Måla om soffbord?

G

Generalen

Om nu allting går som jag vill så kommer jag hämta ett vackert soffbord ikväll. För tillfället är det mörkt men jag vill att det ska bli vitt och gärna se lite "antikt" ut! Jag har aldrig målat en möbel förut, så ja...

Hur gör man? :D
Vad använder man för färg/lack (inköpes var?)? Hur många lager? Tips för att få en lite antik känsla?

:bump:

Sv: Måla om soffbord?

Det beror lite på vad det är för yta innan. Jag målade om min tv-bänk som var i ekfaner med en smidig lackfärg i färgen antikvit. Sandpapprade först och ruggade upp utan. Sen målade jag ett lager med grundfärg. Sen målade jag med den vanliga färgen. Fick måla två gånger för att få det riktigt bra. Jag köpte allt på Bauhause (vars namn jag aldrig kan stava).

Roller eller pensel är en smaksak. Pensel tycker jag blir bäst om det är mycket pill på möblen. Roller om det är med raka och fina ytor.

:laugh:

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 767
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover