Måla på plastmatta?

Fibusen

Trådstartare
Då tidigare ägare valt temat blått i köket,och har gjort en riktig budget-renovering,så undrar jag om det finns nån färg som man kan måla på sån där korkmatta typ?

Han har nämligen satt korkmatta (som ska se ut som kakel) ovanför diskbänken och spisen på väggen. Det ser verkligen hemskt ut!!! Den är blåflammig med vita blommor! O_o:yuck:

Eftersom vi inom närmaste tiden kommer renovera hela köket så kommer vi INTE kakla om nu,och det hade varit trevligt att få bort det där fula till jul eftersom vi ska fira jul här. Har kollat på sånna där väggplattor som ser ut som kakel,men räknade på det och det skulle bli ett antal 1000-lappar,vilket vi inte vill lägga på något för kanske bara några månader. Vi ska riva ut allt sen så det blir inte alls som det är nu,så det är inget vi kommer kunna använda sen iallafall.

Kakeldekor vet jag inte om det fäster på plast,och det skulle också dra iväg då det är ganska stor yta.

Sååå,tanken var att kanske måla över så det blir vitt? Eller finns det nån stor klisterlapp på metervara som ser ut som kakel? (vet att det finns det som ser ut som trägolv...) Jag lovar,allt är bättre än det här!!!!

9266646.jpg

9266650.jpg

Tips?!

Det kan bli svårt, det ser ut som plastmatta (kanske badrumstapet?) med mjuk yta. Sådan mjuk plast innehåller mjukgörare, vilket innebär att ingen av de färgtyper jag känner till inte fastnar på plasten alls, mer än en mycket kort tid innan den börjar lossna.

Men det där med färg för bilar kan vara en ledtråd... Det finns kanske sprayfärg för inredningsmaterial till bilar med yta som liknar plastmattan i köket. Men olika plaster har olika sorters mjukgörare, så det gäller att hitta en färg som passar till just ditt plastmaterial.

Jodå, det går hur bra som helst. Tvätta noga med speciell målartvätt eller T-röd, slipa, torka av igen och måla.
Har gjort det på flera golv här hemma. Det enda som inte hållit till 100% är det i hundarnas rum, dom har lyckats skrapa av en bit färg efter 2 års tid under en vild brottningsmatch. Och då är det målat med den allra billigaste golvfärgen jag hittade då..

En person tittade med lätt desperation på mitt badrum. Han tipsade om att det finns badrumsfärg speciellt för sådan väggplast.
Fast på en sån där yta hade jag nog testat med vit golvfärg ☺

Annars finns det ju självhäftande plast på rulle som kanske går att använda i det här fallet när det ändå inte handlar om så lång tid? Finns i alla möjliga färger, mönstrat och omönstrat.

Vi använde självhäftande plast, köpt på K-Rauta tror jag. Fanns enfärgat och lite vildare som tegel osv. Det funkade för oss

Ett annat tips är att beställa plexiglas i rätt mått, och på insidan fästa t ex fräck tapet och sedan fästa mot väggen där mattan sitter.

Vi har gjort det vid vaskbordet i verkstaden, för att slippa kakla ytan. Det blev himla bra, vi valde tapet som tog upp en fondvägg vi har i den tvättstugan. Billigt, snabbt och ändå funktionellt.

Jag har hittat en plast,nån slags vinyl,står dock att den klarar Max 80 grader. Frågan är om den fixar att sitta kvar ovanför spisen då jag antar att det blir ganska varmt där om man har ugn och spis igång?

Jodå, det går hur bra som helst. Tvätta noga med speciell målartvätt eller T-röd, slipa, torka av igen och måla.
Har gjort det på flera golv här hemma. Det enda som inte hållit till 100% är det i hundarnas rum, dom har lyckats skrapa av en bit färg efter 2 års tid under en vild brottningsmatch. Och då är det målat med den allra billigaste golvfärgen jag hittade då..

I just ditt fall, så fungerade det med rätt underarbete, och, om jag förstår det rätt, så målade du på plastgolv? Eller vad det linoleum (också ett sorts "plast"-golv)? Vissa plastgolv, t.ex. linoleum går att slipa ytan på, andra går inte.
Den "mjukaste" sortens badrumstapet, som dessutom är väldigt mycket tunnare än golvmattor, är riktigt svår.
Det måste vara rätt underarbete och rätt sorts färg, på rätt sorts plastmaterial, annars kommer färgen att lossna.

Bästa och billigaste idé, är att klistra över något självhäftande, om det bara ska sitta några månader.

I just ditt fall, så fungerade det med rätt underarbete, och, om jag förstår det rätt, så målade du på plastgolv? Eller vad det linoleum (också ett sorts "plast"-golv)? Vissa plastgolv, t.ex. linoleum går att slipa ytan på, andra går inte.
Den "mjukaste" sortens badrumstapet, som dessutom är väldigt mycket tunnare än golvmattor, är riktigt svår.
Det måste vara rätt underarbete och rätt sorts färg, på rätt sorts plastmaterial, annars kommer färgen att lossna.

Bästa och billigaste idé, är att klistra över något självhäftande, om det bara ska sitta några månader.

Det är inte linoleum, utan en gammal plastmatta från -93 i alla rummen där vi inte lagt nytt golv än.
Alla plastmattor jag målat på än så länge har gått att slipa - det ska ju bara ruggas upp lite liksom. Viktigast är rengöringen tycker jag, det gör stor skillnad i hur färgen fäster. Och att man låter färgen härda i minst 3 dygn.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 062
Senast: Ullmerkott
·
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 984
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar