Thaliaste

Trådstartare
Funderar över det här med mäklare. I samband med att jag tittar på nytt boende har jag på sista tiden träffat många olika mäklare och slagits av vilken skillnad det är mellan dem. Även när/om jag ska sälja så blir det ju ett val som kräver lite tanke. Hur väljer man? Och skulle man verkligen avstå från köp av ett objekt man gillar pga att man ogillar mäklaren?

Vilken roll har hen haft för att ni ska köpa lägenhet eller hus? Har ni avstått någon gång från att buda på en lägenhet pga mäklaren? Jag har alltid sagt att förtroendet är det viktigaste vid försäljning, att mäklaren och jag har samma tänk inför vårt samarbete. Men skulle jag då välja bort en mäklare som kan visa att hen sålt mycket och till högt pris men som jag inte klickar med, mot en annan som "känns bra" men som sålt mindre och till lägre pris? Och hur viktigt är storleken på mäklarbyrån? Går en mäklare som ger engagerat och trevligt intryck bort om hen inte tillhör någon av de stora byråerna med stora kundregister? Är fler marknadsandelar/större mäklarbyrå lika med bättre pris som säljare? Är det bättre med en erfaren mäklare som har fått alla frågor som tänkas kan (och förhoppningsvis har svar också) än någon som är helt grön men väldigt engagerad och ambitiös? Är erfaren mäklare lika med tryggare affär som köpare?

Ja, hur tänker ni kring mäklarens roll vid bostadsköp? Både som köpare och säljare :)

Jag väljer gärna någon ny och "hungrig" om jag ska sälja en bostad. Personkemi är ganska viktigt.

Jag hade inte struntat i att köpa ett drömhus för att mäklaren var fel, men jag har flera gånger struntat i att gå på visningar till hus som kanske skulle vara bra för att jag från tidigare erfarenheter upplevt mäklaren som oärlig och svår.

Funderar över det här med mäklare. I samband med att jag tittar på nytt boende har jag på sista tiden träffat många olika mäklare och slagits av vilken skillnad det är mellan dem. Även när/om jag ska sälja så blir det ju ett val som kräver lite tanke. Hur väljer man? Och skulle man verkligen avstå från köp av ett objekt man gillar pga att man ogillar mäklaren?

Vilken roll har hen haft för att ni ska köpa lägenhet eller hus? Har ni avstått någon gång från att buda på en lägenhet pga mäklaren? Jag har alltid sagt att förtroendet är det viktigaste vid försäljning, att mäklaren och jag har samma tänk inför vårt samarbete. Men skulle jag då välja bort en mäklare som kan visa att hen sålt mycket och till högt pris men som jag inte klickar med, mot en annan som "känns bra" men som sålt mindre och till lägre pris? Och hur viktigt är storleken på mäklarbyrån? Går en mäklare som ger engagerat och trevligt intryck bort om hen inte tillhör någon av de stora byråerna med stora kundregister? Är fler marknadsandelar/större mäklarbyrå lika med bättre pris som säljare? Är det bättre med en erfaren mäklare som har fått alla frågor som tänkas kan (och förhoppningsvis har svar också) än någon som är helt grön men väldigt engagerad och ambitiös? Är erfaren mäklare lika med tryggare affär som köpare?

Ja, hur tänker ni kring mäklarens roll vid bostadsköp? Både som köpare och säljare :)
Som säljare kollade jag på hur mäklarfirman sålde andra objekt samt att de inte var för små, en liten mäklarfirma med få objekt känns mindre tryggt än en lite större tycker jag. Gå gärna anonymt på en visning mäklaren håller i innan. Sen är det viktigt att själv engagera sig lite och gå igenom bilder och text så att det känns rätt samt att väldigt noga gå igenom mäklaravtalet innan man skriver på, en del kan ha fula klausuler.

Själv som köpare bryr jag mig nästan inte ett dugg om hur mäklaren presenterar fastigheten, där litar jag bara på egna undersökningar, dokument osv. Men jag tror att för många har mäklaren betydelse.

• Gilla
Reactions: Sar

Som köpare bryr jag mig inte alls om vem som är mäklare, det är husetsom är det viktiga. Vi blev ordentligt osams med mäklaren när vi köpte vårt hus då säljaren uppgett fel tomtstorlek och mäklaren glömt att ta bort mantalen. Han försökte skrämma mig med att vi inte skulle få köpa huset trots att kontraktet var påskrivet då vi inte var nöjda med ersättningen. Jag tyckte inte att det var schysst och stod på mig och det löste sig till slut och blev en riktigt bra affär för oss.

Som köpare bryr jag mig inte alls om vem som är mäklare, det är husetsom är det viktiga. Vi blev ordentligt osams med mäklaren när vi köpte vårt hus då säljaren uppgett fel tomtstorlek och mäklaren glömt att ta bort mantalen. Han försökte skrämma mig med att vi inte skulle få köpa huset trots att kontraktet var påskrivet då vi inte var nöjda med ersättningen. Jag tyckte inte att det var schysst och stod på mig och det löste sig till slut och blev en riktigt bra affär för oss.
Det finns nog många historier om mäklare, den jag anlitade när jag sålde min lägenhet i Lund ändrade olovandes i beskrivningen så att lägenheten skulle framstå som sämre när det var för många som ville ha visning!

Jag väljer gärna någon ny och "hungrig" om jag ska sälja en bostad. Personkemi är ganska viktigt.

Jag hade inte struntat i att köpa ett drömhus för att mäklaren var fel, men jag har flera gånger struntat i att gå på visningar till hus som kanske skulle vara bra för att jag från tidigare erfarenheter upplevt mäklaren som oärlig och svår.

Kan du ge något exempel på vad det är? Jag kan i och för sig tänka mig att det blir viktigare när man kollar på hus att känna trygghet med mäklaren, å andra sidan är hus mer unika och fastnar jag för ett särskilt har jag svårt att tänka mig att jag skulle avstå från köp pga mäklaren. Jag har dock bara erfarenhet av lägenheter, standardiserade sådana i områden med många lika, så det är inte jämförbart. Där kollar jag ju upp allt själv med förening etc, så mäklaren känns inte så viktig om än dock jobbigt med mäklare som är dryga eller som inte har så bra koll.

Som säljare kollade jag på hur mäklarfirman sålde andra objekt samt att de inte var för små, en liten mäklarfirma med få objekt känns mindre tryggt än en lite större tycker jag. Gå gärna anonymt på en visning mäklaren håller i innan. Sen är det viktigt att själv engagera sig lite och gå igenom bilder och text så att det känns rätt samt att väldigt noga gå igenom mäklaravtalet innan man skriver på, en del kan ha fula klausuler.

Själv som köpare bryr jag mig nästan inte ett dugg om hur mäklaren presenterar fastigheten, där litar jag bara på egna undersökningar, dokument osv. Men jag tror att för många har mäklaren betydelse.

Har du någon tanke om hur de där "andra" tänker? Varför är det viktigt?

Jag är som du och kollar upp allt som är viktigt för mig själv, men jag har ju bara köpt relativt enkla objekt.

Det finns nog många historier om mäklare, den jag anlitade när jag sålde min lägenhet i Lund ändrade olovandes i beskrivningen så att lägenheten skulle framstå som sämre när det var för många som ville ha visning!

:eek: Ja, det är ju sådana skräckhistorier man vill undvika. Men det är ju svårt på förhand att veta vem som kommer att ge dem...:cautious:

:eek: Ja, det är ju sådana skräckhistorier man vill undvika. Men det är ju svårt på förhand att veta vem som kommer att ge dem...:cautious:
Det gjorde inte så mycket i mitt fall, jag såg det direkt och krävde att hon skulle ändra tillbaka, slutpriset blev väldigt bra men lägenheten var också riktigt fin.

Har du någon tanke om hur de där "andra" tänker? Varför är det viktigt?

Jag är som du och kollar upp allt som är viktigt för mig själv, men jag har ju bara köpt relativt enkla objekt.
Inte egentligen mer än att det kan bero på eget intresse och kunskap hos köparen samt också typ av objekt, ju finare desto viktigare är nog visningen. Men sen har mäklaren betydelse också vid budgivning och annat.

Inte egentligen mer än att det kan bero på eget intresse och kunskap hos köparen samt också typ av objekt, ju finare desto viktigare är nog visningen. Men sen har mäklaren betydelse också vid budgivning och annat.

Ja om man inte kan så mycket själv så kan det ju vara ett skäl till att förlita sig mer på mäklaren, men själv hade jag i så fall hellre försökt hitta någon i bekantskapskretsen eller hyrt in någon kunnig snarare än att lita på mäklarens ord. Många av de mäklare jag träffat har varit alldeles för mycket på säljarens sida alt. bara velat ha en enkel försäljning för att jag skulle lita på att få hjälp där.

Kan du ge något exempel på vad det är? Jag kan i och för sig tänka mig att det blir viktigare när man kollar på hus att känna trygghet med mäklaren, å andra sidan är hus mer unika och fastnar jag för ett särskilt har jag svårt att tänka mig att jag skulle avstå från köp pga mäklaren. Jag har dock bara erfarenhet av lägenheter, standardiserade sådana i områden med många lika, så det är inte jämförbart. Där kollar jag ju upp allt själv med förening etc, så mäklaren känns inte så viktig om än dock jobbigt med mäklare som är dryga eller som inte har så bra koll.

Hade jag hittat ett riktigt bra och unikt hus hade jag inte lagt någon vikt i vem mäklaren var. Vid dessa tillfällen har det varit hus som var bra och intressanta, men inte nog intressanta för att orka med mäklaren.

Vid ett tillfälle var jag tveksam på besiktningen och mäklaren svarade undvikande på frågor som den egentligen borde kunna besvara (Tillstånd till avlopp eller inte).
När det är solklara lockpriser (där mäklaren varit i trubbel för det innan) undviker jag visning eftersom objektet ändå kommer gå för minst 50% över utgångsbud.
Har även lagt ner objekt där mäklaren varit otrevlig i telefon.

Jag har ingen lust med att göra mitt livs största affär med en människa som jag inte litar på inblandad.

När jag sålde sist valde jag den lokala mäklaren som låg 500 meter bort och där var personkemin så bra, proffsig men väldigt trevlig och helt naturlig, inte alls som de man ser på toppmäklarna på tv

För mig, när jag säljer, är det viktigt att mäklaren visat att den får sina objekt sålda och till bra pris. Hen måste vara trevlig och lätt att ha att göra med (vara tillgänglig, kännas angelägen, ge ordentliga svar på frågor). Hen ska upprätta en plan för hur bostaden ska bli såld (inklusive hur hen ska nå ut till rätt målgrupp) och ha en nödplan för om det skulle gå trögt. Hen ska vara noggrann med utformning av mäklarprospekt och anlita en duktig fotograf för att göra bostaden så attraktiv som möjligt.

När jag köper är jag inte alls kräsen med mäklare. Det ska gå långt för att jag ska välja bort ett objekt pga mäklaren. Dock beror det ju på marknaden. Är det överskott på (likvärdiga) objekt till salu är det ju lätt att backa undan och satsa på något annat istället.

Jag tänker att det är bra att ha en realistisk bild av vad en fastighetsmäklare är och kan när man ska köpa och sälja bostad. Jag ser mäklaren som en försäljare med viss administrativ kompetens. De är i regel bra på att snacka. Fastighetsrätt är de i regel rätt dåliga på, byggteknik kan de definitivt inte och ekonomi vette katten om de kan heller.

Om jag ska köpa vill jag ha en mäklare som jag känner är pålitlig. Har tittat på många lägenheter under hösten och har sett många olika i arbete. Det som jag inte tycker om är de som inte kan svara på frågor om grundläggande saker som tvättstuga och de som inte talar sanning. En lägenhet uppgavs i annonsen ligga på ett visst våningsplan men låg i själva verket längre ner och mäklaren blev sur när jag påpekade det.

Nu ska jag sälja min egen lägenhet och har bytt mäklare. Den första gav mig dåliga råd och hade en fotograf som var här i max en kvart. Jag bytte mäklare och den fotografen var här i över en timme och på första visningen kom det fler än vad den gamla mäklaren fått hit på fem visningar.

Som jag skrev innan är det viktigt att noga läsa igenom avtalet med mäklaren när man lämnar en bostad till försäljning. En del mäklaravtal innehåller en ensamrättsklausul och generellt tycker jag inte att man skall acceptera det.

Jag har träffat på en mäklare jag inte skulle ha köpt av (vi hade kört rätt långt för att kolla på huset), möts man av "vart har du föräldrarna då" när man kliver ur bilen som en 30 åring med maken i tåg så känner jag mig avig direkt (speciellt när personen inte har koll på någonting alls när det gäller fastigheten som är viktigt :yuck:). Bilderna såg bättre ut än huset var också tyvärr.

Däremot så sa han några grejer (gällande en större väg som skulle byggas) som fick oss att lägga bud på ett hus neråt gatan som vi kollade på precis innan (vi bokade enbart in en visning eftersom vi skulle åka hela vägen ändå och kunde kolla på allt som var till salu i byn när vi ändå var där). Där hade bilderna varit missvisande åt motsatt håll dock, huset var mycket bättre än bilderna visade. Den mäklaren var också riktigt bra så det var en del av att vi la budet (efter en andra visning), helt ärligt var dock huvudanledningen information från den hemska mäklaren ;)

Vid köp av bostad är det viktigaste att bostaden är rätt, då struntar jag i hur mäklaren är.
Skulle inte bli mycket köpt om jag skulle klicka med mäklaren.
Vid försäljning så hade vi första gången mäklare som tog hutlöst arvode på 80 talet. Tror det är lättare att diskutera arvodet numera. Sen gjort två husförsäljninar privat med enbart banken som hjälp med pappersarbetet för en symbolisk summa. Liksom varför ska en mäklare ha mina pengar.

Jag tycker att det viktigaste är att det känns som att mäklaren gillar objektet. Att dom sätter en värdering som jag själv tycker är rimlig. Att dom har goda förväntningar på försäljningen/ger mig en trygghet om att dom kan sälja till det pris vi vill ha. Och såklart en bra personkemi. Detta när jag säljer själv.

När jag köper har mäklaren inte lika mkt vikt. Jag bedömer själv vad objektet är värt, vad jag kan betala och vilka fel och brister som finns. Den mäklaren vi köpte av sist var ingen hit (men det var iof inte säljarna heller) men vi köpte ändå. Det är ju objektet jag köper. Däremot har man ju varit på visningar där det känns som att mäklaren inte är villig att låta en förhandla med säljaren och det gör att jag drar öronen åt mig och tappar lusten på objektet. Då känner jag att jag inte kommer att ha någon chans att komma in på den budgivningen om det inte går att ha en dialog eller om mäklaren har en nedlåtande inställning till mig som köpare. Då kan jag tappa intresset (eller kanske hoppet?) för objektet och se mig om efter ngt annat. En mäklare ska få både köpare och säljare att känna att de gjort en bra affär. Och att det finns möjligheter.

I den bästa av världar så hade jag önskat att en mäklare var en enormt insatt person som kunde guida både köparen och säljaren genom all praktisk, administrativ och lagmässig snårskog kring en bostadsaffär. Så har jag tyvärr inte upplevt att det är i praktiken. Som köpare bryr jag mig inte så mycket om mäklaren (förutom att det ibland känns som om denne till och med är "ivägen" och bara krånglar till saker). Men som säljare kan en dålig mäklare verkligen ställa till bekymmer...

Den första mäklaren jag anlitade för föräljning av en bostad minns jag inte hur jag valde. Jag tror att jag inte "orkade" bry mig så mycket utan bara kontaktade samma mäklarkontor som jag hade köpt lägenheten av. I alla fall så var det en väldigt försynt sak som inte hade någon plan B för vad vi skulle göra när lägenheten inte hade blivit såld efter första visningsomgången. Vi hittade istället en köpare privat och visade lägenheten själva osv, men i och med avtalet med mäklaren var vi tvungna att "ge" denne dennes provision ändå, trots att mäklaren inte hade bidragit med särskilt mycket alls till försäljningen... Surt.

När jag senare skulle sälja ett hus nära Stockholm så kontaktade jag ett flertal olika mäklarfirmor och jämförde villkor, värdering, priser och arbetssätt, och tog även ut dem till huset för att "intervjua" dem, för att känna av dem och för att det skulle bli rätt. Men trots detta blev det tyvärr ännu mer katastrof än den första... :( Den mäklare som hade verkat helt OK vid "intervjun" visade sig vara en ren katastrof. När det hade varit flera visningsomgångar utan att det hade kommit fram någon endaste intressent och mäklaren verkade väldigt ointresserad och svår att få tag på och ville inte svara på våra frågor, så började vi fundera över om det var något fel, och funderade på att anlita några bekanta för att gå på nästa visning och kolla in hur mäklaren betedde sig. När vi senare hade ett möte med mäklaren för att prata om varför huset inte blivit sålt bröt mäklaren ihop, skrek, sa att vårt hus var osäljbart, mm mm. Mycket ostabil människa. Tydligen hade det ringt in folk till mäklarkontoret som var intresserade av vårt hus men som mäklaren inte "orkade" ta hand om. Vi lyckades få reda på det och fick kontakt med ett spekulantpar som vi (återigen!!) själva fick visa huset för, som då köpte huset. Så svårsålt var det... :grin: Återigen fick vi pga avtalet betala provision till en mäklare trots att denne inte tagit hand om affären. Vi fick senare höra att mäklaren tydligen hade brakat ihop totalt och gått in i väggen kort efter vår försäljning, vilket förklarade en hel del, men det var ju tråkigt att det kostade oss kanske uppåt en halv miljon som vi tvingades gå ner i pris när huset legat ute på marknaden "för länge"... :(

På grund av dessa erfarenheter är jag personligen ganska skeptisk till vad mäklaren gör för nytta egentligen... Och då hade jag ändå försökt vara ytterst noggrann vid valet av andra mäklaren. :(

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
810
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 953
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka