Måla om skänk?

Rosenblad

Trådstartare
Vad tror ni? Kan man måla denna skänk vit? Och vad för typ av färg och tillvägagångsätt (rolla?, pensla?) bör man använda för bästa resultat?

Info om produktens yta och material:

Basmaterial: Massiv furu, Bets, Klar akryllack
Skivor: Härdat glas
Rygg/ Lådbotten: Mönstertryckt träfiberskiva
Lådsida/ Lådbaksida: Massiv furu


leksvik-skank__20332_PE105496_S4.jpg
 
Sv: Måla om skänk?

Det går nog. Jag skulle plocka ur glasen om det går och slipa av den. Sedan rolla om jag vill ha en slät och "perfekt" målad yta men måla med pensel om jag vill ha en mer.. shabby chic look.

Just det. Jag skulle måla med lackfärg! Men det är bara att fråga i färgaffären vilken färg som passar bäst.
 
Sv: Måla om skänk?

Jag tror det ar viktigt att du malar med haftgrund forst. Sen en vit halvblank oljebaserad farg med pensel.

Arets tips. Skippa lacknaftan och tvatta dig och penseln med helt vanlig matolja. Ska du spa ut fargen far du gora det med lacknafta men allt annat funkar matoljan bra till.
 
Sv: Måla om skänk?

Jag skulle maska av glaset, matta ner lackytorna med stålull-scotchbrite-fint slippapper (ta det du har, det är inte så noga) och sen ta fram sprutan och lacka den med syrahärdande möbellack. Den färgen har inte färghandeln men ta med tomburkar och åk till nån som lackar dörrar och skåpluckor. :idea:


McG - som hatar penslar, kan acceptera roller i nödfall och älskar sprutan. :p
 
Sv: Måla om skänk?

Tack för era svar! Även fast förslagen skiljde sig litegrann ;)

Men tyckte det lät väldigt smart att slipa byrån först lite med sandpapper. För är ute efter att få en matt robust yta a la shabby chic. Så är det bäst då att ta någon halvmatt färg som vindvissla föreslog?
 
Sv: Måla om skänk?

Jag målade om ett vitrinskåp en gång och den var lika din med lackad furu. Övre delen har skåpdörrar med glas, lådor på mitten och "hela" skåpdörrar längst ned.

Jag slipade inte alls, tvättade bara noga med målartvätt först. Glasen tog jag inte ur och maskade inte heller, det gick bra ändå.

Någon målarfärg med häftgrund tyckte de i butiken inte att jag behövde. Så jag köpte någon helmatt vattenlöslig färg och körde på med tät pensel så att det blev slätt och fint. Minns inte vad färgen hette tyvärr, men det går nog med vilken lackfärg som helst. Det man ska tänka på är var skåpet ska stå och annvändas till. Ju mattare färgen är så mindre tålig är den.

Jag tycker helmatt är supersnyggt och min står "skyddad" :crazy: vid sidan av i ett rum och jag har bara sånt i den som inte används till vardags.
 
Sv: Måla om skänk?

Om du valjer att inte mala med haftgrund, testa da att mala lite pa en skyddad flack forst och se om det faster. Vanta ett dygn tills det ar helt torrt och prova skrapa bort med nageln. Om det inte gar ar det bara att mala, om fargen trillar av ar det bast att mala med haftgrund forst.

Det finns nagot som heter Washable Matt som ar taligare. Om du vill ha shabby look ska du slipa lite efterat sa att det ser nott ut.
 
Sv: Måla om skänk?

Jag ska måla en sänggavel, också furu, har fått rådet av målare att köpa något som heter panelgrund. Den gör tydligen också att kvistar inte blir gula. Ju fler gånger man målar, desto vitare ska möbeln bli.

Slipa möbeln först är givet innan målning, ska räcka med att bara "rugga" upp ytan.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 197
N
Hemmet Tycker detta matbord med stolar från ikea är lite roligt.. Dock vill jag inte ha det i den färgen.. Kan man måla det tro?? Nån som...
Svar
4
· Visningar
1 956
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp