Majskolv el majskorv?

I USA så förekommer en variant av "varmkorv med bröd" där korven är inbakad i majsmjölsdeg. Denna maträtt heter "Corn dog". I direkt översättning blir det ju "majskorv".
Det ordet bör reserveras för den maträtten.

Majsens ax eller fruktställning heter "majskolv" och inget annat.

Se så många citationstecken jag fick tillfälle att använda!😊
 
Om det skulle finnas en jättegod korv gjord av majs (inte alls otänkbart) så skulle den knappast kunna marknadsföras som majskorv eftersom det rimmar på något annat, just det ja, och många som hör lite dåligt skulle fatta fel och bli förvirrade. Men många femåringar skulle jubla.
Jag röstar för Corn dog som namn på den korven.
Hälsningar Vegetarian
 
Om det skulle finnas en jättegod korv gjord av majs (inte alls otänkbart) så skulle den knappast kunna marknadsföras som majskorv eftersom det rimmar på något annat, just det ja, och många som hör lite dåligt skulle fatta fel och bli förvirrade. Men många femåringar skulle jubla.
Jag röstar för Corn dog som namn på den korven.
Hälsningar Vegetarian

Fast corn dog är varmkorv som friteras i en smet av majsmjöl, så det vore inte heller nåt vidare bra namn
 
Åååh, avkomman kallade ostbågar/ostkrokar för maskrosor när hen var pyttis :love:

On Topic
Majskolv, förstås. Har aldrig hört någon säga majskorv, såvitt jag minns :)
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 116
Kultur Någonting som mitt minne säger inkluderar en Peugeot och ett lik i dess bagage, svenska. Kan inte garantera att mitt minne stämmer...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Sryoqwe
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp