Måla om husknutar, fönsterfoder etc

Varför gillar du den inte? Jag är helt novis när det gäller sådant här :)
Det har med det där med "konsistensen" att göra. Ska man "bara" måla foder och knutar, så märks skillnaden mellan de olika fabrikaten antagligen knappt, men när det blir stora projekt, som t.ex. pälspontpanel i trapphus eller tak, och stora renoveringsjobb med interiört måleri, där man vill få upp bra finish, så märks det.

Tidigare, innan jag blev sjuk i TBE, så målade jag också "åt andra", som ville ha linoljefärgsmålat. Numera målar jag bara åt mig själv.

Men sedan så kan det ju också handla om just mitt handlag, någon annan kanske har precis motsatt uppfattning om vilket fabrikat som har "rätt" konsistens..

Nu är nog detta egentligen OT, men jag tittar in på facebook ngn gång då och då, med ett alias namn (varannan månad i genomsnitt). Jag kollar då in lite grupper inom några intresseområden jag har, samt försöker hitta nya grupper inom intresseområdena. Det är väldigt ofta att "blind leder blind" där. Alltså någon som inte kan så mycket, frågar om något, och får svar av någon som kan ungefär lika lite...Ibland kan ju slumpmässigt någon kunnig svara, men det är slumpen som avgör, och när frågan trillar över tidslinjens kant, är det påfallande svårt att hitta den igen, sökfunktionen är inte någon riktig hit precis.

När det gäller t.ex. målning/renovering, så spelar det inte så stor roll, det är ju ändå "bara" ett hus, men när det handlar djurskötsel och i vissa fall företeelser där man borde ta hem veterinär, men istället, styrkt av de okunniga, avstår, blir jag så "spräcklig". Eller råd om utfodring, som är uppåt väggarna enligt all kunskap...

Jag är rädd för att facebook, när det fungerar som sämst, bidrar till att öka vår kollektiva okunnighet, istället för att öka vår förståelse och vår kunskapsmassa.

Det blir lite som att stå på stadens torg, skrika ut en fråga, och få svar av en slumpmässig förbipasserande. Det kan vara en professor i rätt ämne, som dessutom är bra på att förklara, eller någon som helt missförstår frågan och inte kan ett jota... Och svaranden är mer eller mindre anonym, och lämnar inte referenser alls, och kan vara svår att hitta igen, "vilken Anders Andersson var det som svarade?".

Jag är rädd för att facebook, när det fungerar som sämst, bidrar till att öka vår kollektiva okunnighet, istället för att öka vår förståelse och vår kunskapsmassa.

Det blir lite som att stå på stadens torg, skrika ut en fråga, och få svar av en slumpmässig förbipasserande. Det kan vara en professor i rätt ämne, som dessutom är bra på att förklara, eller någon som helt missförstår frågan och inte kan ett jota... Och svaranden är mer eller mindre anonym, och lämnar inte referenser alls, och kan vara svår att hitta igen, "vilken Anders Andersson var det som svarade?".
Eller inte?

Snarare handlar det om mognad inför ett ganska nytt medium - internet? Många var de som frågade random granne, bekant eller "klok person" om råd tidigare, men man kanske kunde ta råden med en nypa salt?

Det som gör det hela värt ett par :banghead::banghead: är det att många inte fattar vilka de lyssnar till. Kanske var det enklare att avgöra seriositet när man sågs öga mot öga?

Tycker inte att det är facebooks fel. Snarare ligger det hos dem som inte begriper vem de frågar.

Eller inte?

Snarare handlar det om mognad inför ett ganska nytt medium - internet? Många var de som frågade random granne, bekant eller "klok person" om råd tidigare, men man kanske kunde ta råden med en nypa salt?

Det som gör det hela värt ett par :banghead::banghead: är det att många inte fattar vilka de lyssnar till. Kanske var det enklare att avgöra seriositet när man sågs öga mot öga?

Tycker inte att det är facebooks fel. Snarare ligger det hos dem som inte begriper vem de frågar.
Det är väl så att det inte är mediets fel, att det används på ett mindre genomtänkt sätt, utan att användarna saknar förstånd om vad källkritik innebär och naturligtvis IT-mognad i största allmänhet.
Beroende på ideologisk läggning, så kan man också argumentera runt hur mycket trafik som styrs till Facebook, genom att smarta mobiler är förpreparerade med ett enkelt sätt att nå Facebook, men naturligtvis saknar appar som gör att man hittar Bukefalos, eller Jordbruksverket utan att jobba lite själv...
Det är intressant hur megastora företag, företag med makt och inflytande av ett slag som vi hittills aldrig sett under historien, styr folks inhämtning av information. Facebook t.ex., skulle lätt kunna styra information på ett sådant sätt så att företaget avgör vem som blir USA:s nästa president, genom att filtrera bort allt dåligt om den ena kandidaten, och bara leverera positiv information om den andra.
Ett skrämmande perspektiv...

För att begripa vilka svar på en fråga som är relevanta, så behövs ett visst mått av grundkunskaper inom området.
Innan alltför många nöjde sig med att skicka ut en fråga i cyberspace, så gick man en kurs, köpte/lånade och LÄSTE en eller flera böcker, eller gick på frivilliga studiebesök t.ex. när man förberedde sig för att skaffa djur.

Nu skaffar folk sig t.ex får, höns eller getter, utan några föregående studier, och så börjar man slänga ut frågor, ofta tagna ur sitt sammanhang, på ett medium där inte svaren går att verifiera eller ens hitta tillbaka till.

På forum, som t.ex. det välskötta Buke, så finns det en kvalificerad söktjänst inom forumet, och googlar man, så hittar man många träffar på företeelsen man undrar över. Det kan vara hos rasföreningar, avelsföreningar, enskilda men identifierbara personer, jordbruksverket, veterinärer m.m.

Man använder alltså en Facebook, för att ställa en spontan, lite halvt genomtänkt fråga i flykten, via sin mobil, istället för att ens googla.

Det räcker inte med en eller ett par :banghead:, det handlar om mycket, mycket mer än så.

Och i slutändan, så är den oreflekterade användningen facebook som i stort sett enda informationskälla en fara för både demokratin, och vår generella utbildningsnivå.
Alltför många läser inte tidningar alls, vare sig på nätet eller på papper, utan förlitar sig på det som dyker upp i facebookflödet.
Bland unga svenskar, upp till 25 år, har minst 25% inte en tillräcklig läsförmåga för att första en enkel tidningsartikel eller en problemformulering i en kort text. Än mindre klarar man att läsa en bok.

Det är ett allvarligt problem.

Jag gör ett halvhjärtat försök att måla om en förrådsdörr. Den är ganska genomrutten men med ny färg så hoppas jag den håller i fem-sju år till innan vi orkar börja fixa där. Valt en nyans som sägs likna guldockra, älskar nyansen jag valde. Och affären rekommendera oljefärg, känns hållbart, men i framtiden, i takt med att vi byter ut saker av trä vill jag lära mig linoljefärg :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 627
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 422
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Linser
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna