Mnja det är nog båda delarna. Vad jag förstått så ingår det en del rådgivning, blanda färger osv!
 
Jag var intresserad av att bli målare tidigare, så pass att jag sökte målarutbildning men valde då att hoppa av för att jag var gravid.

När vi hade en målare som målade om vårat hus passade jag på att fråga honom lite mer om yrket ifall jag skulle söka igen. Han sa att det är väldigt tungt och enformigt. Inte så kreativt eftersom han inte bestämmer själv vilka färger osv. Som egenföretagare behöver man ju också jobba typ jämt. Han kunde med andra ord inte rekommendera det. 😅

Trist! Kanske finns en anledning till att det väntas bli bristyrke.
 
Det är sjukt att våra tyngsta arbeten (även vård) har lägre löner än vi som sitter och pillar på dator hela dagarna.
Ja, det där är intressant.

Jag ber målaren mycket om råd när jag har ute sådana. Samma med snickare, plattsättare osv. Däremot vetesjutton om det tillhör vanligheterna när man pratar med dem :D det kan ju ha hänt att jag både en och flera gånger sagt till dem att "gör så det blir fint" 😂 men då har vi ju haft ett längre samarbete innan.
 
Min sambo är målare. Lönen varierar beroende på hur mycket ackordsjobb det är, för det är lite blandat med tim- och ackordslön. De som jobbar mycket på ackord tjänar riktigt bra.
Det är slitsamt och det gäller att träna för att hålla kroppen i form för att minska förslitningsskadorna. De kommer ändå, men sambon märker väldigt stor skillnad när han behövt vila från styrketräningen pga skada. Då sliter jobbet genast lite extra.
Han jobbar mycket ensam, vilket passar honom. Han skulle bli knäpp av att t ex sitta på ett kontor hela dagarna, vara stilla och behöva prata med folk. 😂
Han gillar också variationen i arbetet. Nu t ex ser han fram emot utesäsongen och på hösten längtar han tillbaka till att renovera lägenheter. Ett tag var han på ett stort bygge och var riktigt less och sliten efter att bara ha spacklat varje dag i tre veckor.
 
Bara för att min målare kom hem nu så måste jag lägga till en sak om måleriyrket; de spännande solbrännorna. 😂
Sen finns det nog smartare målare, som kommer ihåg att skydda sig från solen och smörja in sig redan i början av utomhussäsongen. :angel:
När han är ledig på somrarna, solar han enbart framsidan pga ryggen är redan brun. 😁

(Han ser ut som en kokt kräfta i nacken just nu)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 372
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp