majsvälling?

M

Mithra

vet inte om ni minns den andra tråden med de 4a kattungarna som var nästan döda. Nu har de fått kattmjölksersättning i 9 dagar, gått upp i vikt och är pigga, är 4 v idag och har börjat smaka lite på nötfärs, och royal canins babycat torrfoder.
Hörde av någon som sa att man kunde ge dem majsvälling istället för ersättningen nu när de har blivit lite äldre. Stämmer detta? Eller kan man ge lite både och? Majsvälling är ju ett billigare alternativ, ersättningen är ju riktigt dyr, men det ska ju inte vara så att de blir dåliga! Då¨fortsätter jag med ersättningen så klart!

Sv: majsvälling?

Jag tror inte att du skall byta ur ersättningen än. Fortsätt med den. Jag har gett mina majs välling men då har dom varit större.

ok, då fortsätter jag med ersättningen. När gav du majsvälling ifrån?

Grattis :banana: Vad roligt att de klarat sig :)
Otroligt vad sega såna småttisar kan vara
Härligt, kramar till alla kisssarna :bump:

Majsvälling innehåller ingen näring för katter. En del brukar ge de när de ska intriducera kattungarna till att äta egen mat, men den fyller inget annat syfte än att få dem att lapa.
Ge mjölkersättning tills de kan äta själva helt och hållet, ge då istället mat avsedd för katter.

tack!!:D visst är det roligt, trodde aldrig att de skulle klara sig , de var ju så illa däran, men som sagt...vad sega de är! Nu har de börjat leka och busa med!

ja självklart får de mat gjord för katter, något annat har jag aldrig gett! Tänkte mig mest majsvälling som kompliment när de börjar äta mer riktig foder.

Mithra skrev:
ja självklart får de mat gjord för katter, något annat har jag aldrig gett! Tänkte mig mest majsvälling som kompliment när de börjar äta mer riktig foder.

Det är helt onödigt att komplettera med något som inte ger någon näring alls. Majsvälling innehåller ju mest kolhydrater, och katter är ju köttätande djur och har inga som helst behov av kolhydrater.

Det skulle vara ungefär som att ge köttbullar som komplement till hästars mat... :crazy: ;)

jasså... det var faktiskt djursjukhuset som sa att de skulle ha det senare. jaja..men det är ju sant som du säger om kolhydraterna, jag fortsätter med ersättningen !:smirk:

När de blir större kan du ge dem naturell yoghurt. Jag gav mina små barnvälling efter mjölkersättningen och de blev inte sjuka av den:smirk: .Sen ville de helst ha samma mat som mamma.

ja , jag har gett majsvälling till dessa smås morföräldrar, som också var flaskuppfödda, minns att jag bytte från ersättningen när de var ca 5-6 v, och de är friska och fina, men man vill ju så klart att de ska ha det bästa.
naturell youghurt...det har jag aldrig hört innan, tack för tippset!

morföräldrar, nu lät det ju som om det var inavel, mormor och hennes bror, menade jag.:D

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hoppas på uppehållsväder i eftermiddag. Permon på laddning, spinnande katt i knät... Jag ska ta en sväng mot Hovsta i em (utan...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar