Miedo

Trådstartare
Såhär mitt i natten sitter jag med ridabstinens, så nu tycker jag vi kan samla våra mål för året här :D

Vad hade ni för mål förra året och hur gick det med dem?
Vad har ni för mål under 2012?

Sv: Mål 2012

Förra året hade jag som mål med Ninya att dels ta mig igenom LC:1 på godkänd procent och att få rosett på CR-hoppning (20 cm). LC red jag fyra gånger och alla gånger på minst 60%, hopp-CR däremot har jag fortfarande inte lyckats med.

I år är målen:
LB:1 på godkänd procent
CR hoppning 20 cm
Lyckas genomföra ett enkelt byte
Skritta och trava utan tyglar (med halsring)
Och som alltid försöka rätta till min sits och förbättra vår form tillsammans.

Jag tror faktiskt inte jag hade något direkt mål med 2011. I vilket fall som helst blev inget som planerat pga min graviditet och att jag inte kunde rida alls så länge som jag hade tänkt mig.
Komma igång ordentligt med ridningen. Även om "allt" sitter kvar vill jag träna upp tajmingen och känslan så jag rider lika bra som innan. Har ingen egen ridbar häst men hade gärna hjälpt vänner och bekanta med deras hästar.

Målet med min egna häst (f-10) är att hon ska fortsätta växa och utvecklas lika trevligt som hon gör nu.

kl
Förra året hade jag enbart som mål att komma igång med ridningen. Tyvärr gjorde min dåliga rygg att jag till slut fick sluta rida lektion då jag fick för ont.
2012 är det nya tag och jag hämtar ny häst nästa helg. En liten tjej som inte är igång utan haft föl och tanken är att vi försiktigt ska komma igång tillsammans. Hoppas att min rygg ska gå med på ridning oftare men i mindre doser.
Vad jag kan sätta för mål för oss vet jag inte förrän hon är hemma och börjar komma igång. Men kanske om allt går bra ngn start men det är bara en jättebonus om det går så långt och inte ett mål i den bemärkelsen. Jag klarar nämligen inte nedsittningen i trav som det ser ut idag.:(
Om inte ridningen skulle fungera för mig så låter vi betäcka henne i vår.

2011
Tävling
Mål att Kvala Msv A
Lära mig att tävla, många starter
Ridning
Rida fler hästar
Förbättra min känsla
Förbättra min inverkan
Uppnått!!

2012
Har haft möte med min coach/mentor/tränare i förra veckan, detta kom vi fram till.
tävling
-ej under 60% i Msv b
-starta Msv a

Träning
-träna fler ggr för Gerd haussman
-Rida fler hästar
-Förbättra men inverkan och bli än mer teknisk
-Serierna ska bli bättre
-tämja fio
-Rida in fio

Ha kul och hålla oss friska!

Jag minns faktiskt inte vad jag hade för mål förra året :o
Vi hann bara med en enda dressyrstart och gjorde 64% och placering i MsvB5. Det är jag sjukt nöjd med :)
Sen blev pålle skadad och målet för i år är bara att han ska komma igång igen i gammal god form.

Lilla hästen, som jag bara har haft sen i november, ska få komma ut och titta på dressyrstaket för första gången om två veckor - ska bli väldigt spännande att se vad han säger om det :D
Så innan jag vet vad han säger om själva tävlingssituationen tänker jag inte bestämma några mål. Men träningsmässigt kommer han nog att vara klar för MsvC till sommaren :idea:

Förra året var mitt mål att under hösten debutera LA med min häst, men det fick ändras sen när hon skadade sig och nu är ute hos fodervärd -betäckt och fölar i Maj ^^
Då övergick målet i att hitta en bra häst och det gjorde jag...

Mål för 2012 är att försöka komma ut på nån liten tävling under våren och sen till hösten rida Breederskval med så bra resultat som möjligt.

Kunna göra en kontrollerad och korrekt halt - check
Fatta rätt galopp - check
Övergångar, kvar i form - check
Godkända procent i LC/LB - check

Årets bonus: en delad 6'e placering i hoppning :)

Arbeta i en högre form
63-64% i LC/LB

2011 innehöll inga hästmål. 2012 har första målet DEFEND DOCTORAL DISSERTATION (det står med stora gröna bokstäver på fyra post-its på min sovrumsdörr :rofl:). Andra målet är FIND HORSE. :D

Så ja, 2012 skall jag hitta en häst att rida regelbundet på, så fort det andra delmålet är avklarat. 2013 kanske jag kan ha målet att tävla? :idea:

Känns ganska skönt att inte ha några enorma hästambitioner när det akademiska livet är så fruktansvärt stressigt just nu. Jag är emellertid övertygad om att tre dagar efter disputation (heter det så på svenska?) så kommer jag vara ute i stallet med nosen i tävlingskatalogen och tjata på min tränare om att få låna en av pensionärerna för att rida en First level. :angel:

Förra året var målet Kvalitén och att debutera på tävlingsbanan (hästen alltså, jag har varit med förr), och båda målen uppnåddes.

I år skulle jag väldigt gärna vilja rida Scandinavian Open i Falsterbo, det skulle vara så himla kul! Så vi ska iallafall ut och rida LA på regionala tävlingar om det går som det är tänkt, man vet ju aldrig.

Mitt mål för 2011 var att göra minst en start i LB. Nu slutade det istället med en sprängfraktur i kotan i juni med avlivning som utgång så mitt mål för 2012 är att inte ta allt så förbannat för givet... :cry:

Förra året hade jag som mål att nå godkänt i LB och LA, vilket jag uppnådde.

Årets mål är att rida LA:P1 på godkänd nivå, och för hoppningsvis kvala nationellt.

Först och främst att få en friskförklarad häst.Det uppnåddes i Juni och sedan var mitt mål att komma ut lite på lokal LC nivå samt debutera LB helst med godkända resultat.Det målet blev mer än uppfyllt då vi var placerade på 4 av 6 starter.3 LC och 3 LB. Samt att vi fick upp procenten till 65% i LC'n andra starten.LB låg vi på ca 60-62% i alla starterna.:D

Målen för 2012 ser ut så att ligga kvar samt förbättra resultatet.Till sommaren vill jag ha debuterat LA och få ca 65% i LB.Sen hösten ser jag väll att vi helst ska ligga på godkända poäng i LA.:laugh:

Drömönskan är väll att testa på en LA:P1'a.*hoppashoppas* :crazy::angel:

Mål 2011?
Starta msv b med stora hästen, vildponnyn hade jag nog inget specifikt mål mer än att få fram till bettet..
ingen av dom uppfylldes, tappade en vääldans massa motivation från hösten och framåt.... tävlingarna med ponnyn gick sakta uppåt tills dom gick käpprätt ner...

Mål 2012
starta msv b med stor hästen, samt någon hopp clear round. Med ponnyn? Få avslappnad och framme till bettet.... Känns som ett evighetsjobb.. som det ser ut idag har jag inte gjort någonting med den, men har egentligen uppnått en massa... vilket för mig säger en del om hur fantastiskt svår den är att rida...

Vill träna upp mig själv så att jag är 'tillbaka' där jag en gång varit, nu är jag inte alls lika snabb och känslig (till att känna problemet eller så) som jag har varit... men så har jag heller inte tränat något vidare bra på sist halvåret... Sedan ska jag sälja stor hästen när jag uppnått mitt mål (anledningen till att han köptes egentligen). Sedan får jag se hur jag gör med ridningen, hade gärna köpt mig en mera skolad häst (typ msv a, st george) (eftersom jag inte riktigt haft en 'färdig' häst någon gång) men får se hur fasen ekonomin ser ut.... har en liten ungponny på g som kommer att bli rolig, men ska ju inte direkt göra något än, fyller 3 i år och ska nog betäckas = )

Hjärt :cry:

kl

Hade inga mål direkt för 2011.

I år blir jag glad om jag lyckas ta mig innanför ett par dressyrstaket vid något som i alla fall kan liknas vid en tävling.

Jag fick en ny häst i augusti 2011. Han har tidigare gått t.om. LA med placeringar och startat MsvC.

Mitt mål 2011 var då att starta LA på godkända procent och tävla så mycket möjligt.
Vi tävlade t.om. LA:3 och red ihop strax under 60% första gången och 62% andra gången.

2012 är mitt mål att starta MsvC så tidigt som möjligt i vår. Fortsätter allt att gå bra och vi kvalar MsvB så vill jag starta det i höst. Sen får vi se vart det bär! :angel:

Måll 2011 : starta 110 hopp och LB dressyr med ok resultat. I dressyren lyckades vi tom ta en placering så det är jag nöjd med men hoppning blev det bara några 100 cm starter, hästen var halt ett par månader i somras så jag avvaktade då med hoppningen.

Mål 2012: starta 110 hopp och LA dressyr med ok resultat. Med ok resultat menar jag väl helst inte under 60% men självklart siktar vi högre.

Mål på längre sikt: Jag och hästen ska kunna starta lätta klasser i både hoppning och dressyr utan att göra bort oss helt. Ett annat långsiktigt mål är också att jag ska lära mig mer och försöka förstå min häst och ridningen mer, så att jag blir en bättre ryttare.

Dialhard, vad tråkigt!

Jag och tanten ska försöka starta msv C (om träningen fortsätter att gå så bra som nu så höjer jag nog målet till att starta msv c med godkänd procent).
Sen ska vi även försöka kravla oss runt några 1 m hoppningar + se om vi kan hitta några fälttävlansträningar i sommar men det kanske inte hör hemma här även om all ridning väl är dressyr.

För min egen del gäller det att hitta någon sorts dressyrsits igen, som det är nu kan jag sitta still men inte så mycket mer :o . På det så måste jag öva upp min avståndsbedömning på hinder som totalt försvunnit.

Hade inga mål förra året mer än att vi skulle försöka komma ut och tävla utan att hästen försökte springa hem igen och det gick helt klart över förväntan då vi startade LC-LA med ok procent och hästen var mestadels cool.

Kvala till Msv A. Uppnådde inte det målet. Vi var så sabla nära att det är galet irriterande!
Fler ritter över 60 % än under 2010. Klarade det med råge! :banana:
En ritt över 70 %. Klarade det inte riktigt. Läg nära på 68,9 % i alla fall. :)

Vi ska ta ett steg tillbaka i klasserna och focusera på gunder och träning igen, så jag försöker att inte sätta för höga mål. Kommer att låta bli Msv B under våren och vi får se om jag tycker det känns bra i höst om vi startar några högre klasser då.

Så konkreta mål är att sätta bakdelsvändningarn/skrittpirutterna.
Kontrollera skritten och undvika taktinslag.

2011 var mållöst för min del tills att pållan klev in i mitt liv och det som återstod av året var att lära känna varandra och det blev mycket tömkörning.
I år är målet en häst som är avslappnad i alla tre gångarterna med ryttare på ryggen och till slut arbetar i en god form.

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 016
Senast: shebeen
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 684
Senast: Takire
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
650
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
389
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka