Maine coone, norsk skogskatt el siames?

A

Annas

Jag funderar på att skaffa raskatt så småningom! Det finns massor med raser som verkar intressanta och jag kan inte bestämma mig. Det vore snällt om ni kunde berätta lite för- och nackdelar med de olika raserna ovan eller andra raser som ni tycker om! Jag vill ha en innekatt som är kelig, social, vacker och aktiv (inte bara soffprydnad). Som jag har uppfattat det blir skogisen och coonen blir oftast väldigt stor och har ett läckert vilt utseende vilket jag gillar, medan siamesen är mindre och smäckrare men med en väldigt vacker färg på päls och ögon.

Berätta mer!!! :bow:

Siameser som jag träffat är mycket aktiva och sällskapliga....och pratiga. :]
Norska skogisar är nog lite mer 'soffpotatisar'. Gosiga men lite blyga för främlingar.
Men sen är det väl svårt att generalisera en hel ras... alla individer är ju olika. Sedan spelar man själv en stor roll i hur katten blir som vuxen. :)

Vill inte hålla med om Skogisen är en "soffpotatis". Kan förvisso vara lite "främmande" mot nya människor, men det tycker jag istället tyder på klokhet. Jag låter mig inte heller klappas av kreti och pleti! Hos mig står det 8 -10 katter på bordet då det ringer på dörren, bäst och kolla om det är någon kändis! Skogisen är sällskaplig, aktiv och läraktig, kort sagt en underbar ras! :bump:

Generellt sett:
Siamesen är mycket aktiv, befinner sig gärna högt som lågt, mycket pratsam och trivs inte om den lämnas ensam (ofta enmanskatt).
Maine coone sägs vara sällskaplig och trofast, inte så pratiga men med ett härligt "kvitter" (låter helmysigt). Relativt lättskött päls då den inte har så mycket underhull.
Skogisarna vet jag inte så mycket om, men de har en krävande päls :crazy:

Både maine coone och skogisar kan bli rätt stora, honorna kan väga upp mot 6-8kg tror jag. Siamesen är som sagt en smäckrare ras. Vet inte hur det är med rasbundna sjukdomar, nån annan?

Måste nog också hålla med om att även om skogisar och maineisar hör till de lugnare raserna, är det mycket individuellt!

Måste bara flinka in, jag tycker inte att skogisarna har en krävande päls.
Mina går ute på våran innätade altan när dom vill (dom blir ju ofta mer tovig när dom är ute) och om jag borstar igenom dom varje vecka så är dom garanterat tovfria.
Och då har mina ovanligt mycket päls.

Jag har en blandis (siames-huskatt) och hon har mycket av det siamesiska i sig, pratig (snackar hela tiden) och vill hela tiden vara högt uppe och klättrar å har sig, jag måste säga att det är verkligen en alert ras (nu har jag inte träffat på en ren-rasig siames, men jag tror nog att den är lik min lill Semi), å jag gillar mer korthåriga raser (förutom min lilla rävsvans Taringa som är en somali :love: :love:) så köper man sig en siames så har man nog en pratglad kompis för livet :love:

jag skulle valt simaes! Har dock ingen erfarenhet av coon.
Har två siameshanar hemma och bättre katter kan man itn eha dem är otroligt personliga,pratiga,roliga och busiga. Väldigt smarta.Vi har även vanliga bondkatter och en skogskatt och om man jämför dem med siameserna så går det inte ens att jämföra! Siameserna är som små människor och vinner lätt.

Prova då att skaffa Dig en SKOGKATT det kan vara det som gör skillnaden. :angel:

Siamåns kontra skogis beror lite på hur man bor också!! Kan säga att det hade inte uppskattats om jag hade haft siamånser i lägenheten. Här är väldigt lyhört och siameserna är inte kända för att vara lågmälda! :angel:

Ingen har klagat på min siakille ännu..... :D
Jag röstar för siames!! :D :D

Halloj! Som stolt skogis ägare kan jag säga att de har en lätt päls. Den är konstruerad så att den skall hålla sig fin även under de svåraste förhållanden då annars katten kan frysa ihjäl om den är ute och har tovor o.dyl.
Självklart krävs ändå viss skötsel som på ALLA djur.
De är mycket trevliga sällskaps sjuka och iallafall mina kissar är då inte rädda för främmande; häromdan var jag och skulle chipmärka min 10 mån. hane, vet fick byta nål (tjock som en tunn spik!!!) för hon var klantig,,, när pinan var färdig gick katten spinnande fram och började gosa med veterinären!! Hon blev verkligen förvånad!!!
SÅ JAG REKOMENDERAR SKOGISAR!!! :bow: :bow: :bow:

Inte anti

Nej nej jag menade inte alls att det skulle vara något negativt med att vara avvaktande mot främlingar. Inte heller att de inte gör annat än att ligga på soffan. Det var mer en jämförelse mot siameser där... Jag personligen uppfattar siameser som mer aktiva katter. Iallafall mer aktiv än min skogis. Visst är skogisen underbar som sällskapskatt, intelligentare än många imho.

Tips till dig som är osäker, ta kontakt med uppfödare/ägare av de olika raserna och fråga om du kan komma och hälsa på. Bilda dig en egen uppfattning är nog det bästa. :)

Re: Inte anti

Tack allihopa för era svar!!!
(Även om jag nog inte kan säga att valet blir enklare)... Det lutar åt en maine coon, men jag ska först se om jag kan hälsa på hos en uppfödare och se hur de är "i verkligheten" och inte bara på bild... Jag har redan träffa en siames i verkligheten (visserligen en korsning) och den var verkligen super-social :love:. Det är coonen och skogisen som återstår att besöka! :) Det ska finnas en maine coon-uppfödare alldeles i närheten vad jag har föstått (jag bor i Löddeköpinge och det finns en uppfödare här som kallar sig Löddeskogens maine coon). Jag har inte ringt dem än men det ska jag göra! Är det någon som vet om det finns någon bra skogis-uppfödare i Skåne?

min pappa har två mainecoon. de är otroligt stora.
En mainecoon måste ha mycket utrymme o alltså inte så bra passar den inte så bra som innekatt . Lillen o max som han katter heter är inte speciellt keliga.

Jag tror att de allra flesta maine coonuppfödare håller sina katter som innekatter enbart, så varför skulle de inte kunna vara det?
Vad jag har förstått så är inte maine coonen en alltför överaktiv katt, utan en ganska lugn och sansad katt.
Förstår inte varför den inte skulle gå att ha som innekatt.

Re: Inte anti

Rekommenderar Dig att besöka Löddeskogens och bilda Dig en uppfattning! Har stora framgångar på utställningar och är seriösa!!!

Jeg synes det høres ut som siameser er best for deg. De er lekne, intelligente og pratsomme, og er vanlige som innekatter. Skogkatter tror jeg er litt for "SKOGkatter" til å trives som innekatt, men... hvis de ikke vet om noe annet, så kanskje? Flotte er de hvertfall! Jeg kjenner ikke til maine coon noe særlig.

:)

Både siames, skogkatt och maine coon passar utmärkt som innekatter. Alla raskatter är avlade som innekatter. Uppfödare skulle ju omöjligt kunna hålla sina katter som utekatter.
Däremot uppskattar katterna säkert en rastgård att vara i då och då.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag köpte en kattunge för lite mer en 1 år sen, de sa att hon var en bondkatt/norsk skogskatt men jag tror inte dom hade stenkoll på det...
Svar
9
· Visningar
1 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18