Mål för året

missunshine

Trådstartare
Hej!

Jag undrar, brukar ni också sätta upp mål för det nya året när det gångna året börjar närma sig sitt slut? Och isåfall vad för olika sorters mål sätter ni upp? Är det ridmässigt, hanteringsmässigt osv?

Jag själv tycker det här är jättekul och brukar sätta upp ungefär 8-10 mål för det kommande året och sen utvärdera dessa mål i slutet av året =)

Jag sätter alltid upp mål :) men dock inte årsvis . Har ett större huvudmål som just nu är: kvala till SM (inom 2år)
Påvägen har jag flera delmål. I mars är våran första tävling för året och då satsar vi på att få poäng runt 6,0 (islandshästar). För att klara det har jag mål som att hästen måste vara mjukare i vänstersidan (ska vara klart i januari) och denna månaden är målet bättre kondition. Till mars ska hon kunna ta i, i alla gångarter, vara ren i takten och ha något bättre form i tölt och trav.
Hästen ska även bantas 60kg vilket ska vara klart minst till säsongen 2016 : det året vi också satsar mot SM.

Har egentligen inte så mycket mål och förväntningar på mig och min 7 åring 2015. Jag ska bli tvåbarnsmamma i början av mars så han kommer vila helt från årsskiftet fram tills jag är redo att sätta igång oss igen. Sen får vi träna upp oss i lugn och ro. Beror ju mycket vad det är för slags bäbis vi får om jag kommer kunna rida lika mycket som innan när vi bara haft ett barn. Skulle det vara så att vi känner oss redo i september så är vi med på hemmaklubbens KM mest för att det är kul :)

Annars så har jag som mål att börja med 2 åringen till hösten/vintern när han är 3,5 år! :banana:

Balans, balans, balans :p Jag håller just nu på att lära mig sitta ner i nya medisens stora friesertrav, och det går bra så länge jag rider barbacka och använder manen för att dra mig ner. I sadel med stigbyglar går det inte :angel: Ska börja rida för tränare med henne nästa år och har som mål att börja utvecklas på allvar och komma någonstans i min ridning. Komma upp på LA-nivå skulle inte vara helt fel, men ett LB-program över 60-65 % känns mer rimligt.

Jag har för mig själv ett väldigt övergripande mål: att bli bättre på att rida.
Mer konkret kan vara: under vintern få igång en ny häst så att jag på vårkanten kan börja prova att köra par.
Försöka klara 60% i LA:1 med två eller tre fjordingar lite beroende på deras humör. Om de presterar, försöka kvala på egna meriter i dressyren (men det kräver tre resultat över 60 och det är jag osäker på att mina pållar tänker fixa: en av dem har lätt kapaciteten men humöret är speciellt).
Kanske vara med i en lättare gren på islandshästtävling med Snorri?
Kanske debutera B-nivå i western med min connemara.

Få galoppombytena i språnget att sitta på kbl-travaren och minst en av fjordingarna.
Träna mer körning och köpa en maratonvagn så jag kan leka lite mer. Kanske prova att tävla i brukskörning med två av fjordingarna.
Kanske prova någon CR 80cm på någon av fjordingarna i hoppning.
Testa att vara med på "pay´n´cross" med en kbl-travare.
Förbättra dressyren på kbl-travaren så att jag förhoppningsvis fixar MSV C på över 60%.

Massor av mål, med andra ord.

Jag har mål och massvis av delmål för mina hästar, vis av erfarenhet så blir en del mål lite mer luddiga/övergripande men däremot hanteringsmål och små framsteg är desto tydligare.
Jag lägger en övergripande planering ungefär tre månader framåt som jag följer upp och ändrar beroende på vad som händer, och så har jag några större mål längre fram som är beroende av att de andra går i lås så att säga.

Ja men jag har ungponny så det är ganska lätt att sätta mål från år till år just nu :)

För 2015 är det att genomföra kvalitets och starta en Pay and ride innan året är slut, dvs trygg och avslappnad i alla gångarter.

Jag måste ha mål för annars flummar jag mest runt. :angel:

Detta året har jag haft flera olika mål och jag har faktiskt lyckats nå alla och det beror dels på att jag har satt rimliga mål som faktiskt gått att nå men jag har också lagt ner mycket arbete.

Ett av målen har varit att kunna lasta min häst själv. Första gången jag skulle lasta henne så kastade hon sig bakåt och jag tappade henne så hon sprang iväg. Numera kan jag skicka in henne själv och det känns fantastiskt bra. :)

Jag har haft som mål att komma över min höjdskräck i hoppningen och under hösten hade jag som mål att kunna hoppa bana på 90 cm på träning. Det har vi överträffat och förra helgen hoppade vi 1 m på klubbtävling. Målet för nästa vår är att bli stadiga på den höjden och starta några lokala tävlingar.

Det stora målet för nästa år är dock att starta H90 i fälttävlan och då blir ett av delmålen att rida ett par dressyrtävlingar under våren. Dressyr är vår svagaste gren så där kommer det krävas mycket träning. :p

Ja just det, vi ska ha roligt också. Mycket viktigt mål! :D

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 602
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar