Måla tak inomhus?

Ms Sally

Trådstartare
Jag funderar på att måla innertak och ev på tapet/vägg i ett rum här hemma. Något jag funderar över är om man måste tvätta tak med målartvätt innan man sätter igång? Gör verkligen proffsen det, med tanke på hur fort det går när de målar och tapetserar?

Jag har inte vart hemma då jag fått det gjort via hyresvärdar tidigare, men har för mig att de gör ett sovrum på en dag eller två, typ, och då spacklar och förbereds ju väggar/tapeter också?

Sv: Måla tak inomhus?

Det måste man inte. Proffsen gör det men det tar ingen tid att göra. Tvätta tak, spackla och sen dagen efter måla tak och tapetsera och allt går fasligt snabbt.

Oki, tack för svaren.
Jag får väl göra det då, det är kanske inte så bökigt som jag inbillar mig :)

Frågan är bara hur man når?

Skaft på rollern är vad man brukar använda. Ska du måla ett gipstak eller ett trätak? I det sistnämnda kanske du vill ha penselstruktur och då rollar man och efterdrar med pensel

Skaft på rollern är vad man brukar använda. Ska du måla ett gipstak eller ett trätak? I det sistnämnda kanske du vill ha penselstruktur och då rollar man och efterdrar med pensel

Taket är i lgh och (cement?) målat.

Frågan om hur jag når avser ffa hur jag når att tvätta på bästa sätt. Att jag får använda roller för själva målandet och förlängningsskaft tar jag som för givet ;)

Ett sätt är ju att ha förlängningsskaft och sen trasa eller motsvarande, men ska du måla väggar så är mitt tips att ha en liten trappstege. Stå med roller och förlängningsskaft och göra ett snyggt jobb vid taklister och ovan fönster osv känns som ett dödsdömt projekt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Habina
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 253
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar