Måla kaminrör - går det?

Targa

Trådstartare
Jag bor i en liten Skånelänga med väldigt lågt i tak. Nu har jag bestämt mig för att måla taket invändigt för att det ska bli lite ljusare och kännas en aning högre i tak. Men i rummet har jag en liten kamin med ett väldigt dominerande svart skorstensrör. Frågan är - går det att måla ett sådant rör, och vilken typ av färg ska man då använda?

Dessutom sitter det ett svart plåtskydd på väggen bakom kaminen. Går det att måla det skyddet också? Jag vill att det ska smälta in i omgivnigen bättre än vad det gör nu.

Ursäkta "julig" bild!

Och ja, för den som undrar, gardin och skrivbord flyttas noggrant åt sidan när kaminen används - annars hade det nog tagit fyr ...

Jul006.jpg

Sv: Måla kaminrör - går det?

Tverksamt?

mern för säkerhets skull - fråga på någon kaminfirma och på färgaffären!

Ok - det får bli färgaffären nästa. Det finns en bra färgaffär med kunnig personal inne i byn.

Det finns värmetålig färg.

Jo, det finns ju färg som man kan måla avgasrör och motorblock med, och de kan nog bli lika varma som ett kaminrör. Jag har dock bara sett grönt, blått, metallic och svart. Men den som söker kan säkert finna i andra kulörer.

Ska kolla det där med värmetålig färg. Fast jag kan ju tänka mig att den inte finns i den kulör som jag vill ha. Men metallicfärgat kamin rör är kanske häftigt ....

Frågan är väl lite om de avger några otrevliga ämnen när de blir varma. Om avgasrör och motorblock avger ämnen som inte är helt ofarliga gör det ju inte så mycket eftersom det är mycket små mängder av den luften som når kupén på bilen, men inne i ett hus spelar det kanske mer roll. Lösningsmedel i luften känns ju som något man gärna undviker om man kan! :)

Personligen tycker jag nog det är finare som det är :) Men håller med om att taket skulle vara finare vitt!

Ja, jag har funderat på saken, och jag nöjer mig nog trots allt med att bara måla taket. Lagom semestersyssla :)

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
817
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 407
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 802
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar