Måla om husknutar, fönsterfoder etc

Va? Idealiskt för rödfärg?
Superkul - jag trodde det var kört alldeles. Har en gavel som borde målas och färg har jag. Men hade slagit det ur hågen för att jag trodde det var för sent....

Jag ska plantera björnbär från grannen där och sörjde lite för att jag skulle vara tvungen att sätta dit dem trots att det var omålat.
Jag målade rödfärg på en tillbyggnad förra året, sent i oktober när det var bra väder.

Har hänt flera gånger, när jag haft projekt som att "bygga liten ligghall till baggarna", eller "byta panelen på en del av logen". Själva byggandet tar (många pauser för annat som ensilageskörd t.ex.) hela sommaren, och där står den nya väggen omålad. Rödfärg på hösten fungerar utmärkt, bara det inte regnar eller blir riktigt kallt.
 
Jag har målat under september, den gången var det en farstubro, med stolpar och staket, undertak, och bakre vägg runt dörren.

Det viktigaste att att det inte blir under 5-8 plusgrader på natten, och att man ser till att eventuell dagg har torkat när man ska stryka på färg.

Om du känner på dig att vädret är för fuktigt och kallt, så gör som jag gjort flera gånger, just vad avser foder och knutar:

Gör färdigt underarbetet nu i höst.

Lägg på ren linolja utan pigment på de förberedda, i synnerhet de helt trärena ytorna, eller skvätta i lite vit färg i linoljan (typ en liter linolja och en dl vit färg) så att det blir lite pigmenterat, blir som en tunn grundfärg av linolja. Obs, det blir lika rinnigt som ren linolja. Eventuellt kan du lägga på linolja flera gånger, om du märker att träet "slörpar i sig" linoljan direkt.
Använd en hög kvalitet på linoljan.

Och måla färdigt så fort vädret tillåter i vår/försommar. Allt förarbete är då klart, linoljan har skyddat träet tillräckligt väl under vintern, så det är bara att borsta bort spindelväv och börja måla.

Jag kan erkänna, att det hänt mig att nya foder runt fönstren på huset tagit två vintrar på sig innan det blivit färdig målade. Det som är så bra med linoljefärgen är att det fungerar det också.
Alltså: år ett: nya eller lagom skrapade/förberedda ytor, linolja på. År två, spindelväv bort och ett varv linoljefärg (eller pigmenterad linolja), år tre, spindelväv bort, och så färdigmålning...

Här har det varit nere på 4 grader några nätter så jag törs inte ge mig på att måla. Förbereda och lägga på linolja är ju inga problem :up:

Använder du kallpressad olja? Var köper du olja och färg?
 
Måla rödfärg i sol med värme är inget vidare...
Minns att jag läste en gång för väldigt länge sedan om rödfärgare som fått arbetet reklamerat för att färgen möglade. Anledningen var enligt artikeln att det varit för fuktigt när de målade. Efter det har jag sett till att måla när det är sommar och varmt.... Suck.
 
Men det är enormt fuktigt här nu, vi har haft ordentligt med dagg varje morgon ett bra tag nu och även dimma många mornar.
Det är inte säkert att träet är så fuktigt ändå om det är sol under dagen, man får känna på träet och bedöma.

Fast nu kom jag ihåg, du bor relativt långt norrut? Vi håller hus i södra Skåne och det är fortfarande högsommarvärme här.
 
Här har det varit nere på 4 grader några nätter så jag törs inte ge mig på att måla. Förbereda och lägga på linolja är ju inga problem :up:

Använder du kallpressad olja? Var köper du olja och färg?

Jag köper nästan uteslutande linolja och färg från Ottossons färgmakeri. Kvalitén på linoljan är hög (ren), man kan antagligen använda linoljan i maten också...

Efter att ha provat mig igenom de flesta linoljefärgtillverkarnas färger, så trivs jag bäst med deras färg.
Kulörerna stämmer med vad man beställer (ibland så måste färgen härda klart innan färgen får rätt kulör), och jag upplever färgen som "lättmålad", alltså lätt att stryka ut samtidigt som den inte är så lös att den rinner för lätt.
Men för linoljefärg, så behöver man komma i håg att kulören (egentligen pigmenten) har en viss inverkan på "konsistensen" på färgen också. Och jag har ju inte målat med alla kulörer...

Som "stapelvara" här hos mig, finns alltid några burkar med de viktigaste kulörerna (zinkvitt och gräddvitt, engelsk röd, en grå kulör och en gul kulör), så att det går att bättra när det behövs.
 
Tyvärr är det så att Colorama antagligen inte kommer ihåg gamla sorters färgtyper, utan att minnet är kvar vid alkydoljefärg respektive latexfärg...

Jo, jag misstänker att det brister lite där, trots att gubben jag frågade inte var någon yngling. Kvinnan i butiken hade inte så bra koll på något. Där var det i princip jag som fick informera henne om hur saker fungerade O_o (angående slamfärg).

Jag ser inga som helst problem att måla med linoljefärg under tidig höst, augusti - september och kanske även oktober, bara träet är torrt.

Man använder också olika slags linolja för grundning/impregnering resp. målning (med pigment).

Jag antar att du syftar på om det är rå linolja eller kokt linolja? Ren råa tränger ju in i träet medan den kokta skyddar ytan.
 
Minns att jag läste en gång för väldigt länge sedan om rödfärgare som fått arbetet reklamerat för att färgen möglade. Anledningen var enligt artikeln att det varit för fuktigt när de målade. Efter det har jag sett till att måla när det är sommar och varmt.... Suck.
Modern rödfärg innehåller en del linolja så ...
 
Det är inte säkert att träet är så fuktigt ändå om det är sol under dagen, man får känna på träet och bedöma.

Fast nu kom jag ihåg, du bor relativt långt norrut? Vi håller hus i södra Skåne och det är fortfarande högsommarvärme här.

Jag bor utanför Falun och det är verkligen fuktigt nu.
 
Det är inte säkert att träet är så fuktigt ändå om det är sol under dagen, man får känna på träet och bedöma.

Fast nu kom jag ihåg, du bor relativt långt norrut? Vi håller hus i södra Skåne och det är fortfarande högsommarvärme här.

Här är det ingen högsommarvärme längre och @athena_arabians bor ytterligare ett par timmar längre norrut. Själv håller jag till i norra Örebro län.

Edit: Var visst lite sen på bollen.
 
Jag köper nästan uteslutande linolja och färg från Ottossons färgmakeri. Kvalitén på linoljan är hög (ren), man kan antagligen använda linoljan i maten också...

Efter att ha provat mig igenom de flesta linoljefärgtillverkarnas färger, så trivs jag bäst med deras färg.
Kulörerna stämmer med vad man beställer (ibland så måste färgen härda klart innan färgen får rätt kulör), och jag upplever färgen som "lättmålad", alltså lätt att stryka ut samtidigt som den inte är så lös att den rinner för lätt.
Men för linoljefärg, så behöver man komma i håg att kulören (egentligen pigmenten) har en viss inverkan på "konsistensen" på färgen också. Och jag har ju inte målat med alla kulörer...

Som "stapelvara" här hos mig, finns alltid några burkar med de viktigaste kulörerna (zinkvitt och gräddvitt, engelsk röd, en grå kulör och en gul kulör), så att det går att bättra när det behövs.

Jag hittade deras hemsida men funderar på att åka till Gysinge, det är ju inte så långt dit härifrån. Det enda jag behöver färgmässigt är vitt, huset är ju falurött.
 
Jag köper nästan uteslutande linolja och färg från Ottossons färgmakeri. Kvalitén på linoljan är hög (ren), man kan antagligen använda linoljan i maten också...
Från det (lilla) jag använt tycker jag också de håller hög kvalitet.

I ren linolja, även utan pigment, finns ibland en inblandning av sickativ som inte är helt ofarligt, särskilt gäller detta kokt linolja, så lite försiktig kan man vara. Förr användes ofta tillsats av olika blyföreningar men numera är det nog mest kobolt någonting tror jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 478
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 210
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 937
Fritid Jag ska kleta på ny färg på två stycken trävagnar (till hästar) och funderar på vilken typ av färg man bör använda. Jag inser ju att...
Svar
16
· Visningar
1 423
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp