Majbrasor... Djur?

gul_zebra

Trådstartare
Är det fler än jag som brukar leta igenom majbrasor varje år så inga djur blir innebrända? Har ni någonsin hittat några djur? Vad gör ni då med de, släpper ni ut de en bit bort eller tar ni hem och släpper ut sen, något annat? Vad är egentligen bäst att göra i det fallet?
Har nämnligen inte hittat några djur tidigare år och kom att tänka på det idag; Vad gör jag om jag hittar ex igelkott? Borde jag ta in den och släppa ut den i samma område dagen efter när allt är lugnare? Borde jag släppa ut den en bit bort direkt och försöka hålla koll så den inte traskar tillbaka? Fixa en ny hög inne i skogen och sätta dit kotten?

Bra fråga! Ha, har aldrig tänkt på d... Skulle nog ta hem den å ha den i en hage/utebur/lekstugan hemma över natten å stoppa tillbaka den när d e lungt dan efter...

Ja det borde egentligen vara det bästa. Raketerna är ju väldigt skrämmande för de små liven och inne hörs det ju inte lika tydligt. Fast samtidigt kanske de stressas av fångenskapen sådär..? :confused:

Risken m å bara flytta den en bit är juh att den går tillbaka... men ja har egentligen ingen aning om vad som är mest stressande... kottar känns juh ganska svårstressade men va vet ja...

Jo precis. Man kan ju stanna och hålla koll men hur kul är det att stå där i evigheter på en skala..? :crazy: Tur att vi har en utebur hemma iaf, ska snart ut. Beror ju på om man nu hittar något och vad det är också. Fast även om jag hade kunnat hålla koll på djuret skulle jag nog inte släppa ut det där ändå, det är smockat med idioter häromkring som mer än gärna sparkar ett litet djur sönder och samman som brukar gå dit... Samtidigt som många av de är utlänningar med helt andra värderingar och ser det som fullt acceptabelt :crazy:

Kan meddela att jag letade förgäves. Först hittade jag ju inga djur, och tur är väl det :bow: Men sen fick man ju reda på att det inte blev nån brasa i år för varje år är det folk som skjuter smällare bland folk och kastar smällare på andra. Så det tilläts inte i år. :bow:

Jo, vi petade med långa brädor i rishögen igår innan eldningsdax. Inga djur dök upp.
Men hade det varit någonting därinne så hade jag burit iväg denna till en skogsdunge som ligger intill.

Min granne har två igelkottar i en buske, i vars en låda, med öppning, fyllda med halm innuti, i förvar tills de vaknar. De hade visst krupit in i det för länge sedan färdigbyggda bålet och vaknat när det tändes på :(. Men nu sussar de så sött i sina lådor.

Heder till grannen din :bow:

Egentligen borde ju de som ansvarar för det kolla igenom innan. Tror inte att det händer sådär jätteofta att djur brinner inne, men en gång är 2 gånger för mycket... :(

Ja, jag förstår inte varför man bygger bålen så tidigt. Vi har eget bål och vi bygger det precis innan det tänds.

Ena igelkotten var ute och promenerade tidigt morse. :)

Här har vi en egen liten tipp, så folk slänger dit grejer året runt. Efter ett år blir det ett perfekt bål :) Fast det skulle ju verkligen inte skada att typ flytta på bålet innan några meter, sak för sak. Jag skulle iaf gärna göra det, om det inte vore för att det skulle ta hiskeligt många timmar och att jag inte är så stark...

Nej , jag brukar inte göra det , brasorna är alldeles för stora :( Kollar mitt eget skräp som jag slänger på brasan noga iaf

Tror inte att det händer sådär jätteofta att djur brinner inne, men en gång är 2 gånger för mycket... :(
det är faktiskt ett stort problem just maj brasor som stått ute sen hösten för det är väldigt väldigt många igelkottar som övervintrar däri och inte har vaknat än när brasorna tänts.. det är ett av dom större igelkotts hoten här i sverige..
för i tiden när jag var med i djurens rätt så brukade vi gå runt och lägga lappar i folks brevlådor och sätta upp affischer på stan för att folk verkligen skulle kolla alla höga innan dom tände på.. fy va hemskt det måste vara att vakna ur sitt ide mitt i en stor brasa.. :crazy: tycker att det är jätte bra att du kollar högarna innan dom tänds :bow:

Aj då, att det var ett så stort problem visste jag inte :crazy:

Tycker egentligen att det är konstigt att det är tillåtet öht. Iom att igelkottar är fridlysta borde det ju vara ett brott av de ansvariga för brasan om den brinner inne? Ser det som en självklarhet att brasor ska kollas igenom av de ansvariga. Nu är jag ju inte ansvarig och brukar bojkotta brasorna pga inbrända och fyrverkerier men eftersom ingen annan kollar så får jag göra det. Tråkigt värre men vad gör man inte :crazy:

det bästa är ju att inte låta "brasan" stå över hösten och vintern utan att sammla ihop den några dagar innan så slipper man övervintrande små sötnosar som sover däri :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur