Maine coon som utekatt?

Sv: Maine coon som utekatt?

Vilken syn! Katten fiskar råttor! :D:D

För många år sedan var ett reportage i vår lokaltidning om Anticimex och deras arbete, och de gav också tips och råd.
I allafall så avslutades reportaget med att de sa att det mest effektiva för att slippa möss, det var att ha katt! Anticimex skulle ALDRIG kunna mäta sig med en katt i effektivitet! :cool:
De nämnde också att för att få ner musbeståndet så behövde inte katten fånga alla möss, bara lukten av katt skrämde till rätt stor del bort mus-:devil:.
Tänk om man kunde få kattlukt på sprayflaska! Jag ser en stor marknad för det! ;)

Lite trådkap...Det stämmer. Vi märkte det när vi flyttade ut på landet. Huset hade stått tomt ett tag, och uthusen myllrade av möss. Så tog vi hem två kattflickor på 8 veckor (det här var 30 år sen, då var det 8 v som gällde;) ) och alltså var allt annat än duktiga jägare. Men efter någon vecka var mössen mycket mycket försynta.

Ena kattflickan blev snart en duktig jägare medan den andra inte brydde sig. Inte förrän några år senare när jägarkatten blivit överkörd och vi tog hem en kattunge. Då började kvarvarande systern jaga möss som lillkillen skulle leka med, och sedan blev hon den bästa jaktkatt vi haft.

Nu kanske jag får stryk...men

Jag anser att ALLA katter kan vara utekatter oavsett ras!
Det är upp till ägaren om den vill ha sin dyra katt ute bland folk och trafik. Fasst det finns ju faktiskt endel katter som inte vill gå ut(min brittiska korthårs hona tex.).
Min vän har en svinx hane som går ute på sommaren,inga problem.
Personligen skulle jag bara släppa ut min katt om jag bodde i ett lugnt område eller på landet.
Litar inte riktigt på att alla människor är snälla mot katter...tyvärr.

Självklart kan alla raser vara utekatter. Men jag anser inte att det är upp till ägaren. Har man köpt en katt och lovat uppfödaren att inte ha den som utekatt så släpper man inte ut den. Om det inte är väldigt speciella skäl.

Sen heter rasen Sphynx. Inget annat.

Förlåt,jag har dokumenterade svårigheter med stavning och sphynx finns inte i mitt rättstavnings program.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 297
Senast: fluffig
·
Övr. Katt Jag kan ÄNTLIGEN få en katt i mitt hem igen!! :love: Var av flera olika anledningar tvungen att lämna min älskade katt hos min mamma...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: kopparberg
·
Övr. Katt Vilken "konstellation" är säkrast att den fungerar? Eller spelar det ingen roll? Jag var ju tvungen att lämna min älskade katt till...
Svar
6
· Visningar
1 621
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama