I den bästa av världar så hade jag önskat att en mäklare var en enormt insatt person som kunde guida både köparen och säljaren genom all praktisk, administrativ och lagmässig snårskog kring en bostadsaffär. Så har jag tyvärr inte upplevt att det är i praktiken. Som köpare bryr jag mig inte så mycket om mäklaren (förutom att det ibland känns som om denne till och med är "ivägen" och bara krånglar till saker). Men som säljare kan en dålig mäklare verkligen ställa till bekymmer...

Den första mäklaren jag anlitade för föräljning av en bostad minns jag inte hur jag valde. Jag tror att jag inte "orkade" bry mig så mycket utan bara kontaktade samma mäklarkontor som jag hade köpt lägenheten av. I alla fall så var det en väldigt försynt sak som inte hade någon plan B för vad vi skulle göra när lägenheten inte hade blivit såld efter första visningsomgången. Vi hittade istället en köpare privat och visade lägenheten själva osv, men i och med avtalet med mäklaren var vi tvungna att "ge" denne dennes provision ändå, trots att mäklaren inte hade bidragit med särskilt mycket alls till försäljningen... Surt.

När jag senare skulle sälja ett hus nära Stockholm så kontaktade jag ett flertal olika mäklarfirmor och jämförde villkor, värdering, priser och arbetssätt, och tog även ut dem till huset för att "intervjua" dem, för att känna av dem och för att det skulle bli rätt. Men trots detta blev det tyvärr ännu mer katastrof än den första... :( Den mäklare som hade verkat helt OK vid "intervjun" visade sig vara en ren katastrof. När det hade varit flera visningsomgångar utan att det hade kommit fram någon endaste intressent och mäklaren verkade väldigt ointresserad och svår att få tag på och ville inte svara på våra frågor, så började vi fundera över om det var något fel, och funderade på att anlita några bekanta för att gå på nästa visning och kolla in hur mäklaren betedde sig. När vi senare hade ett möte med mäklaren för att prata om varför huset inte blivit sålt bröt mäklaren ihop, skrek, sa att vårt hus var osäljbart, mm mm. Mycket ostabil människa. Tydligen hade det ringt in folk till mäklarkontoret som var intresserade av vårt hus men som mäklaren inte "orkade" ta hand om. Vi lyckades få reda på det och fick kontakt med ett spekulantpar som vi (återigen!!) själva fick visa huset för, som då köpte huset. Så svårsålt var det... :grin: Återigen fick vi pga avtalet betala provision till en mäklare trots att denne inte tagit hand om affären. Vi fick senare höra att mäklaren tydligen hade brakat ihop totalt och gått in i väggen kort efter vår försäljning, vilket förklarade en hel del, men det var ju tråkigt att det kostade oss kanske uppåt en halv miljon som vi tvingades gå ner i pris när huset legat ute på marknaden "för länge"... :(

På grund av dessa erfarenheter är jag personligen ganska skeptisk till vad mäklaren gör för nytta egentligen... Och då hade jag ändå försökt vara ytterst noggrann vid valet av andra mäklaren. :(
Usch vilka tråkiga erfarenheter! Jag måste ändå säga att en mäklare kan göra otroligt mycket! Jag är otroligt nöjd med den vi anlitade sist. Svarade alla tider på dygnet och ordnade allt så otroligt bra. Kunnig, positiv, hjälpsam, anpassningsbar. Vi kunde ta upp kritik och hon förklarade och var så tillmötesgående. Och när vi var oroliga att inte få sålt till utgångspris var hon ett stöd och intalade oss att vi kommer få mer - och det fick vi. Vi kunde rådgöra om allt och hon ställde tom upp med juridiska frågor gällande vårt nya hus som vi köpte av en annan mäklare. Hon hjälpte oss även med deklarationen sen när försäljningen skulle deklareras. 1.5 år senare ringde vi och ville göra en värdering på nya stället och hon mindes oss vid namn direkt när jag ringde. Otroligt personligt och bra bemötande. Och hjälpsam till 1000. Vi hade otroligt mkt hjälp av våran mäklare, värt varenda öre. :)

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
810
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 953
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka