Måla kakelfog?

Rie

Trådstartare
Någon som har gjort det ?
Fundera på att måla kakelfogarna vita till de vita kakelplattorna för att piffa upp ett kök lite. Plattorna har suttit där länge så jag funderar lite på om den vita målan blir alldeles för vit?
Visserligen är kaklet i fint skick, men ändrar det ton med åren?

Någon som har erfarenhet?

Sv: Måla kakelfog?

Det är bättre om du skrapar ur fogarna med en morakniv och skaffar nytt fogbruk, det är inte svårt att göra själv.

Säger samma som mimmi - skrapa rent och lägg i ny fog. Du kommer aldrig att få det snyggt om du målar.

Händiga väninnan gjorde det i sitt kök när hon flyttade in. det var vitt kakel med svarta fogar. Nu 20 år senare är det fortfarande fint i det gamla köket! Så hade det garanterat inte varit om hon målat.

Dessutom är det omständigt och pilligt att måla eftersom du måste maskera och ändå kommer du att råka ut för att du målat på kaklet, alternativt missat att måla på någon fläck.

Nä, skrapa och gör ordentligt.

Tycker tanten

Jag har målat min fog vit. Det finns färgpennor för det ändamålet så det är inte så pilligt som det låter. MEN var noga med att rengöra fogen ordentligt innan du målar på den för annars släpper färgen fort. Min färg har suttit i snart 3 år och det är bara vid spisen det börjar släppa men det är snabbt fixat med ny färg.

Det var det jag hade i åtanke. Tänkte att det kunde ändra kökets utseende litegrann. Från grå fog med vitt kakel till helvitt.

Ska fundera. Vet inte om jag ger mig på att byta fog.

Som keramiker kan jag infoga (;)) att keramik är bland det mest hållbara som människan kan skapa. Har du bra kvalitet på kaklet lever det längre än du själv. Keramiska material bryts inte ner utan förstörs av fysisk åverkan som att krossas eller skavas. Arkeologer daterar t ex sina fynd genom keramik eftersom det ofta är det enda som finns kvar på fyndplatsen när ben, trä och metall har försvunnit. Min lärare sa att vi skulle tänka efter vad vi gjorde för allt kommer att finnas kvar om 1000 år :o. Alltså bara helt apropå:

Liknande trådar

Hemmet Någon Bukefalist som snyggat till ett trist kök? I huset har vi ett nytt men tråkigt kök. Det finns ingen anledning att byta ut det, men...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
10 763
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 454
Senast: Yeah but
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 157
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar