Målartips för rookies

Derivata

Trådstartare
Vill ni vänliga själar hjälpa mig på traven?

I helgen smäller det till. Villan ska börja målas om invändigt. Jag vågar inte påstå att jag vet vad jag ger mig in på. Jag har visserligen målat om ett rum en gång tidigare. Detta är nu femton år sedan och resultatet blev högst tvivelaktigt.

Så snälla, ge mig alla allmänna tips om målning av väggar och tak som ni bara kan komma på. De får vara hur triviala och enkla som helst, handen som ska hålla rollerna är högst obegåvad med sådana här saker...

Underlaget är tapet. Vilken ska få sitta kvar.

Tacksam för tips. Jag känner ett visst mått av analkande panik...

Sv: Målartips för rookies

Först vill jag skriva att det är fulare med målat än tapet, så du vet det ;)

Vi har dock målat delvis för att ha lättstädade ytor.... (hallen, dotterns rum, 3 väggar i datarummet samt 2 av väggarna i sovrummet).....

Det är sjukt mkt förarbete om man har otur.....

Jag skulle göra såhär:

- montera bort lister, uttag, lysknappar osv
- skära bort ev skarvar
- spackla tunt över alla skarvar, hål osv
- slipa
- ev spackla och slipa ett varv till
- dammsuga när dammet lagt sig
- rulla ut golvpapp, tejpa fast för att skydda golv
- måla 2 varv i taket
- maskera runt dörrar, fönster osv.
- måla väggarna 2-4 ggr beroende vad för färg det är... ju billigare färg desto fler varv enl min erfarenhet. Ta maskeringstejpen direkt efter varje varv alternativt ta den på slutet men var beredd på att ha en vass kniv för det kan lätt dra med sig färg....
Jag brukar ha en rollerlåda, en roller, ett förlängningsskaft, 2 penslar i olika strl (att måla runt fönster, närmast taket, i hörn, runt dörrar osv. Mellan varje varv så sätter jag rollerlåda, penslar och roller i en ICA-påse så slipper jag tvätta och hålla på det håller sig flera dagar bara man sätter påse och försluter ordentligt)
- vädra ordentligt det tar flera veckor för lukt att försvinna om man tar billig skitfärg, jag brukar föredra dyrare, drygare färg som astma och allergi-förbundet godkänt.... så slipper jag vänta så länge på att det ska vara beboeligt igen :)
- ta bort papp, skräp, montera tillbaka alla grejer....

Underarbetet är a och o om det ska se bra ut..... man måste vara extremt noga med spackel och slipning, minsta skavank syns tyvärr!

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Här ska det intensivmålas.

Nja, tapet vs målat vet jag inte vad som är snyggast, jag tycker att båda är snygga på sitt sätt. Måla känns som det bästa alternativet nu när vi ska försöka göra huset beboligt på en vecka. Dessutom blir det lättare att ändra färg sedan.

Håller med om allt som filiduttan skrev (förutom att det är snyggare med tapet ;)) men vill tillägga att en ljudbok eller två gör saken mycket roligare. Och se till att skydda ditt hår. Skaft på rollern är alltid trevligare för då kan du hålla med båda händerna och blir inte lika trött och sned. Tak är skitjobbigt, se till att ta lite åt gången.

/vindvissla som har målat 120 liter färg i sommar. Och fortfarande har halva ovanvåningen kvar.

Ska du rolla så tycker jag att det är snyggast att stryka ut det sedan med pensel alt. använda en väldigt slät roller.
Sedan är jag en stor hatare av plastfärg!!!!

Målar man vitt med linoljefärg (min favorit) eller olja (Ladyfärgerna brukar vara bra) så ska man se till att man bryter färgen (eller köper färdigbruten), den kan annars gulna i mörka utrymmen.

Lova att använda matt färg i taken (blanka tak är det fulaste som finns!).

Jag gillar överhuvudtaget matta färger men det kan vara svårskött på lister och dyl som behöver torkas av, då är det bättre att ha en ngt blankare färg på de partierna.

Två och en halv målardag senare...

60 liter färg, lite lätt ont mellan skuldorna och i fötterna.

Nu är två sovrum, matrum, vardagsrum, hall och korridor målade... Det som förvånade mig var att det var enklare än vad jag trodde. Något som underlättade var att vi hade samma färg till vägg och tak (matt) vilket minimerade jobb med maskering.

Hallen däremot var en mindre rolig historia. Tänk, sjuttiotal, textiltapeter. Det gick en liter häftgrund per kvadratmeter :crazy: Plus två lager vanlig färg. Men strukturen på väggen blev snygg så det var väl värt mödan (och pengarna)

I veckan blir det lite finmålning, sedan golvläggning och nya lister och till helgen är det inflyttning.

Sedan är det bara hela källaren kvar....

Men... hur fanken har ni hunnit SÅ mycket??!! :eek:
Heeelt otroligt!
Herregud, jag slet ju i tre dagar, nej mer, med ett sketet vardagsrum!!!
Fy vad ineffektiv jag plötsligt känner mig :p

Blev det fint?

Vi höll på i två och en halv dag, var upp till fem sycken som målade. Dessutom hade vi turen att få minimalt med underarbete. Vi målade helt enkelt bara över tapeten (som satt bra och knappt var några hål i) Matrummet som däremot hade en bård fick maken lägga ned timmar på i underarbete.

Hallen med textiltapeten tog mest tid.... Men resultatet blev bra!

p1030176_21737041.jpg

Hallen innan 35 liter färg

p1030198_21737073.jpg

Hallen efter 35 liter färg... Nu är även räcket målat (vitt) och det svarta/grå ekogolvet läggs färdigt i kväll :laugh:

35 liter färg? :eek: men du vilken klockren skillnad.... så mkt snyggare det blir!!!

Japp, väggen sög...

I morgon får jag se hur helheten blev. golvet blev färdiginlagt i dag och här ligger jag i en säng 60 mil hemifrån och är ganska nyfiken...

Hallen efter 35 liter färg... Nu är även räcket målat (vitt) och det svarta/grå ekogolvet läggs färdigt i kväll :laugh:

Jätteduktigt jobb måste jag säga och fint blev det. Men varför målades räcket också vit? Det hade varit snyggare med något som bröt från allt det vita. Som räcket redan var eller målat i en färg som gått åt golvets håll. Jag tycker att det är mycket snyggare med något som bryter av det vita.

Vitt är annars min favorit, tro inte det men jag tycker att det blir finare om inte allt är vitt. Nu skulle ditt golv vara mörkt, men när man tittar i tidningar med hemrepotage så blir man lite sjuk av att vissa har allt i vitt. Från golv till tak + alla möbler och saker :eek: Inte alls snyggt!

Jag hade funderingar på att måla det i en annan färg än vitt. Men efter att ha grundmålat det några gånger och insett att arbetstiden för att måla detta helvetiska räcke inte skulle locka mig till till omålning om jag skulle ledsna på den illgröna eller lila färg jag hade som tankeförslag.

Nu när golvet är på är jag glad att räcket blev vitt, för att ett svart golv är ganska dominant... Dessutom pryds hallen av guldspeglar, och avhängingsmöbler i mörkt träslag. En låg byrå som går att sitta på ska in och den kommer att prydas med kuddar i någon klatschig färg som livar upp.

Snyggt!! Älskar vitt! Ser så fräscht ut!
Har du ingen bild nu när golvet är på plats?

Jag hade funderingar på att måla det i en annan färg än vitt. Men efter att ha grundmålat det några gånger och insett att arbetstiden för att måla detta helvetiska räcke inte skulle locka mig till till omålning om jag skulle ledsna på den illgröna eller lila färg jag hade som tankeförslag.

Nu när golvet är på är jag glad att räcket blev vitt, för att ett svart golv är ganska dominant... Dessutom pryds hallen av guldspeglar, och avhängingsmöbler i mörkt träslag. En låg byrå som går att sitta på ska in och den kommer att prydas med kuddar i någon klatschig färg som livar upp.

Men det låter ju spännande! Kan du inte visa bilder på hur det ser ut nu?

Men det låter ju spännande! Kan du inte visa bilder på hur det ser ut nu?

Euuum, det kanske kommer att ta någon dag. Vi flyttade in i helgen, så just nu är hallen mer som en combatbana för hinderträning. Men när vi har kommit in lite mer i ordning ska jag absolut visa. Tyvärr hann jag inte vara framme med kameran och ta före bilder som jag hade planerat.

Jesus, vad ni har jobbat på bra! :bow:

Ska bli jättespännande att se fler bilder!

I dagsläget ser hallen ut så här, tror det kommer att bli en annan matta, och byrån jag skulle köpa i veckan var lite för gul i verkligheten så jag får leta vidare!

p1030215_22987709.jpg

Jag tror bestämt att även dörren ska få smaka på sin roller....

I dagsläget ser hallen ut så här, tror det kommer att bli en annan matta, och byrån jag skulle köpa i veckan var lite för gul i verkligheten så jag får leta vidare!

p1030215_22987709.jpg

Jag tror bestämt att även dörren ska få smaka på sin roller....

wow!:banana: snyggt jobbat!:love:

Det blev verkligen jättesnyggt!

Men så blir jag "mörkrädd" igen, måla dörren :eek: Det är väl en dörr i teak faneér tycker jag mig se. Och vist sticker den ut från den övriga färgen som du har, men kan den inte få göra det då? Tycker den ser bra ut på bild, inte trasig eller så. Gör ren den och gnugga in den med lite teak olja så ser den jättefin ut, jag lovar.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar