Maine Coon/Ragdoll som sällskap.

jerseyko

Trådstartare
Har ni några tips på vart dessa går att hitta?

Jag är helt förälskad i dessa katter :love: Men vill inte köpa någon som har värsting stamtavla och kan gå lång på utställning.

Känns inte så ekonomiskt att köpa en katt för 6.000:- för att bara ha hemma, när denna kunnat komma långt på utställningar och kanske bli ett bra avelsdjur.

Ska man lägga ut en annons själv eller maila runt till uppfödarna här omkring och skriva lite kortfattat vad man söker?

Sv: Maine Coon/Ragdoll som sällskap.

Maila/ring runt. Vi har 2 main coon som sällskap och hade ändå tänkt betala fullt pris (de har mkt bra stamtavla båda). Dock visade sig det att i den kullen vi skulle köpa från föddes 2 döva katter. Vi "köpte" en av dem (uppfödaren är mkt seriös och skänkte alltså bort honom till oss om vi lovade att inte avla etc) och det har funkat SÅ bra! Han kan ligga och sova även om vi dammsuger i samma rum, inte rädd på nyår osv. Ingen märker att han är döv som inte vet det, han känner ju vibrationer när ytterdörren öppnas och kommer springandes till exempel. Vi hade alltså tänkt betala lika mkt för honom även när vi fick veta att han är döv för vi gillade honom så mkt men.

Vår andra katt köpte vi från samma uppfödare och vi hade även här tänkt betala fullt pris men då hon hade haft något ärr eller liknande på navelsträngen fick vi henne typ 1000 :- billigare. Så hittar du en seriös uppfödare kan du nog få en billigare main coon.

Jag tror det kan bli svårt att få så mycket mer än nån tusenlapp i rabatt. Endel uppfödare gör skillnad i pris på vad katten ska användas till, men dom flesta tar lika mycket för alla katter oavsett användning. Vi säljer ändå katter till sällskap i första hand, allt annat är bonus.
En uppfödare går sällan med vinst på sin kull, det är inte billigt att föda upp katter. Priserna är satta lågt ändå med tanke på kattens status, och för att uppfödaren ska få tillbaka det h*n lagt ut på att ta fram kullen.

Så kanske kan du få ner nån tusing, annars kan du köpa en äldre unge/vuen, dom är nog billigare. Men räkna inte med att bli bra bemött om du frågar efter billigare katter, det ser inte speciellt bra ut. Vill man ha billig katt finns det huskatter, ska man ha renrasigt med allt vad det innebär så får man nog räkna med att betala vad katten är värd. Och i dagens läge är en raskatt värd runt 6000:-. Eller mer.

De flesta raskatter säljs ju just som sällskap, så att få någon rabatt på så sätt tror jag blir svårt.

Som MissF sa ser det illa ut att fråga efter billiga katter.
En katt med deffekt kan prissänkas något, men att fråga efter en defekt katt bara för att den är billigare ser inte heller bra ut.
Det är ju inte ett avels/utställningsdjur man betalar för. Man betalar 6000 för en underbar individ, och avel och utställning är i mina ögon trevliga bonusar.
Dessutom, gällande avel, så är det nog mycket få uppfödare som vill sälja alla sina avkommer till avel. De flesta blir sällskapskatter helt enkelt.

En vuxen omplacering får du nog se efter om du vill ha katten billigare.

Mitt tips är köpa en vuxen katt. De rasar i pris när de inte är kattungar längre, och om katten inte har något avelsvärde så brukar en vuxen raskatt ligga runt tusenlappen.

Så om du står ut med att inte ha den som gullig kattunge så kan du få samma katt för en sjättedel av priset ett år senare.

Senast ändrad:

Tillägg: och då är katten ofta kastrerad och färdiguppfostrad. Det händer med jämna mellanrum att uppfödare omplacerar katter som "pensionerat" (då är de oftast bara några år), antingen för att det blir osämja i kattgruppen eller för att de inte vill ha många katter hemma för att förebygga detsamma...

Kattungepriset i de flesta raser är mer eller mindre självkostnadspris, så man kan inte räkna med en billigare katt för tex skönhetsfel.

Jo det förstår jag och många uppfödare har ju satt ett pris på ungarna när de planeras och sen när honan är dräktig så är de sålda.

Att köpa en raskatt för vad en huskatt kostar förstår jag är helt omöjligt, tänkte bara höra om det finns att hitta billigare.

Annars är det bara att börja lägga undan, för en kattunge är det såklart man vill ha ;)

Är det prisskillnader på honor och hanar? Är det skillnad i pris beroende på föräldrar och färger? Är det skillnad om det är många uppfödare i länet eller få? Om uppfödaren är "ny" eller hållt på i flera år?

För egen del tyckte jag inte att det var värt pengarna att köpa en kattunge. Visst, de är söta, men 5000 kr extra? Köper du en vuxen katt är den dessutom, som Sassy skriver, oftast kastrerad redan, så då slipper man fixa med det också. Katten lever ju i kanske 14-15 år, vad gör det om man missar det första året då?

Det kan skilja, men jag tror inte det beror på antalet uppfödare i krokarna eller om uppfödaren är ny osv. Kanske ligger prisett något högre i t.ex Stockholm, men annars är det nog bara att höra sig för. Kolla annonser osv.

Jag vet inte hur pass det skiljer på just dom raser du tagit upp, på min ras britten kan det skilja nån tusenlapp men dom flesta ligger ganska jämnt i pris.

Jo ni har ju helt rätt. De är ju inte direkt som dansmöss som lever i 2-3 år ;)

Hur är M-C mot andra katter? Vi har 2 små saker på 2 år och det känns som det skulle vara lättare med en kattunge, mindre bråk och tjaffs.

Min farbror har 2 stycken. Vet inte vad färgen heter men de är bruna. Den ena är inte så stor, som en riktigt stor bondkatt, medans den andra mäter 105cm mellan fram och baktass. Äter utan problem från bänkar/bord och använder en mellanstor HUND lucka för att ta sig in och ut! Så otroligt häftiga och vackra katter.

Såg en bild på en Blåtigré :love: så otroligt vacker.

Har bara träffat en ragdoll, maken till inne- och sällskapskatt har jag aldrig sett. Den har gått vilse ute (!) och sätter sig och ropar på hjälp då, och kan gosa hur länge som helst. Och lite till.
Ett väldigt speciellt exemplar :)

min morbror har haft två MC, den första va väldigt skygg, låg ständigt under sängen. Det visade sig senare att pappan var likadan (fråga inte varför de avlat på honom) det beslöt att avliva honom.

Nuvarnade är en hona, stor som ett hus! Inte skygg men väldigt osocial o inget vidare sällskap. Väldigt tråkig katt.

Han kan ju haft otur med sina.

Vår första MC var först väldigt självständig men när han blev ca 3 år blev han väldigt kelig och nuförtiden vill han sitta i knät, ligga på magen & sova i våra sängar hela tiden. Lite jobbigt ibland tom när han springer efter en så fort man rör sig i huset :p. Han är en väldigt framåt och social katt, han trivs bäst när t.ex. byggarbetare är här o renoverar så han kan titta på (även här passar det att han är döv ;)).

Vår andra MC har alltid varit lite skygg mot okänt folk som kommer hit i grupp. Mo oss i familjen är hon mkt kelig.

Alla MCO jag känner är väldigt trevliga och sociala katter. De är inga knäkatter (förståeligt med tanke på storleken) men genomsnälla och härliga!

Jag var akuthem åt en MCO som hade hittats i skogen. Det var 2 kvinnor som stannade vid en parkeringsplats för att rasta hunden. Fram kom en tovig sällskapssjuk katt. Den var chipmärkt men ägarens telenr stämde inte. En lyckades hitta uppfödaren som då hade en person som kunde ha den ett tag. Det visade sig att hon som skulle ha katten och jag bodde i samma sommarstugeområde.
När min mamma var och hälsade på katten sa hon att den är ju ful som ett troll, men så otroligt vänlig den är.
Flera månader efteråt hade de fortfarande inte fått tag på ägaren. Nu har flera år gått och jag vet inte vad som har hänt.

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 690
Övr. Katt Vad kostar Ragdoll och Maine Coon? jag vill köpa katt nästa år i sommar.
Svar
14
· Visningar
4 480
Senast: Cheeserica
·
Övr. Katt Jag och min familj har beslutat oss för att köpa en Ragdoll. Vi har fallit pladask för rasen! :love: Men vi har en del frågor som vi...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama