Mäklare eller privat?

turbofling

Trådstartare
Vad finns det för för och nackdelar med att köpa via mäklare eller att köpa privat?

I detta fall rör det sig om bostadsrättsradhus och vi kommer inte behöva ta lån för att köpa.

Sv: Mäklare eller privat?

Mäklaren är friskriven från alla ev. fel som finns på huset. Det mesta ingår i er undersökningsplikt. Läs på om det.

Annars är de bra på att skriva kontrakt och papper och hålla reda på handpenning och sånt ;)

Man kan ju göra så att man köper privat, men att man anlitar en mäklare att skriva kontraktet. Det är värt någon tusenlapp.

Vi kommer inte ta lån, utan betala direkt. Då har väl inte banken något med det hela att göra?

Som Ramona redan sagt, fördelen med mäklare är att mäklaren har ansvar för att alla papper blir korrekta, men förmedlas inte bostaden via mäklare så kan man ju anlita mäklare för just kontraktskrivningen.

Det relevanta måste ju vara vad ni köper och inte hur det säljs. Ert ansvar angående undersökning är densamma oavsett. Köp det ni vill ha oavsett om det är via mäklare eller inte, se bara till att undersöka det ordentligt och att kontrakten blir ordentliga.

Förresten, är det Sverige vi pratar om nu? Så det inte är Österrike tänkte jag, för då är det lite annorlunda.

Det behöver ju inte per automatik bli billigare att köpa privat.
Säljaren står ju för mäklarkostnaden och det är ju inte säkert att en mäklare kan ge ett högre pris.

Säljaren tar ju mäklararvodet ur försäljningspriset. Brukar vara ca 5% eller liknande. Så säljer man ett hus för 1 miljon med mäklare kan man lika gärna sälja det för 950.000:- utan mäklare.

Man kan ja...
Men säljaren vill ju så oftast få ut så mycket som möjligt sitt hus, med eller utan mäklare.
50´000 mer att stoppa i fickan är ju inte heller så dumt.
Fördelen med att sälja med mäklare är ju att mäklaren har bättre möjlighet till marknadsföring vilket leder fler intressenter och ger ett högre slutpris. Därav blir det oftast högre pris vid försäljning via mäklare, inte för att säljaren väljer att sälja till ett lägre pris för att denne ser som så att det inte behövt betala mäklarvode.
På vissa platser är det då inte heller lönt att sälja med mäklare eftersom att mäklaren inte kan frambringa ett högre pris. Ska man sälja får man ju ta ställning till om man tror att mäklaren kan höja priset med motsvarande provisionen, eller om man ändå tycker att det är värt det för att slippa gör jobbet själv.
Proivsionen varierar, 2-7% kan ses som normalt beroende på var det är, lägre i storstäderna och högre i glesbygden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
806
Senast: MiniLi
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 268
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka