Makaber fråga, men vad händer med död häst liggande i väntan på kadaverhämtning?

Alexandra_W

Trådstartare
Om fel forum - säg till.

Sorry för makaber fråga, men veterinären kunde inte ge något bra svar mer än att "det är bästa årstiden för det i alla fall".

Men förutom likstelhet, vad händer - och hur fort - med en död häst som ligger ute nu (ligger på mark men täckt med presenning)?

Det är några minusgrader på nätterna och plusgrader (2-7 typ) på dagarna.

Sv: Makaber fråga, men vad händer med död häst liggande i väntan på kadaverhämtning?

Inte så mycket om det inte är väldigt varmt då det kan börja lukta en hel del.

Likstelhet blandat med avslappnad klump är min erfarenhet vid de här temperaturerna de gånger jag varit med om häst som fått ligga över en helg tex

Sv: Makaber fråga, men vad händer med död häst liggande i väntan på kadaverhämtning?

Stel - slapp - gasfylld- stank.

Inte så mycket om det inte är väldigt varmt då det kan börja lukta en hel del.

Likstelhet blandat med avslappnad klump är min erfarenhet vid de här temperaturerna de gånger jag varit med om häst som fått ligga över en helg tex

Men inte börjat lukta eller svällt upp eller något?

Absolut tidigast han kan hämtas är ju på torsdag, men det är ju tyvärr inte alls säkert att det blir på torsdag. Men då går det att få kontakt med dem och höra när de kan hämta. Jag vet inte vad jag gör om de inte kan hämta torsdag eller fredag, det är ju tre dagar helg igen sen :(

Stel - slapp - gasfylld- stank.

Jo, men hur lång tid tar det för det ska bli de olika stadierna?

Vad som händer med en död kropp (oavsett sort) har jag koll på. Men inte hur fort/långsamt det går.

Svällt lite möjligen men någon vidare lukt har jag inte känt till såvida det inte varit högsommar, man behöver ju kanske inte gå dit varje dag heller för att kontrollera och tex se till att kroppen kan förvaras en bit bort.

Själva nedbrytningsprocessen startar väl rätt fort egentligen? Har för mig att det handlar om timmar
men att man inte ser nåt direkt sådär utifrån/fysiskt helt så att säga på ett par dygn

Senast ändrad:

Svällt lite möjligen men någon vidare lukt har jag inte känt till såvida det inte varit högsommar, man behöver ju kanske inte gå dit varje dag heller för att kontrollera och tex se till att kroppen kan förvaras en bit bort.

Själva nedbrytningsprocessen startar väl rätt fort egentligen? Har för mig att det handlar om timmar
men att man inte ser nåt direkt sådär utifrån/fysiskt helt så att säga på ett par dygn

Det fanns inte så många val ang plats, så ligger på stallplan. Så passerar gör jag ju flera ggr per dag, däremot har jag inga som helst planer på att göra mer än passera om jag inte behöver (lite nojig för att vilda djur ska försöka komma åt, dra i presenningen eller så, men förhoppningsvis är det bara noja)

Men då låter det ju som att om de bara kan hämta på torsdag, senast fredag, så ska det inte vara några större "problem".

Usch, måtte jag aldrig behöva ha en död häst hemma över storhelger igen ;(

Supersnällt att du tar dig tid att svara, och det minskar oron och ångesten.

Senast ändrad:

Händer inte så mycket som sagt på några få dagar i dessa ändå svalare grader i relation gradmässigt så att säga.

är du orolig för vilda djur, sätt marschaller nattetid......

Händer inte så mycket som sagt på några få dagar i dessa ändå svalare grader i relation gradmässigt så att säga.

är du orolig för vilda djur, sätt marschaller nattetid......

Jag har satt en marshall faktiskt, så skönt om det kan hjälpa. Dock är brinntiden bara 4 h på dem såg jag =/

finns ju marschaller med lååång brinntid så skaffa sådana om du är orolig. sätt på alla fyra sidorna om pressenningen på avstånd från den och hästen.

tråkigt med hästen :(

Jag har haft en ponny liggandes under presenning i 4 dagar. Det var i oktober. Jag var också rädd för att djur skulle komma fram men det gick bra.

De sväller rätt mycket tyvärr..

Sedan har jag haft älskade gamlan död i boxen under ett ½ dygn och hon började också svälla, likaså Indy när han också fick ligga ½ dygn. Det går ganska fort.

De makabra i det hela så har jag som är hysteriskt blödig inte haft några som helst problem med att ha dom hemma fast de varit döda. Däremot har jag inte stått ut med att se när de blivit hämtade. :(

Lastning vägrar jag se, oavsett om de är "nydöda" eller ej.

Men låter ju betryggande det ni säger, jag är nojig som sjutton.

Har jag tur, så hämtas han ikväll - det vore otroligt skönt! Jag ringde ju Lantbrukstjänst strax innan 16 för att beställa hämtning. "Kundtjänsten" sa att de skulle meddela entreprenören så skulle han ringa upp. Sen ringde kundtjänst tillbaka och sa att entreprenören tyvärr gått för dagen, åter torsdag morgon, men att de meddelat hämtningen så han borde ringa direkt torsd morgon.

Nu ringde chauffören , för att berätta att han inte kunde lova men att han skulle göra allt han kunde för att hämta idag, bara han hann med och hade plats. Så hoppas hoppas, det vore väldigt skönt, milt sagt.

Ang djur förresten så sa han, och de borde ju veta "sådana där" att det inte var någon risk att några djur, förutom grävlingen ("Det är en jävla sate den") skulle ens fundera på att röra kroppen om den så inte blev hämtad idag. Kändes skönt att höra.

Jag hade en häst som avlivades på valborgsmässoafton och tillståndet för nedgrävning blev klart tre dagar senare så hästen blev liggande i boxen drygt tre dygn. Nu var det ju varmare då men han svällde upp ganska ordentligt vilket var obehagligt men ingen lukt.

Beklagar din förlust.

KL
Underbara lantbrukstjänst hämtade honom sent ikväll, så jag slipper oroa mig både för djur och vad som händer med kroppen. Men stoet tack för alla svar - och kan vara bra att veta för framtiden. Även om jag hoppas slippa ha häst liggande så kan det ju hända.

Nu är det ju inte aktuellt längre, men ändå...

Det är kylskåpstemperatur ute, vilket gör att nedbrytningsprocesserna är betydligt långsammare än vid varmare väderlek. Jag tror inte det skulle hända särskilt mycket alls just nu, om man hade en död häst liggande ute i några dagar. Jag menar, julskinkan klarar sig ju många dagar i kylskåpet. Det är bara köttfärs som härsknar fort, eftersom en såpass stor del av dess yta varit i kontakt med syre (och möjliga bakteriolusker) då den maldes.

Nu är det ju inte aktuellt längre, men ändå...

Det är kylskåpstemperatur ute, vilket gör att nedbrytningsprocesserna är betydligt långsammare än vid varmare väderlek. Jag tror inte det skulle hända särskilt mycket alls just nu, om man hade en död häst liggande ute i några dagar. Jag menar, julskinkan klarar sig ju många dagar i kylskåpet. Det är bara köttfärs som härsknar fort, eftersom en såpass stor del av dess yta varit i kontakt med syre (och möjliga bakteriolusker) då den maldes.

Skillnaden med helkropp är alla bakterier från mag-tarmkanalen som "goes bananas" när de börjar läcka ut ur tarmen. Muskler ruttnar inte så fort men de inre organen gör det. Feta och/eller tjockpälsade djur (får t.ex) ruttnar fortare eftersom kroppen håller värmen längre. Men precis som du säger så är det kallt ute och det hinner inte hända så mycket mer än att tarmarna blir fulla med gas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 198
Senast: Hedinn
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 258
Senast: LenaH
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka